power Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Hei.. Jeg er på jakt etter et digitalt kamera.. Og jeg leste testen av Kodak DX6340 på akamera.no Jeg leste sammendraget.. og så litt på testbilder.. samt karrakteren den fikk... og var alt i alt veldig gira på det kameraet.. MEN! så kom jeg til I bruk seksjonen.. Overføring Bilder overføres til en datamaskin over USB 1.1 grensesnittet. Jeg målte overføringen til 0.44 MB i sekundet, som er normalt. Kameraet dukker opp som et "kamera" i nyere operativsystemer, dessverre ikke som en masselagringsenhet. Kameraet har en fortløpende nummerering av filer, men ikke på best tenkelig måte. Hvis man veksler mellom å bruke forskjellige minnekort og internt minne risikerer man å få like filnavn på forskjellige bilder, og dermed fare for å overskrive bilder hvis man kopierer bilder over til en datamaskin. Hentet herifra Og hvordan dukker den opp i linux? Har det noe støtte for det i det hele tatt? .. Om ikke.. er det noen annen måte å få tak i bildene på kameraet under linux? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Hei.. Jeg er på jakt etter et digitalt kamera.. Og jeg leste testen av Kodak DX6340 på akamera.no Jeg leste sammendraget.. og så litt på testbilder.. samt karrakteren den fikk... og var alt i alt veldig gira på det kameraet.. MEN! så kom jeg til I bruk seksjonen.. Overføring Bilder overføres til en datamaskin over USB 1.1 grensesnittet. Jeg målte overføringen til 0.44 MB i sekundet, som er normalt. Kameraet dukker opp som et "kamera" i nyere operativsystemer, dessverre ikke som en masselagringsenhet. Kameraet har en fortløpende nummerering av filer, men ikke på best tenkelig måte. Hvis man veksler mellom å bruke forskjellige minnekort og internt minne risikerer man å få like filnavn på forskjellige bilder, og dermed fare for å overskrive bilder hvis man kopierer bilder over til en datamaskin. Hentet herifra Og hvordan dukker den opp i linux? Har det noe støtte for det i det hele tatt? .. Om ikke.. er det noen annen måte å få tak i bildene på kameraet under linux? Hmm Støtter sikkert PTP den da. Da skal du se på Gphoto2. jeg har nettopp fått et Canon PowerShot A70, det er ikke støttet i stable-versjonen, men i 2.1.2-rc3(trur jeg) skal det funke. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Skriv dette i kommandolinja (konsole, treminal): gphoto2 --list-cameras så får du en liste over støttede kameramodeller. Du må selvfølgelig ha gphoto2 innstallert MarcelSB Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Nå fikk jeg forresten A70'en til å funke, med CVS versjonen av gphoto2. Lenke til kommentar
power Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Blir spennende å se om den funker bra med Kodak DX6340 funker.. Blir en stund til jeg handler kamra riktignok.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Hmm... Noen som vet hvordan jeg kan få et Mass Storage Device kamera til å funke i gphoto? (Fuji FinePix 6900Z) klarer å bruke det som root (monte osv.), men det er bare rot. Litt gammelt kamera, (men svært godt(3 mpix, interpolert til 6 ved Fuji's SuperCCD teknoligi:yes:)), tviler på at det kommer noen driver. Noen som vet hvordan jeg kan "mekke min egen", vet mappe, protokoll osv. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Om du ikke får det til å fungere kan du jo kjøpe en minne-leser som støttes i tillegg :wink: Lenke til kommentar
power Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Hmm... Noen som vet hvordan jeg kan få et Mass Storage Device kamera til å funke i gphoto? (Fuji FinePix 6900Z) klarer å bruke det som root (monte osv.), men det er bare rot. Litt gammelt kamera, (men svært godt(3 mpix, interpolert til 6 ved Fuji's SuperCCD teknoligi:yes:)), tviler på at det kommer noen driver. Noen som vet hvordan jeg kan "mekke min egen", vet mappe, protokoll osv. Hvis du mounter denne saken kan du jo prøve å legge den til i fstab? Og slenge på et user flagg på den Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Vel... Gidder ikke ha den påskrudd ved boot ol... Noen som aner hvor jeg kan putte inn protokoll og path til bildene, og dermed få det til å funke? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Sleng inn en noauto under options i fstab så mountes den ikke ved boot :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Men hvordam mounter jeg den i såfall? Mest interesert i en Gphoto2 løsn. Lenke til kommentar
power Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Hva kan vel være lettere enn å mounte den? Da er det jo bare å kopiere over alle bildene fra mountpointen Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Pentax Optio S er et kamera å anbefale på det varmeste - Det mounter du bare som masselagrings-enhet. Videokamera i linux er ennå litt verre. Der jeg prøver meg neste gang jeg skal prøve noe workstation-ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå