Gå til innhold

Vurderer å kjøpe et keyboard, men!

Fredrik.

Anbefalte innlegg

Heisann! Som tittelen sier så ønsker jeg å gå til innkjøp av et keyboard. Det jeg lurer på er:

- Hvor høyt opp i pris må jeg for å få et godt keyboard med god lyd og en grei mengde med funksjoner?

- Hvor mange tangenter er det strengt tatt nødvendig å ha for å kunne spille "det meste"?

- Jeg tenker da på om jeg bør kjøpe et som er like langt som et piano?

- Noen som kunne tatt seg bryet med å linke meg noen anbefalte keyboard til en pris som ikke er helt oppe i skyene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si, men jeg har to anbefalinger.

1.Hvis du aldri har spilt før, eller har spilt minimalt, men ønsker å sjekke ut din interesse rundt spillingen ville jeg anbefale å gå for et 61-tangenters keyboard:

Yamaha PSRE323

Yamaha PSRE413

Ulempene her er at pianolyden er mindre ekte, keyboardet er kort og tangtene er uveide og plastic fantastic. Pluss er pris og ofte masse rare og kule funksjoner.

Uansett hvilken variant du går for må du huske å kjøpe med Sustain pedal. Det er helt nødvendig for spillingen.

2. Hvis du har spilt en del keyboard før og har lyst til å gå videre kan du enten gå for et mer avansert keyboard (eller arranger workstation som yamaha kaller det)

For eks:

PSR-S910

Her får du et vell av funksjoner og muligheter, men tangentene vil fortsatt være plastic og keyboardet ofte med kun 61 tangenter. Dette er bra for musikkproduksjon.

Kjøper du derimot et digitalt piano (over 6000,-) vil du få 88 vektede tangenter som gir deg en pianofølelse når du spiller. Hvis du ikke er opp for de fancy lyder og funksjoner, men kun ønsker å fokusere på å spille pianostykker vil et digitalt piano være bra. De billigste digitale pianoene med vektede tangenter (viktig for pianofølelsen) koster ca 6000,- - de dyreste koster flere hundre laken :thumbup:

Digitale pianoer:

Yamaha YDP141

Yamaha DGX640C

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...