Gå til innhold

Transformere 110 volt til 230 - funker denne?

M.H

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Er slett ikke sikker på om dette havner på rett plass. Noen med peiling får flytte tråden hvis den har havnet feil.

Et ørlite spørsmål angående transformator for å transformere strøm ned fra 230 volt til 110 volt. Har prøvd å søke litt uten å bli så mye klokere.

Som dere sikkert skjønner har jeg tenkt å skaffe meg en duppeditt fra USA, altså som skal ha cirka 110 volt og 60 Hz. Før jeg kjøper noe som helst, tenkte jeg å sjekke om jeg har funnet frem til rett transformator. Er dette en transformator som kan brukes til formålet? Ser den er på 1000 VA. Er det det samme som at den takler 1000 watt? Eller hvor mange watt i 110 volt kan jeg henge på denne? Har hertzforskjellen mellom Norge og USA noe å si? De bruker vel 60 Hz i USA, mens vi bruker 50 Hz? Noe annet jeg bør tenke på?

Håper noen med litt peiling på elektro kan dette bedre enn meg. :p

Endret av M.H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den burde fungere ja. Men jeg synes å ha sett billigere alternativer andre steder. Om frekvensen har noe å si kommer helt an på utstyret.

1000VA blir vel 1000 watt når du har en 100% resistiv belastning.

Ellers mener jeg å ha lest at man kan gange 1000 med ca 0,7 for å få effekten. Men her må noen med bedre kunnskaper enn meg uttale seg.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Den duppeditten er en gammel rørforsterker. Den kan kun brukes på 110 volt. Om noen vet om billigere alternativer, er det bare å hyle ut. Dessuten ser jeg nå at denne ikke finnes på lager hos Elfa, hverken i Norge eller på hovedlager.

Bør tåle en belastning på i hvertfall 1000 watt. Om det ikke finnes noe billigere alternativer, er det verdt prisen. Bare jeg finner noe som kan brukes. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...