Gå til innhold

Guide: Slik er PC-en din

Anbefalte innlegg

Installerte SIW bare for å teste. Virket som et helt greit program.

MEN, for all del unngå knappen det står "Eureka" på. Den generer en trojaner i systemet ditt. Muligens ikke i alle tilfeller, men den gjorde ihvertfall det da jeg klikket på den...

Best å være litt obs når man fikler med gratis programmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fin artikkel som lister og oppsummerer mange nyttige programmer. :)

Jeg har en kommentar angående FlashFire. Dere burde ha sagt litt mer om programmet, her er et sitat fra siden deres i banner plassen i toppen:

- FlashFire is software for Solid-State Drives

- FlashFire uses host RAM to enhance random write performance of a SSD

- FlashFire is especially useful for the system using low-end SSDs

Som de sier her bruker programmet RAM for å øke random write ytelse, dette er relevant for SSDer med lav random write ytelse, men for nyere SSDer som x25-M, SandForce, og C300 er dette programmet ikke spesielt nyttig. Jeg tviler også på om Vertex og JMF-612/618 (WD Silicon Edge, og Kingston V+ G2) vil tjene nevneverdig på dette.

Eldre SSDer som (JMF60x) OCZ Core, Apex, Samsung, og Mtron vil muligense få en real boost av dette.

Husk også at å cache writes i RAM kan føre til datatap og filsystem korrupsjon om strømmen går.

Hvorfor installere et program for å gjøre noe som allerede er implementert i operativsystemet?

Lenke til kommentar

Hva med skjermbilder fra noen av ( helst alle) programmene ?

Man kan jo spekulere på hvorfor neon av disse programmene eksister til tross for at man kan gjøre det samme med de innebygde funksjonen/programmene.

jeg vil tro at de er der i hovedsak fordi mange ikke er fornøyd med de som er innebygget i systemet .

Lenke til kommentar
*snip*

Hvorfor installere et program for å gjøre noe som allerede er implementert i operativsystemet?

Det er en annen implementering.

Jeg har testet med å bruke systemminnet for write caching, men det er KUN buffering, og øker ikke sustained tall. FlashFire gjør en form for write attenuation virker det som (betydelig økt sustained random write selv med test mot hele lagringsmediet), så det blir noe ala å kjøre fra en high-end RAID kontroller med godt med RAM, ala Areca (virker det som). Jeg har ikke testet programmet eller lest detaljert om det ennå, så det er mulig jeg har feil i noe av det over.

Lenke til kommentar

Jeg har en typisk dårlig SSD (SuperTalent 64GB Netbook-SSD m/ JMicron-kontroller) på en typisk treig PC (Asus Eee 901 m/ 2 GB RAM). Siden jeg har såpass mye RAM til overs tenkte jeg at det kunne være greit å prøve slik caching.

Jeg glemte selvfølgelig å kjøre en disk-test før jeg installerte FlashFire, men jeg har en "gammel" test liggende fra den var nesten ny. Maskinen har heller ikke vært brukt fryktelig mye i mellomtiden.

Slik så den gamle testen ut:

post-30930-1289242017,1115_thumb.png

Slik så det ut etter FlashFire:

post-30930-1289242030,152_thumb.png

Dette er uten noe som helst tweaking, og jeg ble litt forundret over resultatene. På noen måter virker maskinen litt kvikkere (i den grad Atom med in-order-arkitektur kan være kvikk) etter FlashFire, men samtidig synes jeg at en zip-utpakking tok litt vel lang tid (uten at jeg har undersøkt det nærmere). Jeg bruker forøvrig ikke WinXP til daglig, så jeg har ikke giddet å teste eller tweake det mer, men kanskje jeg skulle prøvd litt av hvert og se om jeg får igjen sekvensiell-ytelsen.

Lenke til kommentar
Man kan jo spekulere på hvorfor neon av disse programmene eksister til tross for at man kan gjøre det samme med de innebygde funksjonen/programmene.

jeg vil tro at de er der i hovedsak fordi mange ikke er fornøyd med de som er innebygget i systemet .

Jeg har ikke alle de innebygde programmene ettersom jeg fjernet dem samtidig som jeg fjernet 5,5GB andre ting fra Windows (vLite). For å ta et eksempel så liker jeg ikke diskdefragmentasjonsprogrammet i Windows. :yucky:

Og f.eks. diskopprydding gjør jeg med de portable programmene som ligger på minnepennen, eller min digitale verktøykasse om du vil.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Har vært på utkikk etter en slik guide, skal sjekke ut programmene når jeg kommer hjem =)

HWinfo gir detaljert informasjon om maskinvare i en datamaskin, og kan brukes til overvåke forskjellige komponenter, blant annet om temperaturer er OK, og om temperaturstatus via Sensors-menyen. Programmet kan også brukes til å gjennomføre enkle Benchmark-tester. Programmet støtter Windows 9x, 2000, XP, Vista, Server 2003, 2008 og Windows 7.

Nettsiden til HWinfo er dessverre ganske rotete. Den viser en del reklame fra andre programmer med store bokstaver, START DOWNLOAD. Det er lett å ta feil på disse reklamene, og tro at dette er nedlastingslenker til HWinfo, men det er det altså ikke. Nedlastingssiden er litt bedre, men også denne er uoversiktlig – du finner nedlastingslenkene i en tabell med første rad "Primary (U.S.)" og første kolonne "Self-installing EXE".

En mer irriterende og dårlig laget nettside er det lenge siden jeg har vært innom.

Jeg sier dårlig pga all den reklamen. Hoppet rett over å prøve ut det programmet pga det.

Ble til at jeg installerte

Open Hardware Monitor viser informasjon om temperaturer for prosessor, skjermkort og hovedkort, pluss flere detaljer om maskinvaren. Programmet støtter både 32-bit og 64-bit Windows, og Linux.
Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...