Kamelot Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hei. Det var nå på tide å ta en skikkelig storrengjøring på min bærbare PC. Jeg har nettopp formatert og på nytt installert Windows 7 Ultimate i dualboot med Ubuntu på min bærbare PC. Etter å ha lagt inn alle programmer og alle oppdateringer som jeg trenger så tok jeg en rensk med CCleaner og defragmenterte harddisken. Startet PCen på nytt og det tok hele ett minutt og 4 sekunder å starte PCen på nytt! Slik har jeg aldri opplevd det før på denne PCen. Sjekket i oppgavebehandling og så der at jeg hadde hele 50 kjørende prosesser! Prøvde å slå av noen prosesser ved hjelp av denne guiden: http://www.hardware.no/artikler/guide_dropp_unodvendige_tjenester/37491/2, uten at det hjalp noe særlig Nå trenger jeg virkelig noen gode råd. Min PC er en Acer Aspire 7735 ZG. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) 50 kjørende prosesser i Windows 7 er ikke så mye. Har selv 60 på min Enterprise 64bit. Kan jo være at ett eller flere av de programmene du bruker gjør slik at Win7 går tregere, eller ikke de liker hverandre eller noe slikt. Brannmur og antivirus program bidrar også til at ting går litt saktere i oppstarten. Finnes også andre sikkerhetsprogrammer etc, som skanner i oppstarten, greit å luke bort slikt først. Sjekket på en Win7 Enterprise 32bit installasjon nå, med kun antivirus program installert ekstra, og den har 49 prosesser gående etter oppstart. Jeg tok tiden fra jeg slår på pcen til jeg kan begynne å jobbe på den, og det tok ett minutt og 7 sekunder. Det er på en Quad Core Xeon 3210 CPU. Så ett minutt og fire sekunder er ikke så ille det. Edit: Tok også tiden på den bærbare jeg sitter på nå (Intel® Core™2 Duo-prosessor T7500 (2.2 ghz) + 4 GB DDR2 RAM) og den brukte ett minutt og 26 sekunder på oppstarten, fra det står starter Windows til jeg kan begynne å jobbe på den. Så vil faktisk påstå at oppstarttiden din er nokså normal. Om du ikke har en SSD disk eller noe slikt da. Endret 5. november 2010 av myhken Lenke til kommentar
TCi Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Til informasjon; CCleaner og registerslettinger o.s.v. gjør absolutt ingenting med ytelsen til maskinen. Skal du justere ned tiden den tar for å starte bør du sjekke oppstartsprogrammer. Eller investere i mer minne (om maskinen støtter det). Msconfig (skriv det i kjør/run) kan du sjekke for en rekke programmer som starter ved oppstarten. Endret 5. november 2010 av TCi Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Takker for svar. Jag har slått av alt av oppstartsprogrammer. Der kan ikke problemet ligge. Antiviruset har jeg også sjekket ut, jeg bruker Norton 360 men det er heller ikke Norton som gjør at det er treg oppstart(slo av Norton og konkluderte med at de kun ble 2 sekunder raskere oppstart). Prøvde å sette prosesene til printeren, en HP PSC 1410 All In One printer, til forsinket oppstart i services.msc, det ble litt bedre, starter nå opp etter ca. 50 sek... Mer minne? Tja, kanskje det. Men jeg mener nå at 4 GB minne skal holde da. PCen fungerer ellers veldig bra, botsett dette med oppstarten da. SSD-disk har jeg ikke på denne nei. Kanskje blir det slik at jeg tar meg råd til å invistere i noe slikt. Det skal sies at jeg lever godt med å sette PCen på dvalemodus og da, da starter PCen rimelig kjapt Lenke til kommentar
TCi Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Det kan være en driver eller tjeneste som Windows venter på svar ifra. Kan være vrien å finne kilden, men en oppstartlogg burde være en grei start. Et kjapt søk ledet meg til dette programmet, men usikker om det fungerer for Windows 7. http://www.greatis.com/utilities/bootlogxp/ Mulig du kan søke deg til et bedre alternativ om ikke. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Men spørsmålet er jo om du har noe problem. Nå har jeg testet på nok en bærbar, denne fra i år med en Intel Pentium T4300 (2.1 Ghz dual core)CPU of 4 GB RAM og Windows 7 Ultimate, den bruke ett minutt og 2 sekunder. Så alt jeg har av utstyr bruker Windows litt over ett minutt å starte. Nå snakker jeg både installasjoner med en passe programvare (1.26), en med noe programvare med den nyeste CPUen (1.02) og en helt ny ren installasjon på 1.06. Det er på tre forskjellige pcer. Ingen har SSD disk, alle har 7200 RPM disk, av den vanlige typen. Jeg har brukt Windows 7 siden et par måneder før den ble lansert i fjor, og kjenner ikke til at Win7 skal starte noe særlig raskere enn dette, om du ikke har SSD og/eller noe helt rått utstyr. Så vil påstå at 1 minutt er normalt på vanlige disker på vanlig utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå