shiznit87 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 trenger råd fra kyndige ang. ny bærbar. har sett på en hp dv6-3048: Windows® 7 Home Premium 64-bits AMD Phenom™ II N620-prosessor med to kjerner 2,8 GHz, Nivå 2-cache 2 MB 6 GB DDR3 (1 x 2048 MB + 1 x 4096 MB) 640 GB SATA harddiskstasjon 5400 rpm ATI Mobility Radeon™ HD 5650-grafikkort (svitsjbart), opptil 3738 MB grafikkminne totalt med 1 GB dedikert DDR3 pris: 9000 kan noen som forstår dette språket fortelle meg om det duger? trenger den til hverdags, spill og 3d programmer som f.eks autocad, revit osv. takker p.s. er det noen som kjenner batteritid på denne maskinen? Lenke til kommentar
aleks558 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 denne duger VELDIG til egentlig alt... ganske god gaming pc å da takkler den de fleste andre oppgaver... når det gjelder batteritid vil jeg tippe max 1,5t... kanskje 2 om du er veldig snill med pcen om du ikke har noe som helst peiling på pc kan jeg prøve å forklare etter beste evne Windows® 7 Home Premium 64-bits opperativsystemet... de fleste vet hva det er idag AMD Phenom™ II N620-prosessor med to kjerner 2,8 GHz, Nivå 2-cache 2 MB prosesord... jo med Ghz jo bedre å selvfølgelig jo flere kjerner jo bedre. du har sikkert hørt utrykkene dual core og quad core da dual (2 kjerner) er 2x prosessordytelsen mens quad core (4 kjerner) er 4x prosessordytelse 6 GB DDR3 (1 x 2048 MB + 1 x 4096 MB) samme gjelder her... jo med ram jo bedre... idag er DDR3 ram det kjappeste. (husk! fra 4gb og oppover kveves 64bit opperativsystem) 640 GB SATA harddiskstasjon 5400 rpm her ser man selv. selvfølgelig er mere bedre men er også bedre med mer rpm på en harddisk. den jobber kjappere med med rmp... ATI Mobility Radeon™ HD 5650-grafikkort (svitsjbart), opptil 3738 MB grafikkminne totalt med 1 GB dedikert DDR3 skjermkort er veldig viktig når det gjelder grafikkmessig behandling av bilder,film og spilling. 5650 er et kort som ligger ganske høyt oppe i rank på laptop å da at det har 1gb dedikert(til fribruk som spill etc...)skal det holde til det meste. jeg sier ikke pcen vil kunne dra alle spill på fult men skal ikke være noe problem å dra f.eks Crysis på fult på denne! håper noe av dette hjelper deg videre med datakjøpet Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Øhm... HD 5650 vil ha store problemer med å dra Crysis på fullt. Selv de aller beste skjermkortene for bærbare har problemer med det. Med HD 5650 skal man ikke forvente å kunne dra de fleste nyere spill på mer enn medium innstillinger, og med moderat oppløsning. Crysis er ett av de 2-3 vanskeligste spillene å dra overhodet. Metro 2033 og Mafia 2 er de to andre jeg tenker på. Bortsett fra det, virker det som dette dreier som en brukbar allround-maskin, ut i fra spesifikasjonene. Selve byggekvaliteten vil jeg ikke uttale meg om, men HP har jo et litt frynsete rykte når det gjelder deres bærbare i "consumer"-segmentet. Eneste jeg vil notere - ettersom du nevner AutoCad - så skulle det være mulig å finne en bærbar til tilsvarende pris, men med 4-kjerners prosessor. AutoCad er vel et program som kan utnytte flere kjerner, så hvis du bruker det ofte, burde du vurdere en Core i7 quad-core prosessor. Endret 11. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Crysis på fullt? Tror du er gærern jeg gutt:P Du skriver at pc'en ikke drar alle spill på fullt, også sier du at det ikke er noe problem for at den skal dra crysis på fullt!? Da burde det jo ikke være noe problem å dra de fleste spill på fullt da, hvis den drar crysis. Crysis og metro 2033 er vel kanskje de spilla idag som krever mest av gpu'en. Men til TS, den drar ikke crysis på fullt. Legger ved en link der du kan se selv hva 5650 yter i diverse spill sånn ca. Er jo testet med et annet oppsett enn den pc'en du ser på, men kan gi deg et bilde av hva gpu'en yter i diverse spill. Hvis du klikker på fps'en i diverse spill, så kan du se resten av specsa på pc'en som er testet i de forskjellige spillene. http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html Lenke til kommentar
aleks558 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Øhm... HD 5650 vil ha store problemer med å dra Crysis på fullt. Selv de aller beste skjermkortene for bærbare har problemer med det. Med HD 5650 skal man ikke forvente å kunne dra de fleste nyere spill på mer enn medium innstillinger, og med moderat oppløsning. Crysis er ett av de 2-3 vanskeligste spillene å dra overhodet. Metro 2033 og Mafia 2 er de to andre jeg tenker på.Bortsett fra det, virker det som dette dreier som en brukbar allround-maskin, ut i fra spesifikasjonene. Selve byggekvaliteten vil jeg ikke uttale meg om, men HP har jo et litt frynsete rykte når det gjelder deres bærbare i "consumer"-segmentet.Eneste jeg vil notere - ettersom du nevner AutoCad - så skulle det være mulig å finne en bærbar til tilsvarende pris, men med 4-kjerners prosessor. AutoCad er vel et program som kan utnytte flere kjerner, så hvis du bruker det ofte, burde du vurdere en Core i7 quad-core prosessor. Crysis på fullt? Tror du er gærern jeg gutt:P Du skriver at pc'en ikke drar alle spill på fullt, også sier du at det ikke er noe problem for at den skal dra crysis på fullt!? Da burde det jo ikke være noe problem å dra de fleste spill på fullt da, hvis den drar crysis. Crysis og metro 2033 er vel kanskje de spilla idag som krever mest av gpu'en. Men til TS, den drar ikke crysis på fullt. Legger ved en link der du kan se selv hva 5650 yter i diverse spill sånn ca. Er jo testet med et annet oppsett enn den pc'en du ser på, men kan gi deg et bilde av hva gpu'en yter i diverse spill. Hvis du klikker på fps'en i diverse spill, så kan du se resten av specsa på pc'en som er testet i de forskjellige spillene.http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html så det har ikke falt dere inn att jeg sitter med samme laptop på fanget? lol... den drar crysis helt greit på full... med 1280 oppløsning men den drar IKKE gta iv... enkelt å greit. så nei jeg tror ikke jer er "gærern". crysis er heller ikke så krevende som folk vil ha det til... den greier btw heller ikke dra mafia II... i det hele tatt... men kan godt legge ut video av meg spille crysis på high 0 problem Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Jeg skal ikke dra dette for langt ut i poengløs diskusjon, men 1280 horisontal oppløsning er ikke å dra Crysis på fullt .... ei heller High instillinger, så lenge det er et hakk over det som heter Very High. Nesten etthvert moderne grafikkort skal klare å dra Crysis på High innstillingen - så lenge man setter oppløsningen lavt nok . Men nok om det - vi kan vel være enige om at HD 5650 er et kort i mellom-klassen, og at man derfor ikke skal vente seg å kunne spille med noe særlig mer enn medium grafikkinnstillinger og - nettopp - moderat oppløsning? Endret 11. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
kriscodian Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Vet noen av dere om Samsung R 580 kan kjøre warrock? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) denne duger VELDIG til egentlig alt... ganske god gaming pc å da takkler den de fleste andre oppgaver... når det gjelder batteritid vil jeg tippe max 1,5t... kanskje 2 om du er veldig snill med pcen Der tar du fryktelig feil. Med lett kontorbrukt og laveste lysstyke holder den i ca 4 timer på batteriet. Den holder noe over 2 timer med avspilling av 720p. Du må ikke glemme at denne maskien har switchable graphics, altså 2 skjermkort. Det dedikerte HD5650 og det integrerte på chipsettet. Og til trådstarter, hvorfor skal du ha DV6-3048? Eneste du får med der anderledes enn DV6-3046 er touchscreen. Noe som du sikkert egentelig ikke trenger. DV6-3046 får du for 7295kr på Komplett.no og hvis du slenger på et 9-cellers batteri til 895kr så får du en maskin som kan spille av 720p i over 3 timer og kontorbruk i ca 6 timer. Jeg har selv en HP DV6-3046 med 9-cellers batteri og er passe fornøyd med det. Det er også lys i tastaturet på denne modellen, noe jeg syns er kjekt til tider. Ytelsesmessig syns jeg maskinen er helt grei eneste negative er som med de fleste andre latoppene med 15.6" skjerm er oppløsingen. 1366x768 kan bli litt lite om du ikke bruker en ekstern skjerm mens du arbeider med mange programmer om gangen. Endret 11. november 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå