bibo117 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hei! Driver med litt koding på et skoleprosjekt, og står litt fast. Har prøvd litt forskjellig, men finner ikke løsningen på problemene mine:p Jeg har en txt-fil og leser inn informasjon fra txt-fila til arrayer. Det ser slik ut: innfil = New System.IO.StreamReader("C:\...\Sporsmal.txt") i = 1 Do While innfil.Peek <> -1 ReDim Preserve sporsmal(i) ReDim Preserve antall_alternativer(i) ReDim Preserve svar1(i) ReDim Preserve svar2(i) ReDim Preserve svar3(i) ReDim Preserve svar4(i) ReDim Preserve svar5(i) ReDim Preserve rettsvar(i) sporsmal(i) = innfil.ReadLine antall_alternativer(i) = innfil.ReadLine svar1(i) = innfil.ReadLine svar2(i) = innfil.ReadLine svar3(i) = innfil.ReadLine svar4(i) = innfil.ReadLine svar5(i) = innfil.ReadLine rettsvar(i) = innfil.ReadLine i = i + 1 Loop Det jeg ønsker er at det, ved å trykke på en knapp, skal plukkes ut et bestemt antall tilfeldige spørsmål med svaralternativer. Noen som har noen ideer for hvordan jeg kan få til det? (Kan forøvrig opplyse om at brukeren skal kunne taste inn et antall ønskede spørsmål, og at disse med svaralternativer skal dukke opp i en listbox.) En annen ting jeg lurer på er hvorfor dette ikke fungerer: MsgBox("Er du sikker på at du vil avbryte?", MsgBoxStyle.YesNo, "Informasjon") If MsgBoxResult.Yes Then txt_sporsmal.Clear() txt_svar1.Clear() txt_svar2.Clear() txt_svar3.Clear() txt_svar4.Clear() txt_svar5.Clear() txt_rettalt.Clear() else txt_sporsmal.Text=txt_sporsmal.Text txt_svar1.text=txt_svar1.text txt_svar2.text=txt_svar2.text osv.. End If Det som skjer er at uansett hva jeg trykker på messageboxen så ender jeg opp med at textboxene tømmes. Jeg ønsker at hvis jeg trykker nei på messageboxen så skal det som er skrevet inn i textboksene beholdes og hvis jeg trykker ja så skal textboksene tømmes for innhold. Hadde blitt veldig glad for noen innspill! Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Her er link til MSGbox funksjonen. Og her er link til RND funksjon. Bruk RND til å plukke ut hvilke spørsmål som skal hentes ut fra array, og legg inn en sjekk så samme spørsmål ikke sendes to ganger. Bruk loop for å få ut riktig antall spørsmål. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Heller ikke bruk arrays hvis ikke det har en spesifikk nytte for deg. List(Of String) vil være enklere å jobbe med. Det er også full lovlig å lage List(Of List(Of String)) Så slipper du alle arrayene. Dersom du vet hvor mange elementer en List vil inneholde, bruker du constructoren som tar ett integer som parameter. Dette gjør at den vil være vesentlig raskere i bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå