ponnihest Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Jeg "fremkaller" først ett foto i Lightroom, for så å fortsette i Photoshop. Velger da 600ppi i oppløsning, som resulterer i faktisk størrelse 9x14 cm i Photoshop, som igjen kan justeres til ca 20x30 cm i print-størrelse ved 300ppi. Åpner jeg originalfilen direkte i Photoshop, får jeg jo den faktiske størrelsen, 81x121cm ved 72ppi. Løsning på å åpne filen i faktisk størrelse i PS via LR? Edit: Kan jo sikkert velge Export, men da faller det utenom katalogen. Håper noen har ett godt tips til meg! Endret 5. november 2010 av ponnihest Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Hint - et digitalt bilde har ikke størrelse i cm - det har størrelse i pixler. Dpi er bare et hint til printeren når du skal trykke det om hva størrelsen skal være. Alle størrelsene du angir der er eksakt samme størrelse i pixler. Når du har åpnet det i Photoshop, så er det hele tiden det eksakt samme bildet. Du kan i Photoshop endre dpi'en, og så kan du ha 1 dpi eller 10.000 dpi - men det er fremdeles samme antall pixler. Dette er rett og slett et ikke-problem. Hvis du vil ha andre dpi'er, så kan du endre dette i photoshop etterpå. Og så endrer størrelsen seg i cm - jo mer dpi, jo færre cm, men det er fremdeles det eksakt samme bildet. Edit: Du kan jo trykke Control-1 ("actual pixels"), og så kan du se bildet skalert til 100% pixler, og så kan du se at det uansett blir det eksakt samme bildet. Dpi er altså bare hvor stort du ønsker å trykke det - hvis du velger 0.1 dpi skal det samme bildet trykkes til en kjempevegg, mens til 3000dpi ønsker du å trykke samme bildet til et bittelite trykk du kan undersøke med forstørrelsesglass. Men - altså - samme bildet. Endret 5. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Se der ja, pikslene er de samme Men vet du hvorfor PS insisterer på å vise dokumentstørrelse som 9x14 cm? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Se der ja, pikslene er de samme Men vet du hvorfor PS insisterer på å vise dokumentstørrelse som 9x14 cm? Fordi du har valgt 600dpi? 600 pixler pr. tomme gir 9 cm bredt bilde for oppløsningen bildet er i. Du kan også velge at Photoshop skal vise bredden i mm, pixler, cm, tommer, fot eller hva pokker du vil Sett PS til å vise bredden i pixler i stedet for cm, så slipper du å bli forvirret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå