nightzirch Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hei Har sett litt rundt på laptoper og har en stund sett på Alienware M11x speccet med Intel® Core™ i7 640UM (4M Cache, 1.2 GHZ with 2.266 GHz Max Turbo Frequency) 1GB NVIDIA® GeForce® GT 335M 8GB Dual Channel DDR3 at 800MHz 256GB SSD - Samsung Solid State Drive 11.6-inch WideHD 1366x768 (720p) WLED Den har vært ute en liten stund nå, så det har kommet lignende laptoper på markedet også. Har dere noen tips til en god, liten og lett laptop med god batteritid, kraftig speccs og er mulig å game litt på? Takker veldig for tilbakemelding Lenke til kommentar
cFc Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Vaio Z bør være aktuell og. Den har jeg selv og kan lett anbefale den. Mye høyere oppløsning, 1600*900 og 1900*1080, ellers er specsene så og si like. Dog grafikkkortet er litt mindre kraftig, med gt330 i en mildt underklokket versjon (lett å klokke den opp igjen da). Lettere er den da, med 1,4-1,5 kilo. Absolutt verdt å ta en titt på i det minste. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Om du har penger til det, er Vaio Z kanskje beste du kan få. Prosessoren er i en helt annen klasse, og uten å vite hva slags programvare dere skal kjøre, tipper jeg det vil være prosessoren som vil bli den begrensende faktoren. Bare synd den er så forferdelig mye dyrere i Norge enn i USA. Vi snakker nesten om den dobbelte prisen for noen av de sterkere sterkere modellene, så det er nesten så det lønner seg med en tur over dammen bare for å kjøpe PC. Uansett vil den svakeste være en god del sterkere enn det du kan få i en m11x. Intel Core i5 460M 1,42 kg 13,1 1600x900 16 999,- Dog noe større, kan du også få Envy 14 med skikkelig skjerm, som jeg vil anta du vil ha om du jobber med grafikk. Den får du en del billigere. Endret 6. november 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Tusen takk for svar! Det har seg nemlig sånn at faren min har kontakter i USA og kolleger som drar over hele tia. Planen var jo å få kjøpt Alienware M11x derfra da den er ca halvparten av prisen, men hvis Sony Vaio Z er et bedre valg, skal vi ikke se bort i fra at det kan bli det alternativet jeg går for. I den amerikanske nettbutikken speccet jeg en Vaio slik: Intel® Core™ i7-640M processor (2.80GHz) with Turbo Boost up to 3.47GHz NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU (1GB VRAM) with Intel® Graphics Media Accelerator HD 256GB (128GBx2) Solid State Drive with RAID 0 Technology 8GB (4GBx2) DDR3-SDRAM-1066 13.1" VAIO Full HD Premium Display (1920x1080) Large battery capacity Det ble på $2899,99 som vil si ~17.500 NOK. Hvis jeg sammenligner det med: Intel® Core™ i7 640UM (4M Cache, 1.2 GHZ with 2.266 GHz Max Turbo Frequency) 1GB NVIDIA® GeForce® GT 335M 8GB Dual Channel DDR3 at 800MHz 256GB SSD - Samsung Solid State Drive 11.6-inch WideHD 1366x768 (720p) WLED Som vil komme på ca $1700 som vil si ~10.000 NOK. Det som er den største forskjellen er vel kanskje skjermen, CPUen og grafikkortet. Er CPUen så veldig mye raskere i Vaio at det lønner seg? Er 720p på 11" vs 1080p på 13" så stor forskjell at det lønner seg? GT335M vs GT330M? Er litt utdatert på laptop-fronten, så setter stor pris på hjelpen! Lenke til kommentar
cFc Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Ah, jeg trodde du hadde en liten typo der med prossessoren, trodde den hadde en ghz høyere hastighet enn det du skrev. Her er prossesoren helt klart kraftigere i Z'en ja. Standard hastighet på 1,2 ghz er ikke noe å skryte av, og turbohastigheten er lavere enn det Z har til vanlig. Skal du gjøre tyngre oppgaver så er det absolutt værdt å legge litt penger i prossesoren. 1,2 Ghz hastighet er det som man ofte finner i treige netbooker. Jeg ville lugget langt unna en så treig prossessor. Den kan klokke seg opp til 2,2 ghz, men vil hvor lenge den klarer det om gangen spørs. For en mediestudent vil jeg si absolutt ja til spørsmålet om en mediestudent trenger en kraftigere prossessor. 720 oppløsning på 11 tommer er greit det, men forskjellen når du redigerer bilder, jobber med filmredigering og stort sett uansett hva du gjør når du vil ha litt arbeidsflate vil være enorm kontra full HD/1600/900. Dessuten er Vaio Z utrolig grei å ha med seg overalt, du kan enkelt jobbe mens du går da den er såpass lett. Jeg bruker den som min studiepc og kunne ikke vært mer fornøyd. Gå til dit lokale Sony Center om du har noen, se på 13" i full HD og se om du liker det. Skalering er alltid mulig, men jeg ville anbefalt å se det i aksjon først. 1600*900 er en meget bra oppløsning for en 13 " og. Endret 6. november 2010 av cFc Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Helt fra sidelinja; hvis du er mediestudent så vurdér en 13" MacBook Pro også. Mac'er er veldig utbredt i lyd/bilde/video/grafikk-bransjene. Sjekk eventuelt med skolen din. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Skal du sammenlikne pris, må du nesten sammenlikne liknende spesifikasjoner, også ... Den du har i Vaio Z-en er en av de kraftigste mobile dual core-prosessorene du får, mens enhver standard voltage i3 er kraftigere enn den den du får i alienware-maskina. Og det er en del forskjell i pris på en 1366x768-skjerm og en full HD / HD+. Ellers ville jeg satsa på litt større skjerm for bruk til media. Vurder også om du faktisk trenger en 256 GB SSD (egentlig to i RAID0). Selv fant jeg ut at det funka fint med en liten disk til OS / programvare og en 2,5" ekstern til video og andre ting som tar masse plass. Hva slags budsjett har du? Og hva skal du ha 8 GB RAM til? Du trenger det ikke til gaming - hvilke andre, krevende oppgaver skal du bruke den til? Videoredigering? Endret 7. november 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
alphez Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Har selv Alienware m11x, og vurderer å bytte den ut med en Macbook eller en Envy 14. Problemet ligger ikke i kraften for min del, der yter den MER enn godt nok. Har dratt den med meg på lan + ekstern skjerm og den drar MW2 og de spillene jeg spiller veldig bra. Problemet ligger derimot i den lille skjermen og (for noen) det litt sammentrykte tastaturet. Jeg går programmering på universitetet, og merker kjapt under øktene at jeg skulle ønske jeg hadde en litt større skjerm for å ha litt mer oversikt over hva jeg har skrevet osv. Jeg vil se på det slik: hvis du har tenkt til å spille og jobbe mye på selve laptop-skjermen, så blir 11" fort litt lite, og du vil fort savne litt størrelse. Samme gjelder for tastaturet. Som programmerer er det faktisk det viktigste for meg at tastaturet mitt fungerer bra og at det hjelper meg til å holde skrivefeil osv til et minimum. (Selve tastaturet på M11x er faktisk veldig bra, ikke noe flex og fin motstand, skulle bare ønske det var litt spacing mellom taster og full størrelse slik som på macbook pro og Envy 14. Hvis du derimot bare vil ha en (ultra)portabel laptop, som er lett å hive opp og ned av sekken for å drive med litt arbeid, men også vil ha en maskin som kan sparke fra seg i spill, så har jeg intet vondt å si om M11x. Jeg sitter egentlig i saksa selv, vurderer å bytte om alienwaren som sagt, men samtidig så har jeg ikke lyst til å kvitte meg med den, for den er seriøst en helt sjef maskin. Solid bygd, holder for meg til spilling, og ikke minst så er det en vanvittig tøff maskin (selv dama er misunnelig.) men mangler litt på skjerm og tastatur. Lykke til med valget Mvh. Kristian Endret 8. november 2010 av alphez Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Nå vet jeg ikke noe om andre PC'er, men har Vaio Z. En ting som ikke er nevnt er skjermen. På Vaio Z er den meget bra, høy kontrast, bra sortnivå, lyssterk, og supre farger. Dette kan være avgjørende for mange. Men det er en laptop-skjerm, så seriøs bildbehandling burde man gjøre på en annnen skjerm. Den har jo ikke helt jevn belysning, og faktisk så synes jeg kontrast og farger er så flotte at alle bildene ser justert ut, selv før man har gjort kontrastjusteringer og boostet fargene - men det betyr bare at den ikke egner seg særlig til bilderedigering/justering. Jeg bruker stort sett ekstern skjerm til redigering, men på farten er det ikke noe problem å bruke PC-skjermen, bare man er klar over at kontrast og farger er litt i overkant i forhold til andre skjermer. Merk også begresning i oppløsning på skjermutgang (mener den er 1920x1080 på vaio Z), og evt. hastighetsbegrensninger. Jeg synes det går raskest å jobbe i Lightroom på PC-skjermen(uten ekstern skjerm), litt tregere på ekstern skjerm (med PC-skjerm av/lukket), og enda tregere dersom både PC-skjerm og ekstern skjerm er aktivert. Kan ha både med prosessor og skjermkort å gjøre, ikke vet jeg. Forøvrig så er 1600x900 helt glimrende på 13", men full HD-utgaven er det også mange som liker, men noen skalerer da opp tekst (og mener det går fint). Personlig er jeg usikker hva jeg skulle valgt, hvis jeg må velge igjen. Når man driver med bilderedigering og zoomer inn på pixel-nivå 1:1 så er det faktisk ikke en fordel at pixlene blir alt for små (tror jeg)... Vaio Z koster endel, og det finnes nok konkurrenter om man ikke er så opptatt av størrelse - og ikke minst vekt - for det er virkelig det som skiller vaio Z fra andre - den er lett!! I tillegg til bra skjerm og høy oppløsning (og at den er kraftig, har SSD, innebygget (blueray)disk, osv). Det jeg savner er innebygget 3G (plass til simkort) som fungerer i Norge, da det ikke fungerer på PC fra USA med 3G-støtte. Bestillte min i USA før Sony begynte å selge i Norge. Dessuten er det mulig å specce den mer som man vil i utlandet.. Endret 18. november 2010 av Zamot Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Tenker å gjøre bestillingen imorgen, og tror jeg går for Vaio Z med i7, 6GB minne og 256 harddisk, samt stort batteri. Mange gode tilbakemeldinger og jeg setter stor pris på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå