Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å få byttet EU-kontroll til annen måned?

sneipen92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det siste nummeret på skiltet ditt forteller hvilken måned du tidligst kan ta EU-kontrollen, på min bil er det 7, så jeg kan tidligst ta den i juli, men jeg er nødt til å gjøre det før 30/11, pluss at man i tilegg får en måned utover fristen før avskiltningsbegjæringen sendes ut, så i mitt tilfelle må den være godkjent før utgangen av desember for å ikke bli akvskiltningsbegjært.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OlafG har misforstått litt, men det det er flere med reg.nr som ender på 7 som er litt forvirret. Alle andre har kontrollmåned som følger siste siffer, 1 = januar 2 = februar osv, men 7 er altså november. Man kan få bilen godkjent bilen inntil fire måneder før, evt. så kan det utsettes til neste måned. Jeg mener å ha hørt at det er samme for busser, men de skal vel godkjennes hvert år?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Busser skal godkjennes hvert år, vår buss (russebuss) har EU-kontroll januar 2011, (siste nummer i kjennemerket er også 1) dette passer dog litt dårlig fordi bussen ikke har vinterdekk og det er vanskelig å kjøre bussen opp og rygge den tilbake til der den står nå i januar. Så hvis vi feks kunne fått den i mars/april så hadde det vært bedre.

Nå er vi under 4 måneder før januar, men kan vi ha den på EU-kontroll for 2011 fremdeles? Og vi kan også vente med EU-kontrollen til februar uten å få avskiltningskrav?

Jeg har forstått det riktig?

Lenke til kommentar

OlafG har misforstått litt, men det det er flere med reg.nr som ender på 7 som er litt forvirret. Alle andre har kontrollmåned som følger siste siffer, 1 = januar 2 = februar osv, men 7 er altså november. Man kan få bilen godkjent bilen inntil fire måneder før, evt. så kan det utsettes til neste måned. Jeg mener å ha hørt at det er samme for busser, men de skal vel godkjennes hvert år?

Hehe, ja har nok det, jeg tenkte det bare var slik siden det står på oblatlappen at bilen kan kontrolleres fra juli til november, og da var det jo naturlig å tro at 7. var juli.

Lenke til kommentar

Jada. At man kan ta kontrollen inntil 4 mnd før er for å gi bileierene god tid til å påvise og reparere eventuelle feil før den endelige kontrollfristen. At det for biler med kontrollmånedene januar, februar, mars og april innebærer at kontrollen kan gjøres en av de siste månedene i året før fristen gjør ingen forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...