Gå til innhold

prob. med XP2200+ klokking


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å klokke min CPU litt, satte mulit til 7 og FSB til 155.

DA boota den fint å overlevde sisoft burn inn i en halv time(gadd ikke vente lenger). Men noen timer senere måtte jeg restarte og da ville den ikke boote i det hele tatt. Når Windows skulle begynne å loade kom det bare denne feil meldingen:

/windowssystem32configsystem

Missing file..... husker ikke akkurat hva mer det stod.

 

Bare lurte er det vanlig at windows blir helt syk som dette å man må formatere når man driver med overklokking???

Dette hadde alerede skjedd to ganger å jeg trodde den hadde blitt stabil nå, men tydligvis ikke :x

Lurte på om dette er vanlig eller hva :shrug: Synes det var drit kjedelig å formatere å reinstalere windows 3 ganger på to dager.

Er XP2200+ veldig dårlig til å klokke? Har sett noen her på forumet som har sagt det, er det sant??

Og til slutt ca. hvor mye kan jeg regne med å få ut av PC 2100 Noname ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

system/system32 fila er umulig å gjenopprette hos XP. Har vært ute for det samme. Trodde virkelig at 2200T-Bred var svært OC-vennlig... Hvordan får man OC'ed RAM'en da? Interressert i det selv. Eneste jeg har gjort er å sette opp voltage'en til 2.7V. Er det noen slags OC prog man bruker til det? Jeg har en TwinMos PC2700 512mb.

 

Men dette hjalp jo ikke deg da. Beklager.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme problemet og har måtte installere windows xp to ganger. Har xp 2200+

 

Teorien er at windows saver oppsettet når du logger ut og filen blir da korrupt. Når den skal loade igjen greier den ikke å lese den. Fordi filen er ødelagt. Hva det skyldes prøver jeg å finne utav, men istedenfor å innstallerer møkkawindows på nytt som tar en 40 minutter. Ta heller en backup av den system configuartion filen og sleng den over på en disk.

Hvis problemet dukker opp igjen er det bare til å kopierre den fra disken og over der den gamle ødelagte filen ligger. Overskriv den gamle. Skal det funke igjen.

 

Men spørsmålet er forsatt hvorfor filen blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Ta heller en backup av den system configuartion filen og sleng den over på en disk.

Hvordan skal jeg få tatt backup av system fila da??

For det er den fila som bare heter SYSTEM og ikke har noe etternavn, ikke system.log eller system.sav??

Hvis jeg prøver å copiere den til et annet sted kommer det bare feilmelding:

 

Cannot copy SYSTEM: It is being used by another person or program.

Close any programs that might be using the file and try again.

 

God ide men vil det funke i virkeligheten har du prøvd det :shrug:

Lenke til kommentar
system/system32 fila er umulig å gjenopprette hos XP. Har vært ute for det samme. Trodde virkelig at 2200T-Bred var svært OC-vennlig... Hvordan får man OC'ed RAM'en da? Interressert i det selv. Eneste jeg har gjort er å sette opp voltage'en til 2.7V. Er det noen slags OC prog man bruker til det? Jeg har en TwinMos PC2700 512mb.

 

Men dette hjalp jo ikke deg da. Beklager.

 

Hm, gjelder dette bare systemfila da? For i mine utallige oc-forsøk har jeg titt og ofte møtt lignende meldinger. Men har bare kasta meg inn i BIOS igjen og redusért litt på multiplier, eller satt opp spenninga (vcore) litt. Og da fyrer jo alt opp igjen!

Har tilgode å reinstallere XP etter slike meldinger, men det er mulig at jeg har vært heldig? Jeg bare undres.

Lenke til kommentar

flein: for det første ekke vits å poste 2 ganger :lol:

Og jeg har instalert XP på nytt 3 gangerDet er derfor jeg spør, siden har ikke lyst til å møtte gjøre det hver gang jeg går litt for langt med overklokkinga. Det er drit kjedelig nemelig

 

Skrue: Jeg har prøvd å sette ned alt til standard settings, men har denne medlinga først kommet virker det som det ikke er noen annen utvei :shrug:

Har ikke prøvd å stille opp spenninga etter dette har skjedd, men tviler på at dette vil hjelpe med tanke på at det ikke hjelper å sette tilbake til standard settings.

Vil det kansje hjelpe å sette opp ram spenninga? Hvis det er lurt hvor høyt burde jeg sette den, vil den tåle å settes på høyste hakk eller vil det da bli for varmt for den??

Lenke til kommentar

Skrue: Jeg har prøvd å sette ned alt til standard settings, men har denne medlinga først kommet virker det som det ikke er noen annen utvei :shrug:

Har ikke prøvd å stille opp spenninga etter dette har skjedd, men tviler på at dette vil hjelpe med tanke på at det ikke hjelper å sette tilbake til standard settings.

Vil det kansje hjelpe å sette opp ram spenninga? Hvis det er lurt hvor høyt burde jeg sette den, vil den tåle å settes på høyste hakk eller vil det da bli for varmt for den??

 

Hm, jeg vil tro at du har vært særdeles uheldig? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått slike "skumle" meldinger i oppstarten, men har som sagt hittil unngått en reinstallasjon av den grunn!

Slik jeg oppfatter det, er det heller CPU´n som har problemer med å tolke/lese oppstartsfilene, så umiddelbart vil jeg tro at dette er årsaken. Men for all del; La meg understreke at jeg ikke på noen måte er en sw-guru!

Forleden dag forsøkte jeg svært aggressive settings i BIOS, og maskinen gikk "i svart". Det hjalp ikke engang å trykke "ins/home" ved neste oppstart, og det endte tilslutt med at jeg for første gang måtte bruke reset-jumperen på kortet. (ABIT NF-7s)

Men ok, i dette tilfellet orka jo ikke maskinen å post´e engang, og dermed var den også langt fra å lese oppstartsfiler etc, og dermed ingen mulig "ødeleggelse" av systemfiler etc.

 

Er usikker på om en økning av RAM-spenninga vil hjelpe, men du må gjerne forsøke!

Men pass bare på at kabinettempen ikke er for høy, da kan det muligens bli litt for lummert for RAM-brikkene.

Når jeg sjøl herjer som verst, sørger jeg alltid for at temperaturen i kabinettet er lavest mulig, dvs tilnærmet romtemperatur. Så vipp i alle fall av sidedør / kabinettdeksel ved slike tester! For jo kaldere systemet kjører, jo bedre.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar, men har vel egentlig ikke fått vite det jeg lurte på....

Det er helt greit å prøve seg fram med forskjellige instilinger på RAM, CPU, spenning osv.

Men det er vist ingensom veit om en enkel måte å få gjort dette på uten å hele tiden måtte formatere :shrug:

Har veldig lyst til å se hva jeg kan få presset systemt til, men orker ikke det hvis jeg hver gang jeg går litt for langt må bruke en time ekstra på å reinstalere windows :grumpy:

Lenke til kommentar

Nei, du har nok ikke fått svarene dine, men du bør ta sikkerhetskopi av de gjeldende systemfilene dine hvis du er plaga med win crash pga OC'ing.

 

Jeg fikk vel heller ikke et helt konkret svar på dette med OC'ing av RAM'en. Det å sette opp voltagen på RAM'en er, i henhold til mitt system, helt harmløst. Det er mulig levetiden forkortes noe - men slik er det bare når man presser systemet.

Lenke til kommentar

Du klokker rammen i bios hvis det var det du lurte på hjelper. Du må sette opp FSB frekvensen i BIOS. Hastigheten på RAM'en er det dobbelte av FSB.

Eks: Hvis FSB står på 133Mhz vil da RAM'en kjøre på 266Mhz(det dobbelte)

Og hvis du leser litt lengre opp Celsior ser du at jeg sa at det ikke går ann å ta backup av SYSTEM fila som det gjelder. Hadde jeg bare klart det så da hadde det ikke vært så vanskelig.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig Poppy. Var trøtt da jeg la inn det siste innlegget. Ta back-up av slike filer :lol:

 

Men jeg får jo ikke satt opp FSB'en på bare RAM'en altså? Denne Palomino 2100'en jeg har staller bare ved 138-139-140, kommer helt an på hvordan innstillinger (BIOS) og temperatur er. Veldig kjedelig å ty til reset-jumperen hele tiden... Så hvis jeg har den på 136FSB så kjøres RAM'en på 272Mhz - og det er tydeligvis optimalt for mitt system.

Lenke til kommentar

jeg har samme hovedkort og en xp2200+. nyeste bios , men når jeg prøver å justere fsb så piper kortet ved restart og når jeg går inn i bios så er prosessoren registrert som 1350mhz 100x13.5, har prøvd både på bios som fulgte med og den nyeste 1.6. Noen forslag til løsning? har prøvd å sette vcore til 2,75. hjalp ikke

Lenke til kommentar

Poppy^:

Skal du klokke noe særlig må du ha kvassere ram.

Slet med det samme tidligere på mitt KX7-333.

Kjøpte en TwinMOS PC3200. Om jeg kjører for hardt kommer en feilmelding om ntfs.sys. Men som Skrue skriver: ting fungerer fint igjen om man klokker litt ned eller justerer opp vcore.

KD7 og KX7 er vel egentlig nesten samme kort, og en FSB på rundt 180MHz er realistisk med god ram og god kjøling.

Et annet tips er å legge ny goop under propellen på NB.

(Kjører nå 177X13 på en XP2100. Vcore 1,75.)

Lenke til kommentar
Poppy^:

Skal du klokke noe særlig må du ha kvassere ram.

Ja, har skjønt at jeg ikke vil komme veldig langt med denne RAM'en, men

som Shiva sier blir ikke han kvitt problemet med å måtte reinstalere windows med bedre RAM. Og jeg har som sagt prøvd å justere ned frekvensen og skru opp spenninga etter at jeg har fått denne meldingen, men den vil bare ikke forsvinne når den først har kommet :grumpy:

Lenke til kommentar
Ta heller en backup av den system configuartion filen og sleng den over på en disk.

Hvordan skal jeg få tatt backup av system fila da??

For det er den fila som bare heter SYSTEM og ikke har noe etternavn, ikke system.log eller system.sav??

Hvis jeg prøver å copiere den til et annet sted kommer det bare feilmelding:

 

Cannot copy SYSTEM: It is being used by another person or program.

Close any programs that might be using the file and try again.

 

God ide men vil det funke i virkeligheten har du prøvd det :shrug:

 

Det må vel gå ann å kopiere den over på en disk selv om xp bruker den. Teoretisk skulle det gå greit da selv om jeg ikke har prøvd det. Hvis ikke kan en jo bare kopiere den fra installering cd'en. Skal finne utav dette i dag. ikke fortvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...