Gå til innhold

Skal prøve på mitt første PC byggverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat oppdaget Hardware.no og er stor imponert over mengden information og kunnskap her. :yes:

 

Alle spørsmål har vel blitt svart på mange ganger før men e prøver like vell. :woot:

 

Nå skal jeg prøve å sette sammen min første PC, (har tenkt å ta litt fra den gamle PCen sånn som Grafikk kort(GForce Ti-4600 128 mb) og Hardisk, osv)

For å være ærlig så er 90% av det e leser om HK, Minne osv fullstendig Gresk for meg, så Jeg vil gjerne ha ett par tips.

 

Den skal i all hovedsak brukes til å laste ned Video, musikk og Spilling (online og offline)

Jeg har Tenkt å gå for Intel P4 3,00 Ghz Boxed P800. Hva betyr det at den er Boxed ??

 

Villken Kjøling til prossesoren ?

 

HK : er veldig i tvil men så noen som anbefalte et som heter ABIT IC7-G. Kan jeg bruke dette sammens med P4 prossesoren ? Eller er dette til AMD prossesor ? (alternativ mottas med takk)

 

Kan jeg ta Minnet fra den gammle PCen (tror det er noe som heter pc133-SDRAM) å sette i den nye ?

Visst ikke så trenger e noen forslag. (skjønner ikke bæret av alle betegnelsene som e fant på min søken etter minne :oops: )

 

Kabinett spiller vel ingen rolle bare det ser pent ut ?

 

Lydkort er vel en fordel å kjøpe seperat ?

 

Jeg har tenkt å bygge over litt tid så pris er ikke så nøye.

 

Takker for alle råd jeg kan få.

 

MVH

Stig Thomassen

 

 

PS!

Alle spørsmål som er for dumme til å svares på, kommer av at jeg har lest så mye her på forumet de siste dagene, så hodet er fullt av information og liten forståelse av det jeg har lest. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke din P4 prossessor på et IC7 kort ja. Hvis du ser på en web-butikk, og velger IC7. Kan du se at det ligger i kategorien (Hovedkort/Socket478). Socket 478 er P4, SocketA er AMD osv..

 

Boxed betyr at det følger med vifte. Da har du kjøling og slipper og tenke mer på det (da denne sikkert er god nok for deg foreløpig).

 

Du kan ikke bruke de gamle minnebrikkene dine. Da disse er SDram. Til ditt hovedkort trenger du DDR. Anbefaler disse.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett, så går det meste bra. Men du må sjekke at strømforsyningen (PSU) har en P4 plugg (12V, 4 ledninger). De fleste nyere hovedkort krever dette. En annen ting er at den må levere nok effekt. Jeg vil råde deg til å vurdere å kjøpe et nytt kabinett (hvis du har et veldig gammelt et fra før).

 

Når det gjedler minne, er det ikke nok at det er av type DDR SDRAM, men hastigheten de støtter må tilpasses hovedkort og CPU.

 

Du kan jo sette opp et toltalforslag, så kan folk kommentere hva som passer og hva som ikke passer sammen

Lenke til kommentar

Jeg ser du vurderer P4 3.0 GHz som, for all del, er meget rask, men den koster mer enn den smaker spørr du meg. 2.8 GHz er rundt 1200,- billigere og ytelsen er nesten like god. Siden du er veldig ny går jeg ut i fra du ikke skal overklokke eller bedrive andre modifikasjoner. Da mener jeg 2.8 GHz'en er et bra valg. Som andre skriver så betyr "boxed" at du får med kjøler og vifte.

 

Abit IC7-G er et av de bedre hovedkortene du får tak i for øyeblikket, og anbefales av mange her på forumet.

 

Minnet som står i din gamle PC kan nok ikke brukes på dette hovedkortet. Hvis du ikke skal overklokke trenger du ikke å kjøpe noe dyrt minne, du klarer deg fint med dette:

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

 

Har du pengene kan du godt kjøpe 1024 MB minne med en gang. Du vil få bruk for det etterhvert.

 

Chieftec har meget bra kabinetter med strømforsyning inkludert, dette er et bra alternativ:

 

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W DX-01B-D-U m/USB/FW

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl

 

Hvis du ikke setter enorme krav til lyd klarer du deg fint med lydkortet som er integrert i hovedkortet.

Lenke til kommentar

For en som ikke har vært borti noen av disse betegnelsene før skjønner jeg at de kan virke greske og vanskelige å skjønne noe av. Det hele virker kansje som noe uoverkommerlig som kun de inngrodde data nerdene forstår...

Men dette er ikke hele sannheten.

 

Siden du faktisk har tenkt til å bruke en del penger på det her så ville jeg anbefalt deg å prøve å sette deg litt inn i emnet. Det er faktisk ikke så mange timer som skal til før disse "greske" betegnelsene får litt mer mening. Guidene på hw kan være et godt utgangspunkt, der står det meste forklart på en måte som du ikke trenger å være data guru for å skjønne.

 

På denne måten vil du på en mye bedre måte ha forståelse for de tipsene du får her på forumet og muligheten til å se selv hva som kansje passer best for akkurat deg. Det finnes aldri noen fasit for den ideelle maskina for deg og smaken er jo som kjent som baken...

 

Det er ikke lenge siden jeg var helt blank selv og er fortsatt ingen ekspert men jeg vet veldig mye mer nå enn når jeg starta og har fått ett mye bedre utgangspunkt til å velge meg ut en pc etter mine egne spesifikasjoner.

 

Som sagt, det tar faktisk ikke så lang tid, bare la det synke inn noen dager så kansje du til og med syntes det er interresant. Muligens får du deg en ny hobby på kjøpet...

 

Ikke ta det her som noen kritikk men bare som ett (godt) tips :wink:

Lenke til kommentar

hei stig velkommen til forumet.

nå til pc tingen..

du kan f esk bruke pris guiden til og finne de som er billigst på det du skal ha .. f esk ABIT IC7-G som er et veldig fint hovedkort !

pcustyr.no er billigs på dette nå ser jeg..

jeg kan jo sette opp det du trenger der i fra som er et utgangs punkt ..

 

Prossessoren.

her følger det med vifte kalles også for "Boxed"

 

http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=12...557e3760c6ef86b

 

Hovedkortet.

 

http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=12...557e3760c6ef86b

 

Minne.

her er det mue og velge i men jeg har valg twinmos m/w som er billige og gode.

 

http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=11...557e3760c6ef86b

 

Kabinett er også en del og velge i dette burde du se på selv men..

anbefaler dette greit ok kabinett

 

http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=97...557e3760c6ef86b

 

Har jeg glemt noe nå?

du hadde hardisk og skjermkort skal ha cpu minne hovedkort og kabinett.

 

totalt kommer dette på 7773 + frakt og dill fra pcustyr.no

dette blir en fin maskin.. sikkert noen som vil modifisere/forandre forslaget mitt men det gjør du/dere som du vil med.. :roll:

 

og når det gjeller overklokking som p4 er godt kjent for så anbefaler jeg en guide før du begynner og tukle med dette.

her

http://www.overklokking.no/guides/nybegynn...del1/index.html

 

Lykke til !! :woot:

Lenke til kommentar
han klarer seg vel fint med minne uten winboard vel..? :roll:

 

det vil jeg også tro men ettersom han nå har funnet HW.no så kan det jo hende han får litt mer kunnskaper om data og har lyst til å prøve klokking da kan jo winbond være kjekt

 

joa... men da bør han lære fort, og bør også se på de konsekvensene som kan oppstå, så det hadde jeg venta med...

Lenke til kommentar

Hei

 

Tusen 1000 1k Takk for hjelpen :smile: :smile:

 

Det Anbefalte Kabinettet og Hk er send til bestilling hos pcutstyr

 

Prossesor og Minne blir bestillt på neste lønning :yes:

 

Da blir det mest sannsynlig P4 2,8 Ghz og 1 stk 1024 mb ram som anbefalt.

 

Overklokking skal jeg lese mer om når høsten kommer å bilen er parkert i garasjen for vinteren :D

 

Takker å bukker

 

Mvh

Stig T

Lenke til kommentar

Hei filter100!

 

Dette er litt off topic, men har bare et par komentarer angående denne posten. Jeg håper jeg snakker for flere, men dette er først og fremst min personlige mening!

 

Når jeg leser sånne poster som du skrev i post nr. 1, får jeg en vannvitting lyst til å hjelpe! Fin og ryddig topic, godt formulert om at du har lyst på hjelp og du holder en høflig, beskjeden tone gjennom hele innlegget. Veldig bra!

 

Utakk er verdens lønn for mange her inne har jeg også merket, men du kommer med en fin og fyldig feedback på slutten der du takker for alle som har hjulpet deg. Det er bra du gjør, for mange her inne på forumet bruker virkelig tid og hjerneceller på å hjelpe deg.

 

Kan si deg det Stig, du kommer til å få all hjelp du trenger her inne hvis du fortsetter sånn!

 

Mvh

Jan Ivar

 

PS! Håper ikke jeg blir flama og alt det der nå. Var som sagt en personlig mening, ikke annet en det. Kunne godt sendt en PM til Stig om akkurat dette, men ville likegodt at alle kunne lese hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Dette minnet er noe av det beste som finnes i dag, men billig er det ikke:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

Hvis du kjøper to identiske brikker kan du utnytte dual channel som hovedkortet ditt støtter, dette gir en liten ytelsesøkning.

 

Når det gjelder kabinett så kan du ta deg en titt på www.microplex.no , de har bedre utvalg enn f.eks komplett. Personlig faller Lian Li kabinettene best i smak. :wink:

Lenke til kommentar

Jeg vet at det som kommer under ikke gir deg så veldig mye spesifikk hjelp. Grunnen til at jeg poster det er at det kansje kan hjelper deg å forstå litt mer av det som blir sagt med hovedkort og slikt. Det er av en guide Simen1 og jeg skrev litt på, men den ble aldri ferdig. Så den er litt på beta stadiet, men det viktigste er der.

 

---------------------------------------------------------------------------------

CPU sin hastighet

Hastigheten på din CPU(prossesor) i MHz kommer av 2 faktorer, en Fsb(front side bus) og en Multiplyer. Disse ganges med hverandre, så om du har en Fsb på 133 (egentlig 133,33.. men desimalene utelates ofte) og en multiplyer på 12 har du en prossesor som kjører på 1600Mhz(133,33..*12).

 

FSB, (Front Side Bus)

FSB er tradisjonelt hastigheten på kommunikasjonen mellom prosessoren og resten av PC'n. FSB hastigheten måles desverre på mange forskjellige måter så det er ganske forvirrende. Vi skal prøve å rydde litt opp her: FSB går som regel på en hastighet mellom 100 og 200 MHz med dagens PC'er. Dette høres kanskje lite ut med tanke på hva som markedsføres. Dette kommer av at de fleste systemer i dag benytter seg av DDR (Double Data Rate) eller QDR (Quad Data Rate) overføring for å hhv. doble og firedoble datahastigheten. Det er vel og merke seg at frekvensen (MHz) ikke økes, men det overføres 2 eller 4 ganger mer data per MHz. (Mer om DDR og QDR i en senere guide) Markedsføringen prøver derfor gjerne å fortelle oss at FSB'en er MHz-tallet ganget med 2 eller 4 hhv. for DDR og QDR FSB. Slik markedsføring brukes for å illustrere hvor stor datahastigheten er i forhold til nå utgådde SDR (Single Data Rate) FSB'er. Gamle SDR FSB overførte 64 bit (8Byte) data over de 64 elektriske ledningene for dataoverføring som går mellom prosessoren og hovedkortet for hvert klokkeslag. 133MHz FSB sier oss at FSB'en har 133,33 millioner klokkeslag per sekund. Altså overfører en 133MHz SDR FSB 133.333.333 * 8 = 1066,66.. Byte med data per sekund (=1,066GByte/s) Eks1: Intel's 533"MHz" FSB er egentlig en 133,33..MHz FSB med QDR. Eks2: AMD's 333"MHz" FSB er egentlig en 166,66..MHz FSB med DDR. Den egentlige MHz'en er den som skal brukes når du regner ut prosessorhastigheten (se guiden over) og den som har noe å si for latency over selve FSB'en. Tallet for "tilsvarende FSB" (=MHz * 2 for DDR eller 4 for QDR) forteller oss noe om dataoverføringshastigheten. Som vi allerede har vært inne på så finnes det et tall til for FSB'ens hastighet. Denne hastighetenkan oppgis i antall Gigabyte/sekund. For å oppsummere litt så kommer en tabell med alle tre tallene ved siden av hverandre for alle de FSB'ene som har vært brukt de siste håndfull årene:

* 66MHz SDR FSB = 66,66.. ekte MHz = 533,33.. MByte/s

* 100MHz SDR FSB = 100,00.. ekte MHz = 800 MByte/s

* 133MHz SDR FSB = 133,33.. ekte MHz = 1,066.. GByte/s

* 100MHz DDR FSB = 100,00.. ekte MHz = Tilsvarende 200"MHz" = 1,600.. GByte/s

* 133MHz DDR FSB = 133,33.. ekte MHz = Tilsvarende 266"MHz" = 2,133.. GByte/s

* 166MHz DDR FSB = 166,66.. ekte MHz = Tilsvarende 333"MHz" = 2,666.. GByte/s

* 200MHz DDR FSB = 200,00.. ekte MHz = Tilsvarende 400"MHz" = 3,200.. GByte/s

* 100MHz QDR FSB = 100,00.. ekte MHz = Tilsvarende 400"MHz" = 3,200.. GByte/s

* 133MHz QDR FSB = 133,33.. ekte MHz = Tilsvarende 533"MHz" = 4,266.. GByte/s

* 200MHz QDR FSB = 200,00.. ekte MHz = Tilsvarende 800"MHz" = 6,400.. GByte/s

 

FSB har innvirkning på mange andre deler også. F.eks så kjører en PCI port på 33Mhz. Den hastigheten kommer av Fsb og en Divider. Altså fsb delt på et tall. Om Fsb er på 133 er divideren på 4 og Pci porten vil da kjøre på 33,25Mhz(133/4). Agp kjører på det dobbelte av Pci porten, altså 66Mhz. Den bruker også en divider fra Fsb, og den er da på 2(133/2=66,5Mhz). Nå er det en del hovedkort som kan låse Pci og Agp uavhengig av Fsb, men det får vi ta en annen gang

 

RAM hastigheter

Så har vi ram. Denne kjører også på en hastighet i Mhz. Det første du må vite er hva DDR for. I data sammenheng står det for double data rate. Poenget er at DDR ram kan sende og mota data på begge ender av en klokkesekvens(både i det bunnpunktet og toppunktet), altså utnytte hver Mhz2 ganger, og effektivt dobler bånbredden. Med denne bakrunnen kan du forstå hvordan vi betegner ram. Når vi sier 266Mhz ram, så kjører den egentlig på 133Mhz, men den kan bruke hver Mhz 2 ganger, derfor sier vi 266(133*2). Når vi sier 333Mhz kjører den egenltig på 166Mhz(333/2), og 400Mhz kjører egentlig på 200Mhz(400/2).

Nå vet vi at både Fsb og ram kjører på en hastighet i Mhz. Vi vet også at ram får den dobbelte hastigheten når vi prater om den en den har i virkeligheten. Det samme gjør faktisk Fsb. Den kan ikke overføre på begge sider av klokkesignalene, men vi kaller den alikavell det dobbelte av hastigheten. Så en AMD XP 2800+ som det hos komplett står at har en fsb på 333Mhz, har egentlig bare en Fsb på 166Mhz(333/2). Men ofte står ikke rammen spesifisert med antall Mhz, men med et tall som 2700 eller kansje 3200. Og hva er de? Jo, de er egentlig veldig enkle. Det er hvor mange mb/s rammen kan overføre. Det letteste er bare å pugge de;

2700=333Mhz(eller 166)

2100=266Mhz(eller 133)

3200=400Mhz(eller 200)

Formelen for å finne ut de tallene er ganske enkel, det er Mhz*2*8. Mhz er her den ekte, ikke den man kaller de. Altså; 166*2*8=2656 som er rundet opp til 2700.

Eller 200*2*8=3200

Eller 133*2*8=2128 som rundes ned til 2100.

 

FSB i forhold til RAM hastighet

Man kan kjøre Fsb og ram på 2 forskjellige hastigheter. Men med Nforce2 chippset lønner ikke dette seg, det beste er å kjøre Fsb og ram på samme hastighet. Grunnen til dette er at det er Fsb som kobler Ram med CPU. Tenk deg dette, du har en huske som husker 200 ganger i sekundet, og en som husker 166 ganger i sekundet. Tenk deg så at disse står bak hverandre. de skal levere varer til hverandre, og kan bare levere når de begge er på toppen, alstå rett før de går ned igjenn. Tenkt deg det øyeblikket de begge er på toppen, den første husken er helt bak mens den bakerste husken er helt frammpå. Da kan de levere varer fram og tillbake. Men så suser 200Mhz dissen framover, og 133Mhz dissen suser bakover. Men når 133mhz dissen er kommt fram igjenn, så er jo 200Mhz dissen på vei nedover siden den er raskere. Da må 133Mhz sitte å vente en helt til 200Mhz dissen er tillbake igjenn. Da hadde det jo vært mye smartere om de begge kjørte like raskt, om de kjørte synkronsiert.

Den lille pausen den treigeste brikken må ha der oppe kalles latenzy, og jo lavere den er jo bedre.

 

Så altså, Fsb måles i mhz, ram hastighet måles i både Mhz og i Mb/s. Den hastigheten du ser i Mhz på fsb og ram i butikken er oftest den doble av den ekte. På Nforce2 får du best ytelse om du kjører ram og fsb synkront.

 

Dual DDR

Minne bruker hva man kaller en bus. Denne har en vis bredde, målt i bits. En vanlig minne- buss er på 64bit. For å forstå hva man mener dette er kan man sammenligne med en elv, Mhz er hastigheten på elven, bits er bredden på elven. Så jo større bredde jo mer kan man overføre per Mhz.

Ved dual DDR så dobles minne-bussen til det dobbelte, 128bit. Nå kan du let ledes til å tro at dette vil føre til en enorm ytelsesøkning, noe som ikke er tillfellet. Ytelsesøkningen er mellom 0-3 %, med overvekt på 0%. For en oversikt over Dual ddr generelt les her og for ytelsen se her.

Bildet er derimot litt anderledes om du bruker det innebygde grafikkortet på Nforce2, da er ytelsesøkningen stor. Om du vil lese mer om dette så kan du ta utganspunkt i denne

----------------------------------------------------------------

De 2 siste avsnittene, FSB i forhold til ram og Dual DDR er hovedsakelig om AMD oppset, så de trenger du ikke å se så nøye på.

Ellers kan jeg svare på noen av spørsmålene dine, er mulig at de er svart på før.

-Boxed betyr at du får med en kjøler og en garanti av Intel. Garantien er ikke så viktig, for forbrukerkjøpsloven gjelder uansett.

-For å vite hvilken CPU de hører till så kan du se på hvilken Socket de bruker. Socket A er til AMD Athlon XP og socket 478 er P4.

-Nei, du kan ikke bruke det minnet. Du skal ha DDR ram. Nærmere bestemt DDR 3200. Hva det tallet står for har jeg skrevet over.

-Kabinettet er ikke viktig nei. Det må være ATX standard, noe de fleste er. Om det er et slikt compaq kainett for eksempel er det ikke så sikkert. De er ikke kjent for å følge standardene. Det som er viktig er strømforsyningen. Den bør være minst 300W. Se på strømforsyningen hva den er.

- PCI lydkort har en tendens til å være bedre. Spørs litt hvor mye du ar tenkt å bruke på det og hvilket HK du kjøper. Om du bare vil kjøpe et lydkort til 400,- så er det like greit å bruke det integrerte. De integrerte har forresten blitt mye bedre enn før.

Gennerelle råd;

Ikke bygg på et teppe.

Les så mye du kan på forhånd

Les hovedkortbruksanvisningen.

Ikke vær redd for å spørre om hjelp, og når du gjør det så gi en så detalsjert feilbeskrivelse som mulig.

Om du ikke kjøper boxed CPU så må du kjøpe en egen kjøler. Da kan det hende at det er en slags guffe under den. Det kalles kjølepasta. Den skal være mellom kjøleren og CPU, for å passe på at det er kontakt. Mange pleier å ta av den som er under kjøleren og legge på sin egen. Det vil jeg ikke annbefale for en første gangs bygger, har hatt folk som har kortsluttet CPU en sin på den måten.

Prøv å kjøp HK, CPU og Minne samme sted.

 

Lykke till.

Lenke til kommentar
han klarer seg vel fint med minne uten winboard vel..? :roll:

 

det vil jeg også tro men ettersom han nå har funnet HW.no så kan det jo hende han får litt mer kunnskaper om data og har lyst til å prøve klokking da kan jo winbond være kjekt

 

:wink: I agree!

 

Et å ha smakt hardware.no's frukter ble jeg fort avhenging på søken av mer og mer og mer datakunnskaper! Dermed ble minnevalget TwinMos m/ Winbond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...