Gå til innhold

Superlagring.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1. Uiskkert når jeg kjøper ny stasjonær så svar gjerne på dette innlegget noen måneder frem i tid. Jeg vil si fra i denne tråden når jeg har kjøpt nytt system.
  2. Jeg har en stasjonær Pc fra steinalderen med 2 (3logiske) disker som fremdeles fungerer utmerket.
  3. I tillegg har jeg en snart to år gammel bærbar med 2 (3 logiske) disker a 350Gb.
  4. Jeg tar relativt mange videofilmer, så det spiser lagring.
  5. Extern lagring på tape etc er lite aktuelt.
  6. Plassen begynner å minke, men jeg har ikke kritisk behov for mer lagring. Kan jo også sette inn nye større haddisker i den gamle.

Jeg kjøper alltid minst 2 harddisker til en ny datamaskin og har systemfiler på en av dem og alt annet samt backup på de(n) de andre diskene.

Ideell situasjon (gjerne 2 år frem i tid):

1. 1 PtB og helst 100 Tb lagring.
  2. En rask gjerne flash systemdisk.
  3. I tillegg minimum 3 lagringsdisker a n Tb.

Dell leverer per i dag 3 disker med opptil 2 Tb lagring på hver (tilsammen 6 Tb) til en ikke altfor dyr penge. Jeg vet lite om kabinett (rack) lagring. Mine spørsmål:

1. Kan et kabinett være aktuelt for en stasjonær Pc eller er det fortrinnsvis forbeholdt (web) servere? Med Pc / server mener jeg her at skjermene (bruker også minst to skjermer til samme stasjonære) er koblet til alle diskene (hele kabinettet).
  2. Noen i Norge som gjør dette like rimelig som Dell, men med større lagring til samme pris?
  3. Merk at jeg har ekstra tilbud fra Dell samt Back2U Eurocard rabatt, så kutt gjerne et Dell tilbud med opptil 10%.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk her!

Den linken vil nok gi deg en ide om korleis du skal skaffe deg 100Tb, Plass til 45 hardisker, og går du for 4tb versjoner kommer du oppi 180Tb, Dette burde vere til å begynne på, og ein har utvidelse muligheter, sjølv om dette oppsettet troligt er treigt grunnet pci bus, vil du komme oppi Gbit nettverks hastighet.

Går nok an å bruke HP sin sas exspander (2stk) på HW raidkontroller og utnytte fiber nettverk :)

Supermicro har kabinetter med innebygget sas expander (2 stk tilkoblinger gir 24 hardisk plasser) Men dette koster rundt 1000$($) Men følger med skikkelig strømforsyning :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Interessant artikkel.

Artikkelen er skrevet i september 2009 og nå er vi i slutten av 2010, så prisen på den konfugureringen USD $7,867, skulle vel nå være ned mot NOK 25 000.

Lenke til kommentar

Dette er da med spesial bygget sata expandere, slik att de leverer strøm og alt som trengst, ein setter bare hdd'n rett ned i expanderen, men vist du kjøper eit supermicro rack kabinett får du 24disker på 2 sas porter :) koster 1200$ men følger med strømforsyning.

Tror ikkje det er så galt å velge, men 100 Tb synest eg er mykje... Kva skal du med alt det ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tror ikkje det er så galt å velge, men 100 Tb synest eg er mykje... Kva skal du med alt det ?

• Det er omstridt om Bill Gates sa: http://en.wikiquote.org/wiki/Talk:Bill_Gates. "DOS addresses only 1 Megabyte of RAM because we cannot imagine any applications needing more"
  • Minne er primær lager og disk sekundær. Der vil aldri ble stor nok kapasitet hverken på primær eller sekundær lageret.
  • Jeg tar ganske mange video filmer og vil ha så mye plass at jeg aldri trenger tenke på lagrings plass.
  • Simpelthen kjekt å ha.
  • Skulle kan hende begynne med en Dell på tre disker a 4 Tb. Et kabinett på 100 Tb / 1 PtB er kan hende overkill per dags dato,

En datamaskin har endelig tilstand. For "pure math" som f.eks å finne største kjente primtall, vil man aldri ha kraftige nok datamaskiner. Det tar ca 600 sider å skrive ut siffrene i største kjente primtall.

Hva med å kombinere kode med vido? Deler av "The beauty and the beast" var programmert i C++ sikkert kombinert med store bilde / film databaser. De nyeste spillene ligger alltid i teten på å spise kapasietet.

Ok, 3 x 4 Tb er kan hende godt nok til å begynne med.

Også svært opptatt av en superrask (flash?) systemdisk. Den delen har ingen svart på. Sist jeg var inne på Dell så jeg ikke hvordan man kunne kombinere tre store lagringsdisker med en superrask system disk.

På systemet trenger jeg ikke så stor lagring og der er vel også minimalisme svært viktig?

Litt ustrukturert dette, men håper du har fått en bedre forståelser for hva jeg er ute etter. :roll:

Lenke til kommentar

Vel, vist du begynner med 4tb diskene og kjøper 3-4 stk av de så har du jo en god begynnelse :)

Som os disk kan da SSD vere tingen siden du vil ha en super rask, desverre er de beste diskene der veldig dyre da det har meir plass på seg. men HW.no har testet en rekke ssd disker, og personlig ville eg valgt F120 disken som os disk og til programmer.

Raid til system disken er ikkje nødvendig i den forstand, men er veldig greit å ha! du kan alltids kjøpe 2 disker å sette desse opp i raid1 der vil du ha større leseytelse enn ved ein vanlig disk. Dette kan settest opp i raid via hovedkortet, Vist du velger ssd er det nok med 2 disker i raid-1.

Men vist eg forstod deg rett vil du kjøpe en dell server å bruke?

Eller er det bare meg som har missforstått?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men vist eg forstod deg rett vil du kjøpe en dell server å bruke?

Eller er det bare meg som har missforstått?

Prosessorkraft har aldri vært det viktigste for meg (raske algoritmer og datastrukturer er). Sparer aldri på minne (gjerne minimum 32 Gb minne på en ny server. Jeg skal også ha et 64 bits Windows operativsystem og da er ikke 4 Gb minne lenger en grense). En superrask systemdisk er svært viktig. Skulle gjerne speile den for sikkerhet. Er det mulig, kan to raske paralelle flash systemdisker bli aktuelt :innocent: .

Dell servere tiltaler meg, siden du kan "sette dem sammen selv" på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

50 000 - 75 000. Min første IBM Ps / II model A 21 med OS II Warp og Simula, som på Blindern ble kalt et råskinn av en datamaskin kostet over 100 000.

En god økonom er en gjerrig person som gjør de riktige investeringene.

Presser gjerne prisen under 50 000. :cool:

Lenke til kommentar

Har det si no om bråker nå jevlig?

Chenbro RM 16 hotswap http://www.xcase.co.uk/Chenbro-RM-414B-p/case-chenbro-rm414b-rp.htm

Areca 1880IX-16 lyden er ok. Kan kjøpe expander utvide til flere kabinet senere.

Supermicro 4U storage chassis, 36x HDD, 1x SAS 2.0 expander, LP, 1400W http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=24743

Areca 1880LP kan også utvite til flere kabinetter.

Men denne løsniongen er beste, men Supermicro lager jevlig med lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...