Gå til innhold

Åpne bilde fra Lightroom i Photoshop

Anbefalte innlegg

Jeg "fremkaller" først ett foto i Lightroom, for så å fortsette i Photoshop. Velger da 600ppi i oppløsning, som resulterer i faktisk størrelse 9x14 cm i Photoshop, som igjen kan justeres til ca 20x30 cm i print-størrelse ved 300ppi. Åpner jeg originalfilen direkte i Photoshop, får jeg jo den faktiske størrelsen, 81x121cm ved 72ppi. :dontgetit: Løsning på å åpne filen i faktisk størrelse i PS via LR?

Edit: Kan jo sikkert velge Export, men da faller det utenom katalogen. Håper noen har ett godt tips til meg!

Endret av ponnihest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hint - et digitalt bilde har ikke størrelse i cm - det har størrelse i pixler. Dpi er bare et hint til printeren når du skal trykke det om hva størrelsen skal være. Alle størrelsene du angir der er eksakt samme størrelse i pixler. Når du har åpnet det i Photoshop, så er det hele tiden det eksakt samme bildet. Du kan i Photoshop endre dpi'en, og så kan du ha 1 dpi eller 10.000 dpi - men det er fremdeles samme antall pixler.

Dette er rett og slett et ikke-problem.

Hvis du vil ha andre dpi'er, så kan du endre dette i photoshop etterpå. Og så endrer størrelsen seg i cm - jo mer dpi, jo færre cm, men det er fremdeles det eksakt samme bildet.

Edit: Du kan jo trykke Control-1 ("actual pixels"), og så kan du se bildet skalert til 100% pixler, og så kan du se at det uansett blir det eksakt samme bildet. Dpi er altså bare hvor stort du ønsker å trykke det - hvis du velger 0.1 dpi skal det samme bildet trykkes til en kjempevegg, mens til 3000dpi ønsker du å trykke samme bildet til et bittelite trykk du kan undersøke med forstørrelsesglass. Men - altså - samme bildet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Se der ja, pikslene er de samme :blush: Men vet du hvorfor PS insisterer på å vise dokumentstørrelse som 9x14 cm?

Fordi du har valgt 600dpi? 600 pixler pr. tomme gir 9 cm bredt bilde for oppløsningen bildet er i. Du kan også velge at Photoshop skal vise bredden i mm, pixler, cm, tommer, fot eller hva pokker du vil

Sett PS til å vise bredden i pixler i stedet for cm, så slipper du å bli forvirret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...