Gå til innhold

H. M. Kongens Garde - Innrykk August 2011

Sapere_aude

Hvordan det vil bli  

11 stemmer

1. 1. Ser du frem til å avtjene førstegangstjenesten i Garden?

• Ja
      7
    • Nei
      1
    • Usikker
      3
  2. 2. I hvilket kompani ønsker du deg?

• 1. Gardekompani (gevær)
      2
    • 2. Gardekompani (gevær)
      2
    • 3. Gardekompani (musikk & drill)
      2
    • 4. Gardekompani (gevær)
      2
    • 5. Gardekompani (stab & støtter)
      3
  3. 3. Hvilken troppstype (i kompaniene) ønsker du å tjene i?

• Eskortetropp
      1
    • Geværtropp
      2
    • Jegertropp
      3
    • Musikktropp
      0
    • Signaltropp
      1
    • Drilltropp
      1
    • Sanitetstropp
      0
    • Kommandoplasstropp
      2
    • Vedlikeholdstropp
      0
    • Logistikk/forsyningstropp
      1

Anbefalte innlegg

Da var jeg innkalt til Hans Majestet Kongens Garde i august 2011, eller har i hvert fall fått grovinnkallingen, og mottar beskjeden med blandede følelser.

Håper dette kan bli en diskusjons- og informasjonstråd for oss som skal inn i august og håper at nåværende og forhenværende gardister kan bidra med erfaringer, innspill og opplysninger fra tjenesten i Garden.

Håper selv å komme meg inn i en av jegertroppene i Garden, vil ha mest mulig valuta for pengene (les; opplevelser for tiden jeg er der) og også for å søke skarpskytterutdanning. Noen som kan fortelle om hvordan det er, hva som er lurt alt etter hva man ønsker og slikt?

Håper det blir et givende år som gir mersmak på Forsvaret, selv om det selvsagt blir en del HAT mens en står vakt og :D Noen fler som skal inn i Garden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen forskjell på 1. kompani, 2. kompani og 4. kompani, mtp. trening, opplæring og generelt operativ stridsevne?

Og, hvordan er jegertroppene der i disse kompaniene?

Svært lite forskjell her, alle kompaniene er bygd opp på samme måte og utfører samme oppdrag.

Jegertroppene går egentlig ut på å gå langt med tung pakning, for å observere fi. Det høres fett ut, men det er det nok definitivt ikke.

Holmenkollen er et fast sted å jogge opp 3 ganger i uka kl 05:00, herlig liv de har.

Lenke til kommentar

Er det noen forskjell på 1. kompani, 2. kompani og 4. kompani, mtp. trening, opplæring og generelt operativ stridsevne?

nei, de er identiske, det er bare pga at det er 4 innrykk i året at det er tre like kompanier. Eldstekompani er da en del av Gardestridsgruppen (operativ). Jegertroppene innbærer vanlig jegertjeneste, med OP, patruljer og skarpskyttere. De joggeturene som tidligere nevnt, er bare i gardeperioden (5 uker etter rekrutten) tror jeg, er ikke 100% sikker.

Tjenestegjorde selv i kommandoplasstroppen, noe jeg vil anbefale. Jeg hadde 7 vaktdøgn (dette kan variere veldig), mens geværkompaniene har 35+, men vi hadde kanskje noe mindre spennende grønn tjeneste.

Hadde en bra tid der, så bare å se frem til det!

Endret av Lars-H
Lenke til kommentar

nei, de er identiske, det er bare pga at det er 4 innrykk i året at det er tre like kompanier. Eldstekompani er da en del av Gardestridsgruppen (operativ). Jegertroppene innbærer vanlig jegertjeneste, med OP, patruljer og skarpskyttere. De joggeturene som tidligere nevnt, er bare i gardeperioden (5 uker etter rekrutten) tror jeg, er ikke 100% sikker.

Tjenestegjorde selv i kommandoplasstroppen, noe jeg vil anbefale. Jeg hadde 7 vaktdøgn (dette kan variere veldig), mens geværkompaniene har 35+, men vi hadde kanskje noe mindre spennende grønn tjeneste.

Hadde en bra tid der, så bare å se frem til det!

Hvor er det HMKG har sine øvingsfelt/områder for Huseby leir?

Lenke til kommentar

Det er et lite skogsområde rett ved leiren for basic øving, ellers var vi mest i Fossummarka. Øvelser hadde vi bl.a. i Kongsberg (Heistadmoen/Hengsvann), Rena og Terningmoen i Elverum.

Brukes Heistadmoen leir med Hengsvann mye, sånn at man må regne med å være mye der?

Lenke til kommentar

Det er et lite skogsområde rett ved leiren for basic øving, ellers var vi mest i Fossummarka. Øvelser hadde vi bl.a. i Kongsberg (Heistadmoen/Hengsvann), Rena og Terningmoen i Elverum.

Brukes Heistadmoen leir med Hengsvann mye, sånn at man må regne med å være mye der?

Vi var der på 3-4 øvelser (mandag-fredag eller kortere), så jeg vil ikke si at det er mye nei. Men dette varierer jo, som nevnt.

Man kan bli skarpskytter i jegertroppen:)

Lenke til kommentar

Ingen forskjell på kompaniene, eneste jeg vet er at KP2 er sett på som det "beste" kompaniet. Jegertroppene er også bygd opp på samme måte i alle kompaniene som blir omtalt som "vaktkompani".

Man kan bli skarpskytter i jegertroppen:)

DET har jeg skjønnt ja, men takk for påminningen^^

Det jeg lurer på er hvor mange som blir utdannet til dette i Jegertroppene og hvor mange nivå innen skarpskyting en kan få utdanning til der.

Jeg var inne i førstegangstjeneste i HMKG (KP2 Jegertropp). Ingen blir "utdannet" til skarpskyttere igjen, pga at staten ikke gidder å gi mer penger til militæret, eller lettere sagt, kutter de få pengene de får i året til utdanning av soldater.

Kan fortelle dere at det spiller egentlig ikke så stor rolle hvilken tropp du havner i, gevær, eksorte eller jegertropp. Eneste forskjellen er at det muligens er litt "kult" å si du har vært i jegertroppen. Men faktum er at troppene er helt like, bortsett fra at jegertroppen har et eget opplegg på øvelser. Da er det snakk om å være skjult og ligge i ei grop (OP) i flere dager i strekk uten å være synlig (Dvs da at man må gjøre alt i den "gropa", spise, drite, sove etc). Men nå snakker jo staten om å gjøre HMKG til en ren vakttjeneste (som forresten er det eneste man gjør etter man kommer til huseby uansett).

Vi hadde vel totalt 2 uker i felt etter vi kom til huseby leir (etter rekruttskolen). Ellers var det bare vakt og parader :) Noe som du bare vet hvordan er når man har vært inne i HMKG. Hehe. ;)

Spør meg gjerne hvis det er noe dere lurer på, har somsagt vært inne 1 år, så vet hvordan det meste fungerer. :)

PS: Vi jogga til holmekollen klokka 0500 én gang iløpet av hele året. Så det er også bare svada.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Er nettopp ferdig med gardeperioden og lueløp og går på min første vakt mandag, det beste med garden er faktum at du får en fin blanding mellom felt og vakt/parade, mao en ganske variert tjeneste. Likevel har det vært mye hating hittil, om du er veldig gira på å være "skikklig soldat" så ville jeg ha prøvd å komme meg nordover, har hatt 1 mnd + med kun sort utdanning, det var brutalt, gardeperioden suger apeballer. Dersom jeg tenker meg om det aller beste med garden er at vi holder til i Oslo, slik at man kan stikke hjem litt oftere enn våre våpenbrødre i nord, gitt at man bor i nærheten såklart. BTW er i kp2, vi er ikke noe bedre enn de andre geværkompaniene, er bare sånt motiverende kp preik.

Endret av Pimmy
Lenke til kommentar

Er nettopp ferdig med gardeperioden og lueløp og går på min første vakt mandag, det beste med garden er faktum at du får en fin blanding mellom felt og vakt/parade, mao en ganske variert tjeneste. Likevel har det vært mye hating hittil, om du er veldig gira på å være "skikklig soldat" så ville jeg ha prøvd å komme meg nordover, har hatt 1 mnd + med kun sort utdanning, det var brutalt, gardeperioden suger apeballer. Dersom jeg tenker meg om det aller beste med garden er at vi holder til i Oslo, slik at man kan stikke hjem litt oftere enn våre våpenbrødre i nord, gitt at man bor i nærheten såklart. BTW er i kp2, vi er ikke noe bedre enn de andre geværkompaniene, er bare sånt motiverende kp preik.

Siden du er i KP2, samme som jeg var. Kan jeg fortelle deg noe veldig demotiverende: Det du sier om at garden er en fin blanding mellom felt og vakt/parade er det største bullshitet jeg har hørt. Du sier du nettopp har vært gjennom gardeperioden, mye slo? Dag ut og inn med slo? Høyre, venstre om, på aksel hundre millioner ganger? Mm, tenkte meg det. Kan fortelle deg at du skal mest sannsynlig være 3-4 uker i felt i løpet av tjeneste og av dette er det samlet ca 2 uker i felt. Hvis du syns DET er bra balanse mellom felt og vakt/parade, da du står vakt og går ekstremt HAT parader resten av året så har du helt riktig. :) Kom deg ut av vaktkompani. Jeg dimmet med 38 vakter, og det var endel som avløsningsfører og ordonans. Og jeg kunne virkelig ikke komme på en eneste grunn til at jeg sto der, på de 208 timene jeg tilbringte på post gjennom året. Gled deg til det kommer de periodene med 2 uker med vakt i strekk, da vet du hva hat er. Da kommer du til å savne gardeperioden, tilogmed lueløpet.

Sier ikke dette for å snakke dritt og for at du skal føle du har valgt helt feil. Dette er bare ren FAKTA om hvordan garden er i praksis. Den gleden vi i troppen hadde når vi tredde av for aller siste gang, var helt ubeskrivelig. Noen gråt faktisk, den gleden der ser jeg tilbake til på som det beste som har skjedd. Uansett, eneste rådet jeg kan gi deg er at du vokser på det etter du er ferdig. Jeg er glad jeg var i garden selv, men fyfaen for et år fylt med hat og usselt befal. Pluss med garden er som du sier at man er i Oslo og kanskje kameratskapet i troppen (men dette får man i hvilken som helst avdeling).

Lenke til kommentar

Vel, rekordstor kontigent => mindre belastende vaktperioder og tid til grønn utdanning som restvakt. Jeg hater forøvrig ekstremt mye og tviler ikke på at dette blir et kjipt år, det er mest sannsynlig fordi jeg synes både grønn og sort tjeneste er kuk, egentlig hører jeg ikke hjemme i forsvaret. Jeg la aldri skjul på at du finner mindre grønn tjeneste her enn i de andre hæravdelingene. Hva gjør man egentlig når man ikke har vaktuker? Har hørt fra flere hold at det bedrives grønn utdanning, i følge årsplan så har vi en del grønne uker, så skjønner ikke hvordan det nesten kun blir vakt og parade resten av året.

Lenke til kommentar

Det kan være en et stort pluss. KP1 som dimmer nå til jul er en veldig liten kontigent og de har hatet mye vil jeg tro. Jeg vet akkurat hvordan du har det, vært der sjøl. Syns ikke grønn tjeneste er så fantastisk morro jeg heller, spesielt ikke når det var 30 minusgrader på vinteren og på sommeren var det fittevarmt og helt usannsynlig mye mygg/knott og dritt. (LES: HELT USANNSYNLIG MYE). Når man ikke har vaktuker har man leksjoner, nærkamp etc. Kanskje litt skyting, men dette dabber av. Når du kommer litt utover året blir ikke-vaktuker gjort om til parader, dvs at du har parader-vakt-parader-vakt-parader-vakt-parader-vakt-en liten tur i stubbers-parader-vakt-parader-vakt. Slik var det for oss ihvertfall. De "grønne" ukene er det første som blir nedprioritert i garden og det blir gjort om til vakt/vaktstøtte for andre kompanier og parader. Det værste er jo definitivt sort vakt, altså vakt i paradeuniformen. Mot slutten vil du glede deg til grønn vakt kontra sort, pga hatet ved sort vakt. Men prøv å skjul hatet ditt fra befalet og andre i troppen og stå på i vakt og felt, da får du en fin tjenesteuttalse og blir muligens korporal. Senere arbeidsgivere syns det er stas at du har vært i garden. Lykke til :) Ha en positiv innstilling så går dette fort.

Spør meg gjerne om noe hvis du lurer på noe mer :)

Vel, rekordstor kontigent => mindre belastende vaktperioder og tid til grønn utdanning som restvakt. Jeg hater forøvrig ekstremt mye og tviler ikke på at dette blir et kjipt år, det er mest sannsynlig fordi jeg synes både grønn og sort tjeneste er kuk, egentlig hører jeg ikke hjemme i forsvaret. Jeg la aldri skjul på at du finner mindre grønn tjeneste her enn i de andre hæravdelingene. Hva gjør man egentlig når man ikke har vaktuker? Har hørt fra flere hold at det bedrives grønn utdanning, i følge årsplan så har vi en del grønne uker, så skjønner ikke hvordan det nesten kun blir vakt og parade resten av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...