stiansa Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Vi bruker i dag et regnskapsfirma, og synes det blir veldig dyrt. I 2009 betalte vi nesten 30.000 for regnskap. Det inkluderer fast månedssum på 250, årsregnskap som kom på nesten 15.000, og bilagsføring til 550 kroner per time. Vi tar oss av fakturering og betalingsoppfølging selv, og bruker Mamut daTax faktura til dette. Her har vi også hele kunde- og vareregisteret vårt. I daTax faktura er det ingen funksjonalitet for å føre regnskap. Spørsmålet mitt er om vi burde gå for en oppgradering av økonomiprogram, f.eks. til Mamut Office, som har regnskapsbiten også, og ta regnskapet selv. Hvilke fallgruber finnes? Er det spesielle ting man må passe på som gjelder for NUF når det kommer til regnskap? Vi har i prinsippet ikke peiling på regnskap. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Vel, dere kan jo vurdere ett rimeligere regnskapskontor? Jo lengre unna de store byene jo billigere er de, hvor mange bilag har dere? Er dere ryddige eller levere dere bare en bærepose med løse bilag som jeg har sett endel driver med? Noen regnskapsbyråer maksimerer kundekostnaden med og fylle opp med alle slags rapporter og div som koster dere en formue, er det ett problem hos dere? Har dere sett på om dere kan redusere antall bilag ved og f.eks bruke samlefakturaer mot leverandører, drivstoffkort til biler, Autopass osv? Noen tenker ikke over at en haug med bilag med bare noen kr koster en formue og føre. Hvis dere vil føre selv så er det jo endel regnskapskontorer som lar kundene føre bilag og følge opp reskonto direkte i systemet til kontoret, og så lar dere de ta seg av det regnskapsfagelige. Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Vi har fra 20-40 bilag, litt avhengig av sesong - hvor mange fakturaer vi sender ut. Utenom det, så er det kanskje fem-seks inngående fakturaer. Føler at vi er ganske ryddige, ja. Setter alt inn i perm med skilleark. Hehe... Vi har sendt forespørsel til tre andre regnskapskontorer, og svaret fra dem alle var at de ikke kunne gi oss noe spesielt bedre pris. Det med samlefaktura fra leverandører kunne kanskje være en tanke. Men hvor lange perioder kan man samle under ett? Et år? Vi har stort sett kanskje ca litt under én faktura i måneden fra hver av leverandørene våre... Nå har vi forresten startet med OCR giro (KID-nummer på utgående fakturaer). Er dette noe vi kan regne med å spare penger med? Det vil jo være enklere å matche utgående fakturaer mot innbetalinger for han som sitter og fører bilagene våre, og da går tidsbruket ned? Lenke til kommentar
ice3d Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Dersom noen av dere har litt kunnskap eller er villige til å gå på kurs så kan dere jo ta regnskapet selv. Tross alt er jo dere ikke revisorpliktige siden det er snakk om et nuf. Fallgruven er sefølgelig at dere kan miste kontrollen over økonomien, og da kan det selvsagt gå skikkelig ille! Så når du sier at dere i prinsippet ikke har peiling på økonomien, så vil jeg vel råde dere til å fortsette som før Lenke til kommentar
petterg Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg gjør regnskapet for AS'et mitt selv. Hadde ingen andre forkunnskaper enn et år økonomi på vgs da jeg startet. Det vanskeligste var å finne en fornuftig måte å føre aksjehandler på. Revisor forsto ikke bæret første året, men med litt forklaring konkluderte han med at det var den mest oversiktlige måten han noen gang hadde sett for føring av aksjehandler. Lenke til kommentar
Raidon Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg bruker Bakkan Regnskap AS selv, de tar 420,- per time og har ingen månedsavgift. Av programmer vil jeg absolutt ikke anbefale Mamut, bruk heller Visma sine. Lenke til kommentar
Bolum Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Her har du en oversikt over ulike tilbydere av regnskapsførere. Når det kommer til program, har du vurdert en online løsning? Nå skal ikke jeg kun anbefale e-conomic som regnskapsprogram, for av online løsninger finnes det mange gode tilbydere ute i markedet. De fleste er billigere, bedre og det medfølger gratis support på kjøpet. Av erfaring er de som bytter overrasket over at de ikke har gjort det tidligere! Lykke til med valget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå