magnkra Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Jeg har to stk. Rokit 6 studiomonitor høytalere som jeg ønsker å bruke til diverse: http://www.intersalg.no/?page=modules/product&id=415693&mainCategory=4560&catId=7913&utm_source=KelkooProducts&utm_medium=cpc&referrer=kelkooReferanseh%F8yttalere Jeg har de nå tilkoblet med hver sin store "jack" plug i hver av høytalerne ( XLR (3-pin), RCA & 1/4" TRS - 10k Ohm, Balanced / Unbalanced), som leder ned mot lydkortet som er et eksternt lydkort av typen m-audio fastrttrack pro: http://www.dustinhome.no/pd_5010445690.aspx?csref=pricecompare_kelkoo_1197&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=M-AUDIO+FAST+TRACK+PRO+-+LYDKORT+%28208046 Har svært lite kunnskap på emnet, men jeg lurer rett og slett på om jeg kan bruke høytalerne uten det eksterne lydkortet? Kan jeg f.eks kjøpe meg en reciver/forsterker som f. eks Onkyo TX-SR508 receiver?: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR508B/onkyo-tx-sr508-receiver Ønsker å bruke xbox 360, tv og datamaskin på høytalerne for bedre lyd enn i tven og uten det eksterne lydkortet som høytalerne i dag er avhengig av. Kan noen svare meg på hvordan jeg kan bruke dem med det andre utstyret? mvh. M Lenke til kommentar
magb Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Noen kan sikkert bekrefte dette, men er 99% sikker på at du leter etter en forforsterker eller eventuelt en reciever med pre-out (da bruker du recieveren som en forforsterker) Mener Yamaha har de billigste recievrne med pre-out. En reciever vil nok gi deg de beste tilkoplingsmulighetene, men et dedikert forforsterker kan gi noe bedre lyd. Forskjellene er nok ikke altfor store i dette tilfellet. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Noen kan sikkert bekrefte dette, men er 99% sikker på at du leter etter en forforsterker eller eventuelt en reciever med pre-out (da bruker du recieveren som en forforsterker) Mener Yamaha har de billigste recievrne med pre-out. En reciever vil nok gi deg de beste tilkoplingsmulighetene, men et dedikert forforsterker kan gi noe bedre lyd. Forskjellene er nok ikke altfor store i dette tilfellet. Høres bra ut. Hvilke spesifikasjonsbeskrivelser må jeg se etter når jeg ser etter forsterker for å finne ut om den har en så kaldt "pre-out" ? Lenke til kommentar
magb Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det står ofte Pre-out under utganger eller liknende. Noen ganger kan det også stå i teksten at det er mulig å koble på effektforsterker, det vil si at den har pre-out. Ellers så har alle forforsterkere pre-out. Spør du på avforum.no er det sikkert noen som kan fortelle deg hvilke du har å velge mellom i din prisklasse. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 det er allerede forsterker i disse høytalerne, hvordan ting er bakom der vet jeg ikke men regner med det er en strømledning + signal. jeg ville anbefalt å kjøpe en mikser til disse og ligge unna billigrecievere osv. Lenke til kommentar
magb Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 det er allerede forsterker i disse høytalerne, hvordan ting er bakom der vet jeg ikke men regner med det er en strømledning + signal. jeg ville anbefalt å kjøpe en mikser til disse og ligge unna billigrecievere osv. Hvis målet er å få koblet til Xbox 360 og tv så må det da være bedre med en reciever/forforsterker med gode tilkoplingmuligheter som kan kontrolleres med en fjernkontroll fra sofakroken. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 preamp kan jeg gå med på at virker lurt, men her trengs det ingen forandringer på annet enn volum, å kjøpe en reciever å bruke den som preamp blir litt waste i mine øyne da man heller kan kjøpe en preamp hvor hver eneste krone går i forforsterker delen Lenke til kommentar
magb Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Skrev allerede i min første post at en ren preamp vil gi noe bedre lyd, forskjellene er dog ikke enorme. Jeg vet ikke hvordan tilkoplingmuligheter xbox 360 og trådstarters tv/dekoder har, men lydmessig kan det nok lønne seg å koble disse digitalt og da må du fort ha en brukbar dac i tilegg til en vanlig preamp. Recieveren har allerede dette. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Ok, så forforsterker eller vanlig reciver er altså beste mulighet. Hvis jeg har skjønt det så kan jeg altså velge en av delene og de vil begge fungere? Da må vel reciver være den beste løsningen i og med at jeg får flere muligheter for tilkobling av annet utstyr senere eventuelt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå