prepple Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hvis man er norsk statsborger og er fast bosatt i Nederland, finnes det da mulighet for å ta inn norske kanaler på TV? Helst ikke via bredbånd, men som en standard tv med tuner. Signalmessig kan jeg si at dette gjelder nord i Nederland, rundt Groningen. Lenke til kommentar
prepple Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Satelitt Ja tenkte satelitten "Thor5" via Canal Digital, som et eksempel. Jeg leste og noen vakre ord om at det strengt tatt ikke var lov å se via Canal Digital i utlandet? Vil de da kunne se at jeg står på fast plass i Nederland og tar imot signalene? Eller er ikke dette noe å ta hensyn til, selvom reglene er der? Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Besteforeldrene mine har ihvertfall en norsk kanal, men jeg aner ikke hvordan de har fått den inn. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 JEg er ikke sikker på alt praktisk og reglement, men det skulle være mulig. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvis man er norsk statsborger og er fast bosatt i Nederland, finnes det da mulighet for å ta inn norske kanaler på TV? Helst ikke via bredbånd, men som en standard tv med tuner. Signalmessig kan jeg si at dette gjelder nord i Nederland, rundt Groningen. Det er mulig å ta inn "gratis" kanalene NRK i utlandet. Ellers så er jeg usikker på vilkårene til Canal Digital når det gjelder parabol, men det er mulig å ha et abonnement signert i Norge og bruke det i utlandet, om det er lovlig vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvis man er norsk statsborger og er fast bosatt i Nederland, finnes det da mulighet for å ta inn norske kanaler på TV? Helst ikke via bredbånd, men som en standard tv med tuner. Signalmessig kan jeg si at dette gjelder nord i Nederland, rundt Groningen. Det er mulig å ta inn "gratis" kanalene NRK i utlandet. Ellers så er jeg usikker på vilkårene til Canal Digital når det gjelder parabol, men det er mulig å ha et abonnement signert i Norge og bruke det i utlandet, om det er lovlig vet jeg ikke. Det er kontraktsbrudd å benytte CD kortet i utlandet. Man signerer en kontrakt når abbonementet opprettes. Canal Digital selger kun abbonement til kunder med Norsk adresse siden TV kanalene ikke kjøper rettigheter til å vise kanalene utenfor Norge. Derfor selges det kun abbonement til Norske adrresser og med abbonementsbetingelser som sier at kortet ikke skal benyttes utenfor Norge. Det samme gjelder Viasat. Det kan virke firkantet men hvis CD/Viasat hadde tillatt i kontrakten at kortet kunne benyttes utenfor Norge så risikerer CD/Viasat og tv kanalene å bli saksøkt av andre tv selskaper som har kjøpt dyre eksklusive tv-rettigheter for et annet område. Mao. kontraktsbetingelsene er der antagelig for at Viasat/CD ikke skal kunne saksøkes av utenlandske tv selskaper. Danskene tilbyr DR1 og DR2 til Dansker utenfor Danmark. Disse kanalene lå i sort under fotball VM kampene pga. at DR ikke hadde senderettigheter utenfor Danmark. Det illustrerer problematikken ganske bra. Et abbonement som gir NRK hos Canal Digial koster kr.199 pr. måned. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Eigentleg er det då litt rart at f.eks. engelske og tyske kanalar er fritt tilgjengeleg over store deler av Europa. Eg veit at fotball-vm gjekk fritt på BBC og ITV i sommar, og reknar med at det også var mogeleg å få inn via tyske kanalar på f.eks. 19,2 gr. aust (den "tyske" parabolen min var/er ute av stilling, utan at eg har gidda å fikse det). Kor mange europearar ville føretrekkje norske eller danske kommentarar, i staden for tyske eller engelske? Er det kanskje slik fordi det er enklare å saksøkje ein liten kringkastar som f.eks. DR enn ein stor som ARD eller BBC? Tykkjer dette vert for dumt. Elles er det som bobben seier; NRK tv er slett ikkje fritt tilgjengeleg på parabol. Derimot er radiokanalane gratis, sidan dei færraste ute i Europa skjønar norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå