Gå til innhold

Nettverksproblem

Rafo82

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor i et hus, fattern bor i et annet hus, ca 50 meter unna. Vi har trukket nettverkskabel imellom husene, ca 70meter kabel, er brukt. Kabelen er av en billig type, som ikke egentlig er beregnet for å ligge ute KABEL. men den ligger ute nå, uansett.

Det er ca 1mnd siden vi trakk kabelen.

Jeg har ADSL ruteren stående i mitt hus, så vi deler bredbåndstilkobling igjennom den tidligere nevnte kabelen.

Fattern har har en trådløsruter hos seg, som kabelen er koblet til. Når jeg satte opp routeren hos fattern, og koblet til kabelen fra mitt hus, så virket alt som det skulle, målte ca 3000kb/s i nedlasting.

Problemet er: Etter en stund, blir nettverket tregt hos fattern, "Tjener ikke funnet", kommer hele tiden. Hvis vi tar strømmen på routeren, og starter den på nytt, virker alt som det skal, bare i en liten stund(par timer). Men så er det pån igjen med "Tjener ikke funnet". Har prøvd med to forskjellige routere hos han, men samme problemet kommer..

Kan dette skyldes kabelen mon tro, at den er uskjermet? Den er jo hel enda, vær og vind har ikke tatt knekken på den per idag.

Henger forøvrig ut av huset mitt via telenor sin telekabel til nærmeste stolpe, der den går ned til et gjerde som den følger bort til fattern sitt hus...

Hos meg, fungerer nettet perfekt..

Oppsettet: Mitt hus med Adslrouter- 70m med cat5- fattern sit hus med trådløsrouter.

Endret av Rafo82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når problemet oppstår, prøv pinge mellom husene.

Typisk er at routern blir overbelastet (torrent etc med mye connections) og dns tar kvelden.

Om du får pinget mellom husene etter det går skjeis ville jeg testet sette dns manuelt på en pc hos din fars hus, enten til din router sin dns eller en ekstern.

Lenke til kommentar

Når problemet oppstår, prøv pinge mellom husene.

Typisk er at routern blir overbelastet (torrent etc med mye connections) og dns tar kvelden.

Om du får pinget mellom husene etter det går skjeis ville jeg testet sette dns manuelt på en pc hos din fars hus, enten til din router sin dns eller en ekstern.

Når du sier det, så husker jeg noe annet.. Fra mitt hus, får jeg ikke kontakt med routeren i fattern sitt hus, men fra fattern sitt hus, kommer jeg inn på adslrouteren i mitt hus.

Lenke til kommentar

Hvis det fungerer en stund og så kobler ut, så høres det ikke ut for å være kabelen.

Som nevnt over, så bør du prøve å pinge over kabelen. Resultatet skal være <= 1ms, hvis ikke er det trolig noe feil.

En kabel kan forsåvidt være riktig koblet, men så er det ikke god kontakt mellom plugg og kabelen.

En slik 4$ kabeltester er nyttig for å teste: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2535

Når det gjelder stabilitet, så kan dere kutte routerfunksjonen hos din far. Du vil da få et felles nett på begge sider og har kuttet ut routeren hans som feilkilde. Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen i en av hans LAN-porter (internettporten frakoblet) og slår av DHCP på LAN i routeren hans.

Lenke til kommentar

Hvis det fungerer en stund og så kobler ut, så høres det ikke ut for å være kabelen.

Som nevnt over, så bør du prøve å pinge over kabelen. Resultatet skal være <= 1ms, hvis ikke er det trolig noe feil.

En kabel kan forsåvidt være riktig koblet, men så er det ikke god kontakt mellom plugg og kabelen.

En slik 4$ kabeltester er nyttig for å teste: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2535

Når det gjelder stabilitet, så kan dere kutte routerfunksjonen hos din far. Du vil da få et felles nett på begge sider og har kuttet ut routeren hans som feilkilde. Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen i en av hans LAN-porter (internettporten frakoblet) og slår av DHCP på LAN i routeren hans.

Å slå av routing er prøvd, og funnet ikke i orden. Samme problemet. Har en tester liggende et sted, får finne fram den da. Men trenger man ikke begge endene i testeren for å teste kabelen?

Lenke til kommentar

De fleste kan deles i to. Man setter en del i hver ende og slår på hoveddelen.

Ser man da på mottaker i andre enden, så ser man at lysdiodene lyser opp i rekkefølge fra 1 til 8.

Hopper den over en diode, så er det brudd.

Ja visst f***, når du sier det.. Og vips var det to.. *skalle hodet i bordet*

Lenke til kommentar

Må nevne at det brukes bare trådløsoppkobling mellom router og pc hos fattern. Kabel mellom routere er testet og funnet i orden..

Da pinget jeg min router fra fattern sitt hus: brukte 2ms i snitt...

Og nå prøvde jeg og pinge fattern sin router fra mitt hus: foørespørsel avbrutt, fikk jeg da... Men vi har foreløpig internett hos "der fatter"...

Kan ikke skjønne hvorfor det ikke går an å pinge fatters trådløsrouter, fra min pc via adslrouter, mens det ikke er noe prob å pinge adslrouter fra pappas pc, via hans trådløsrouter....

Endret av Rafo82
Lenke til kommentar

Ny firmware i router og driver til trådløskort, er vel neste skritt?

Det er ofte lurt å finne ut hvilket chipset hans trådløskort har og hente driver rett fra produsent av chip.

Har prøvd to forskjellige routere hos han, samme problemet på begge... Får prøve å oppdatere driverne på pc'n hans imorgen...

Lenke til kommentar

Driverne på pc'n var av nyeste sort.. Husket plutselig på at jeg ikke hadde prøvd med dhcp av, på trådløsrouter etter at vi skiftet den, så satte på nytt opp nettverket sånn at alt tilkoblet utstyr får ipadresse av dslrouter, og dhcp av på trådløsrouter. Nettet ser foreløpig ut til å funke bra. Håper det varer, har fått grått hår av dette;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...