Gå til innhold

Laptop blir mye varmere med Ubuntu 10.10 enn med W7. Win. installer sin skyld?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en ny laptop med forholdsvis bra hardware, som kom med Windows 7. For å teste ut om Ubuntu (10.10) var noe for den, installerte jeg Ubuntu med Windows installer. Jeg har hørt mye om at Linux distroer generelt skal være mindre ressurskrevende enn Windows, men min erfaring er at laptopen blir mye fortere varm, og får en mye høyere temperatur når jeg kjører Ubuntu enn når jeg kjører Windows 7. Vifta går for fult nesten konstant i Ubuntu (men ikke i W7). Er dette et kjent fenomen, eller er det bare jeg som har det slik? Er det i så fall pga at jeg installerte det med windows installer, eller har jeg gjort noe rart med noen instillinger (kan ikke skjønne hva i så fall), eller er det rett og slett hardwaren min som ikke er glad i Ubuntu? Akkurat nå er det bare dette 'problemet' som står i veien for at jeg 'konverterer' til Linux.

Litt informasjon:

Ubuntu 10.10 og Windows 7.

HP Pavilion dv6-3046 15.6" HD, Radeon HD5650,Phenom II N620,6GB RAM,640GB, HDD,DVD±RW,kamera, BT.

Alle hjelp og informasjon settes pris på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre er ikke all hardware like glad i Linux. Drivere osv. blir ofte ikke laget av selskapet bak produktet, men må "hackes" sammen av utrolig dyktige folk, som også har sine begrensninger.

Generelt sett så bruker nok Linux mindre ressurser enn Windows, men selv om den gjør det trenger ikke prosessoren å være klokket til sitt mest strømsparende nivå, ei heller de andre strømkrevende komponentene.

Selv om du har installert inne i Windows skulle ikke dette ha så mye å si, eneste forskjellen er at Ubuntu må kjøre på NTFS, noe den ikke er 100% glad i, men utover dette får du samme opplevelse som om du skulle ha installert på "vanlig" måte.

Forøvrig har du veldig ny maskin(tror jeg), så dette problemet burde bli drastisk mye bedre med 11.04 eller 11.10. Håper du enten fortsetter eller kommer tilbake til Linux.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan også godt være slik at driveren til skjermkortet ditt ikke styrer strømsparingen i det hele tatt eller like mye som Windows driveren. Hvis dette er tilfellet vil laptopen din bli varmere i Linux fordi skjermkortet ikke blir regulert etter bruk, noe som også vil "varme" opp CPUen fordi skjermkortet og CPUen deler heatsink.

Lenke til kommentar

At det er installert via windows installer (wubi) kan ha noe innvirkning, ettersom det er mindre effektivt å bruke en fil på en windows-partisjon som filsystem enn å kjøre direkte på harddisken. Om det har mye å si på varmen vet jeg ikke, men ytelsesforskjellen er definitivt merkbar. Men det er nok som nevnt tidligere gjerne flere grunner. Har du evt. prøvd å skru av skrivebordseffekter, siden det benytter seg av skjermkortet?

Lenke til kommentar

Takker for begge svarene! :)

@egebokk:

Har prøvd å skru av skrivebordseffekter ja, uten merkbart resultat.

@mikeys:

Mulig du har rett, jeg er ikke veldig erfaren med Linux, så har du noen tips til hvordan jeg går fram for å finne ut om det er dette som er problemet, evt. hva jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har installert lm_sensors (Linux) er dette en god plass å starte. Med lm_sensors kan du sjekke de aktuelle temperaturene til de forskjellige komponentene i PCen din. Hvis du er interessert i temperaturen til harddiskene dine kan du installere hddtemp. Har ikke hatt ATI kort selv, men jeg tror du kan få lest av temperaturen gjennom de programmene som følger med den proprietære driveren.

Så kan du gjerne sammenligne temperaturene i Linux med dem i Windows, da får du gjerne et litt klarere bilde av hvilken komponent som "synderen".

Hvis du er interessert i strømsparing i Linux kan det lønne seg sjekke ut laptop-mode-tools. Jeg vet ikke hvor relevant det er i Ubuntu, eller hvor godt det vil virke, men det virker flott for meg i Gentoo. Tar opp dette fordi strømsparende funksjoner pleier å senke temperaturen litt også.

Lenke til kommentar

HP laptops og høy varmeutvikling er et tilbakevendende problem.

kjører selv Ubuntu 10.10 på HP laptop av eldre merke. selv om jeg har tatt enkelte strømsparende tiltak , så er det relativt høy varmegang i maskinen...

løste selv problemet med laptop stand med vifte... slik at maskinen får litt ekstra friskluft. .-)

Lenke til kommentar

@mikeys:

Takk! Skal prøve det! :)

@allpeace:

Er klar over at HP og høy varme/høyt strømforbruk ikke er et ukjent fenomen, men det jeg reagerte på var at laptopen blir betydelig mye varmere når jeg kjører Ubuntu. Den holder en fin temperatur med Win7.

Lenke til kommentar

Test også at CPUen går klokker seg ned og går i strømsparende modus. Installer powertop, den gir rapporter om dette og også hvilke prosesser som vekker CPUen. Har du cpufreq-utils installert? Da kan du også kjøre cpufreq-info og se hvilket styringsprogram (governor) som er aktivt. Dette bør være ondemand. Hvis det er performance klokker CPUen seg ikke ned og blir betraktelig varmere og man får følgelig mindre batterikapasitet.

En annen synder kan være skjermkortet, hvor også moderne skjermkort klokker seg ned osv. Vet dessverre ikke i farta hvilke programmer som gjelder radeon (har aldri hatt dette selv).

Lenke til kommentar

Hei, Johan, og takk for svar!

Jeg har nå prøvd både powertop og cpufreq.

Powertop sier at jeg har ca 400 wake ups per sec, med interval:10.0s

Samtidig maser den en hel del om at USB device er aktiv 100% av tiden, men når jeg trykker U for å 'Enable USB suspend' får jeg den samme beskjeden om og om igjen. Får også:

Suggestion: Enable SATA ALPM link power management via:
 echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy
or press the S key.

Men uansett om jeg trykker S eller ikke, så kommer denne om igjen neste gang jeg kjører powertop. Sier dette deg noe?

cpufreq gir meg følgende:

cpufrequtils 006: cpufreq-info © Dominik Brodowski 2004-2009

Report errors and bugs to [email protected], please.

analyzing CPU 0:

driver: powernow-k8

CPUs which run at the same hardware frequency: 0

CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0

maximum transition latency: 8.0 us.

hardware limits: 800 MHz - 2.80 GHz

available frequency steps: 2.80 GHz, 2.50 GHz, 1.80 GHz, 1.40 GHz, 800 MHz

available cpufreq governors: conservative, ondemand, userspace, powersave, performance

current policy: frequency should be within 800 MHz and 2.80 GHz.

The governor "ondemand" may decide which speed to use

within this range.

current CPU frequency is 2.80 GHz.

cpufreq stats: 2.80 GHz:15.18%, 2.50 GHz:0.55%, 1.80 GHz:0.43%, 1.40 GHz:0.99%, 800 MHz:82.85% (11057)

analyzing CPU 1:

driver: powernow-k8

CPUs which run at the same hardware frequency: 1

CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 1

maximum transition latency: 8.0 us.

hardware limits: 800 MHz - 2.80 GHz

available frequency steps: 2.80 GHz, 2.50 GHz, 1.80 GHz, 1.40 GHz, 800 MHz

available cpufreq governors: conservative, ondemand, userspace, powersave, performance

current policy: frequency should be within 800 MHz and 2.80 GHz.

The governor "ondemand" may decide which speed to use

within this range.

current CPU frequency is 800 MHz.

cpufreq stats: 2.80 GHz:11.42%, 2.50 GHz:0.67%, 1.80 GHz:0.41%, 1.40 GHz:0.92%, 800 MHz:86.58% (11486)

Må innrømme at jeg skjønner ikke veldig mye av dette, og er veldig glad for all veiledning jeg får! :)

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett mikeys...

Du har ikke mulighet til å hjelpe meg med dette, enten med "step-by-step" howto, eller teamviewer eller lignende? Har forelsket meg i Linux, men er så kjedelig at laptopen blir så varm, og så føler jeg ikke at jeg kan nok til å tukle med slikt selv enda..

Beklager alt maset altså.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett mikeys...

Du har ikke mulighet til å hjelpe meg med dette, enten med "step-by-step" howto, eller teamviewer eller lignende? Har forelsket meg i Linux, men er så kjedelig at laptopen blir så varm, og så føler jeg ikke at jeg kan nok til å tukle med slikt selv enda..

Beklager alt maset altså.

Ligger mye om dette rundt om på nettet, disse to kan kanskje hjelpe deg i gang:

http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_use_cpufrequtils

https://wiki.archlinux.org/index.php/Cpufrequtils

Først må du finne ut hvilken module du må starte til din prosessortype, deretter skal det bare være å velge riktig "governor" med kommandoen(som root) 'cpufreq-set -g <governor>', der <governor> byttes ut med det ønskede. bruk cpufreq-info til å undersøke om det hadde noen virkning. Men alt dette står bedre forklart i linkene.

Prøv å finne ut dette på egen hånd, så kan du heller komme med konkrete spørsmål hvis det er noe du ikke får til :)

Lenke til kommentar

Takk for svaret, sablabra! Har sett på sidene du linket til, og har prøvd meg litt fram, men må innrømme at jeg skjønner ikke veldig mye av dette..

Jeg har et spørsmål: På Arch sin side om cpufrequtils, må jeg loade 'CPU frequency driver', og jeg ser at når jeg har AMD må jeg bruke # modprobe powernow-k{6,7,8), men vet ikke helt hvilken.

Kjørte også $ ls /lib/modules/*/kernel/arch/*/kernel/cpu/cpufreq, slik som det stod på siden, for å få en liste over tilgjengelige drivere. Dette spyttet ut følgende:

stian@ubuntu:~$ ls /lib/modules/*/kernel/arch/*/kernel/cpu/cpufreq
/lib/modules/2.6.32-24-generic/kernel/arch/x86/kernel/cpu/cpufreq:
p4-clockmod.ko  speedstep-lib.ko

/lib/modules/2.6.32-25-generic/kernel/arch/x86/kernel/cpu/cpufreq:
p4-clockmod.ko  speedstep-lib.ko

Hva betyr dette?

EDIT: Ser også at jeg har 350-600 wakeups per sec, noe som i følge siden til powertop er svært mye. Dette er grunnen(e):

Top causes for wakeups:
 46.6% (463.4)   PS/2 keyboard/mouse/touchpad interrupt
 20.1% (200.2)   [kernel scheduler] Load balancing tick
 14.3% (142.0)   npviewer.bin
  7.5% ( 74.7)   [Rescheduling interrupts] <kernel IPI>
  3.9% ( 39.0)   [ehci_hcd:usb1, ehci_hcd:usb2, ehci_hcd:usb3, eth1] <interrupt
  1.8% ( 17.5)   USB device  3-2 : USB2.0-CRW (Generic)

Hvilke tanker har dere som skjønner dette om det her?

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Prosessoren du har hører til AMD K10, vet ikke om k8 modulet er ment for bruk med nyere prosessorer. Hvis du installerer et program som skal styre cpuen, som feks cpufrequtils, så skal de rette og påkrevde modulene lastes av seg selv. Når det er sagt er ikke dette alltid garantert.

Noe du kan prøve ut er å legge til den CPU styrings appleten i Gnome baren, husker dessverre ikke navnet på den, men den skal være der. Hvis du får mulighet til å sette CPU guvernøren kan jeg anbefale conservative, siden den holder litt mer tilbake enn feks. ondemand guvernøren. Du kan også bare sette den på powersave for å sjekke om temperaturen faktisk går noe ned når CPUen blir satt til laveste frekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...