r2d290 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Du kommer til en rundkjøring. Til høyre går det en vei. Rett frem går det en vei. Til venstre er det en innkjøring til parkeringsplass, altså parkeringsplassen starter med én gang, det er ikke noen vei bort til parkeringsplassen. Du skal rett frem. Skal du plassere deg mot høyre fordi det er en fire-armet rundkjøring, eller til venstre fordi parkeringsplasser ikke regnes som vei? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Min logikk sier at man plasserer seg i høyrefeltet. Jeg har dog aldri sett en rundskjøring slik du beskriver (med parkering kliss inntil). Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Er en sånn en i Kongsberg på E134, rett nedenfor Stortorvet. Edit: Hva har man ikke google street maps for Kart her =) edit2: Hmm, kanskje litt å ta i å si at parkeringsplassen ligger helt oppi når jeg ser litt nøyere på det... Endret 5. november 2010 av r2d290 Lenke til kommentar
sigen Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Det er jo to parkeringsplasser der såvidt jeg kan se, da blir dette en normal rundkjøring med 4 armer. Slik ville jeg sett på det om jeg kom der for første gang hvertfall Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Jeg trodde det var slik at en skulle ligge til høyre uansett, med mindre merking/skilting sier noe annet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 man skal ligge i høyre om man skal ut på en av de to første, venstre om man skal enda lenger. Lenke til kommentar
OlavEmil Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Som C-angel seier, du skal ALLTID liggje i høgrefelt om du skal rett fram. Dette gjeld faktisk sjølv om det ikkje er nokon utkøyrsle til venstre. I dei tilfella vil eit eventuelt venstrefelt kun vere for dei som skal snu i rundkøyringa. Det einaste som kan endre på dette, er om vegmerking på asfalten og / eller skilt plassert over felta, seier noko anna (skilt kjem over vegtrafikklova i autoritetspyramiden). Eit anna poeng som kan vere verdt å merke seg, er at ei rundkøyring har to felt dersom det er plass til to bilar i breidda, sjølv om det ikkje er noko oppmerking. For dei som held til i Bergen aust, kan eg difor opplyse om at ein skal liggje til høgre når ein skal rett fram i rundkøyringane i Indre Arna, og ikkje til venstre, slik dei fleste gjer. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Ser ofte rundkøyringar der utforminga får folk til å køyre i det innerste feltet når dei skal rett fram. Som denne under, ikkje merka med skilt. Det ser jo logisk ut å legge seg innerst, men trafikkreglane seier noko anna. Det beste hadde her vore om dei merka det med skilt at du låg til venstre om du skal rett fram og høgre om du skal til høgre. Gul og grønn strek viser korleis dei fleste køyrer. Er ei rundkøyring rett bak denne der det er merka sånn. Utsjånadsmessig er den ganske lik. Her er det skilta at du skal ligge til venstre når du kjem frå ei side og høgre når du kjem frå motsatt side. Gule striper viser korleis det er skilta. Endret 6. november 2010 av Zeph Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Alltid ligge i høyrefelt når du skal rett frem? Den har ikke jeg fått med meg gitt Wikipedia: Trearmet rundkjøring Høyre fil: Første avkjøring. Venstre fil: Andre avkjøring eller U-sving Betyr det at dette er feil? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Da det er svært få som gjør en U-sving vil jeg tro at trafikkflyten i (utnyttelsen av) rundkjøringen blir langt bedre av å ha rett fram i venstre felt når det ikke er avkjøring til venstre. Lenke til kommentar
OlavEmil Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 r2d290: Det kjem an på korleis den trearma rundkøyringa ser ut. Går det ein arm til høgre og ein til venstre, eller ein rett fram og ein til venstre, stemmer det. Går det ein til høgre og ein rett fram, er det feil. No er vel ikkje wikipedia kjent for alltid å ha orden på all fakta... A-Jay: Det har du sjølvsagt rett i, og det er nok difor det i dei fleste slike tilfelle er merking som viser at ein skal liggje i venstre felt når ein skal rett fram. Likevel, er dette ikkje tilfelle, skal ein ikkje lage sine eigne regler. Det hjelper ikkje å skrive "alle andre gjer det" på eit eventuelt skadeskjema. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Hva er jussen i følgende tenkte scenario; En bil-A (venstre felt) og bil-B (høyre felt) kjører samtidig inn i rundkjøringen på bildet. Venstre veibane (på innkjørselveien) er pilmerket i asfalt for trafikk som skal til "venstre og rett frem" (bil-A) og høyre veibane (på innkjørselveien) er pilmerket for trafikk som skal til "høyre" (bil-B) Imidlertid svinger ikke bil-B av til høyre, men fortsetter videre slik at det oppstår trengselsituasjon når begge bilene skal inn på enfelts-veien rett frem. Hvem har da vikeplikt for den andre? Endret 9. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Hva er jussen i følgende tenkte scenario; Det er fletting hvis og kun hvis det er skiltet som sådann. Faktisk hender det at det er fletting på vei ut av en rundkjøring, for eksempel når man er på vei ut av Nardokrysset i retning mot Nardo i Trondheim. Hvis det ikke er skiltet som fletting er det kjørefeltet som "forsvinner" som blir nødt til å bytte felt og har vikeplikt for gjennomgående kjørefelt. Vanligvis er det høyre felt som er gjennomgående, så jeg antar det gjelder her også (vanskelig å se da veimerking mangler eller er slitt bort) og dermed har venstre felt vikeplikt for høyre felt. EDIT: Eller en kan se det slik at venstre felt må krysse høyre felt på vei ut, da har venstre felt fortsatt vikeplikt for høyre felt. Endret 9. november 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Ja, er noen dilemmaer her. Den aktuelle rundkjøringen eksisterer "i virkeligheten", for de som er lokalkjente dreier det seg om fylkesvei 109 mellom Fr.stad - Sarpsborg (rundkjøringen ved Råbekken der man tar av ned til Dikeveien og kjøpesenterene) Det er såvidt jeg kan huske ikke noe annen merking på stedet enn det jeg nevnte med asfaltmerking i det man kjører inn i rundkjøringen (kommer da altså i retning fra Fr.stad, mot Sarpsborg) Bil-A følger lovlydig trossalt merkingen, mens Bil-B bryter mønsteret/henvisningen. (det er ikke noe flettekjøring skilt) Er da konklusjon at man alltid har vikeplikt for kjøretøy man får opp på høyre side av seg selv, okke som? Endret 9. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Kunne nokon tatt skjermskot av den aktuelle rundkøyringa i Fredrikstad/Sarpsborg/osv. og teikne inn skilting og kva problemet er? Lettare på den måten. Det er fletting hvis og kun hvis det er skiltet som sådann. Faktisk hender det at det er fletting på vei ut av en rundkjøring, for eksempel når man er på vei ut av Nardokrysset i retning mot Nardo i Trondheim. Hvis det ikke er skiltet som fletting er det kjørefeltet som "forsvinner" som blir nødt til å bytte felt og har vikeplikt for gjennomgående kjørefelt. Vanligvis er det høyre felt som er gjennomgående, så jeg antar det gjelder her også (vanskelig å se da veimerking mangler eller er slitt bort) og dermed har venstre felt vikeplikt for høyre felt. EDIT: Eller en kan se det slik at venstre felt må krysse høyre felt på vei ut, da har venstre felt fortsatt vikeplikt for høyre felt. Har lagt ved redigert versjon med skilt. Om det blir kollisjon fordi to biler frå sør kjører rett fram i kvart sitt felt vil vel den i feltet til høgre være skuldig? Endret 9. november 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Takker for "oppdatert" skisse. Jeg benyttet bare bilde (uforandret) som var postet lengre oppe i tråden. Om det blir kollisjon fordi to biler frå sør kjører rett fram i kvart sitt felt vil vel den i feltet til høgre være skuldig? Var det jeg heller mot også siden det er Bil-A (som skal rett frem) som har fulgt merkingen på stedet. På den annen side så henger jo den evige høyre-reglen å dingler over hodet som et spøkelse Jeg har sett flere nesten-kollisjoner i denne rundkjøringa og virker som billister flest er usikre på hva som gjelder Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Som C-angel seier, du skal ALLTID liggje i høgrefelt om du skal rett fram. Dette gjeld faktisk sjølv om det ikkje er nokon utkøyrsle til venstre. I dei tilfella vil eit eventuelt venstrefelt kun vere for dei som skal snu i rundkøyringa. Det einaste som kan endre på dette, er om vegmerking på asfalten og / eller skilt plassert over felta, seier noko anna (skilt kjem over vegtrafikklova i autoritetspyramiden). Du kan vel velge selv hvilket felt du ligger i, sålenge det ikke er spesielt merket (lovmessig, hva som er hensiktsmessig er vel noe annet). Det er vel ikke noe sted i veitrafikkenloven som sier at man må bruke høyre felt om man skal rett fram? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå