Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mistet IP-adresse

Anbefalte innlegg

Er ikke min sterkeste side dette er. Plutselig forsvant adressene etter noen problemer med nettet, på alle mine maskiner unntatt denne jeg bruker akkurat nå.

Har prøvd å sette noen tall inn, som adresse, men maskinen liker dem ikke xD

Enten er adressen ugyldig, eller er den ikke forenlig med nettverksmaske.

Noen som har noen adresser og nettverksmasker jeg kan bruke?

Trenger 3 sett xD

Takker så mye for hjelp :-)

Endret av runerask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis DHCP er på skal du få adresse automatisk fra ruteren. Det er vel en forutsetning for at ipconfig /renew skal funke. :)

Ellers må du skrive inn en adresse som passer med ruterens interne nettverksadresse (i motsetning til den eksterne, den som vises for Internett). Siden du har en pc som er koblet til kan du åpne cmd som allerede beskrevet og skrive inn ipconfig. I lista som kommer opp finner du Default Gateway. Det er adressen til ruteren.

Ta denne adressen og endre det siste tallet. Er det 192.168.1.1, så bruker du 192.168.1.2. Funker ikke det, prøv 3, 4, 5 osv. Alle maskinene må ha sin egen adresse. Det letteste er at ruteren deler ut adressene automatisk, via DHCP.

Alternativt kan du logge deg på ruteren ved å skrive inn adressen til Default Gateway i nettleseren, og finne ut hva den interne nettverksadressen er, og hvilke adresser som er ledige. Det kan hende du må starte på f.eks. 192.168.1.50, og da er det kjipt å måtte finne ut det ved å prøve alle fra 2 til 49. Da må du muligens ha påloggingsinformasjon til ruteren som du sikkert har fått fra nettleverandøren på et ark du har lagt et eller annet lurt sted. Kanskje er ikke dette endret, og da finner du standard påloggingsinformasjon til akkurat den ruteren du har ved å søke det opp på Internett. Ofte er det brukernavn admin og passord admin eller 1234 eller noe slikt.

Nettverksmasken skal vel være 255.255.255.0.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Hvis DHCP er på skal du få adresse automatisk fra ruteren. Det er vel en forutsetning for at ipconfig /renew skal funke. :)

Ellers må du skrive inn en adresse som passer med ruterens interne nettverksadresse (i motsetning til den eksterne, den som vises for Internett). Siden du har en pc som er koblet til kan du åpne cmd som allerede beskrevet og skrive inn ipconfig. I lista som kommer opp finner du Default Gateway. Det er adressen til ruteren.

Ta denne adressen og endre det siste tallet. Er det 192.168.1.1, så bruker du 192.168.1.2. Funker ikke det, prøv 3, 4, 5 osv. Alle maskinene må ha sin egen adresse. Det letteste er at ruteren deler ut adressene automatisk, via DHCP.

Alternativt kan du logge deg på ruteren ved å skrive inn adressen til Default Gateway i nettleseren, og finne ut hva den interne nettverksadressen er, og hvilke adresser som er ledige. Det kan hende du må starte på f.eks. 192.168.1.50, og da er det kjipt å måtte finne ut det ved å prøve alle fra 2 til 49. Da må du muligens ha påloggingsinformasjon til ruteren som du sikkert har fått fra nettleverandøren på et ark du har lagt et eller annet lurt sted. Kanskje er ikke dette endret, og da finner du standard påloggingsinformasjon til akkurat den ruteren du har ved å søke det opp på Internett. Ofte er det brukernavn admin og passord admin eller 1234 eller noe slikt.

Nettverksmasken skal vel være 255.255.255.0.

Har prøvd egenskapene på tilkoblingen for å endre IP/reparere tilkoblingen, uten at det gikk. Må nok sette av noen timer på dette i dag, så takker for tilbakemedlingene

Hvordan slår man på DHCP?

Lenke til kommentar

Etter mye styr i helga, har jeg etterhvert kommet frem til at det er en IP-adresse kontlikt som er skylden i problemene.

Jeg hadde faktisk feilmedling om dette før "krasjet".

Har prøvd å finne ut hvor konflikten ligger, men virker som alle maskinene er i konlikt med hverandre. Rart dette her, alt har jo fungert tidligere xD

Noen som har tips?

Lenke til kommentar

Alle maskinene må ha sin egen adresse.

Har de ikke det, og DHCP ikke er på, så får du selv legge inn adresser slik at hver av dem har sin egen, unike adresse (maskin A har 192.168.1.2, B har 192.168.1.3 osv.).

Eventuelt får du finne ut hvordan du slår på DHCP på ruteren din.'

Edit: Sitatfeil.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Alle maskinene må ha sin egen adresse.

Har de ikke det, og DHCP ikke er på, så får du selv legge inn adresser slik at hver av dem har sin egen, unike adresse (maskin A har 192.168.1.2, B har 192.168.1.3 osv.).

Eventuelt får du finne ut hvordan du slår på DHCP på ruteren din.'

Edit: Sitatfeil.

Har prøvd det meste. Men alle maskinene skal absolutt bruke samme adresse. Hvis jeg stiller inn en annen adresse, kommer jeg ikke på nett i det hele tatt :S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter lengre enn langt, og enda litt lengre, har jeg funnet "feilen"

Det har seg slik at jeg koblet bort IP-telefonadapteret(som har innebygd router) fordi jeg mistenkte at denne feilet. Siden jeg bruker switch (switch gir ikke IP-adresser), fikk ikke datamaskinene unike IP-adresser. Hussentralen hvor fiberen kommer inn har ikke heller innebygd router,dermed ble det total kollaps når jeg koblet bort IP-telefonadapteret...

Så nå må jeg få meg en ny IP-telefonadapter, og har allerede fått plassert inn en router i systemet. Så nå er det blitt komplett her, både switch og router innkoblet xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...