Gå til innhold

Fra Canon 350D til...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har funnet det ut selv :) Har et lite "studio", og når jeg har tatt utsnittet jeg vil ha av ungen, så er det ikke stort nok til å få på 30x40 lerret en gang. Får "middels kvalitet" advarsel på www.nfoto.no, men det er ikke mye som skal til for at det blir grønt, da. Men vil ikke risikere å ta en kanonbra bilde for langt i fra, sånn at jeg ikke kan forstørre det sånn jeg vil :dontgetit:

Endret av ponnihest
Lenke til kommentar

Har funnet det ut selv :) Har et lite "studio", og når jeg har tatt utsnittet jeg vil ha av ungen, så er det ikke stort nok til å få på 30x40 lerret en gang. :dontgetit:

Hvilket objektiv bruker du?

Hva med å istedenfor bruke pengene på et nytt objektiv, slik at du kommer nærmere motivet, og slipper å ta utsnitt?

Lenke til kommentar

På hvor nært hold skal du betrakte bildet?

Hvis du cropper hardt inn - vurder heller å oppgradere optikken - så får du skarpere bilder og den brennvidden du skal ha. Bedre optikk vil ikke bare kunne gi skarpere bilder, men også mulighet for mer lysstyrke og mindre dybdeskarphet, og som sagt korrekt brennvidde.

Hva med en EF 85/1.8, for eksempel? Er glimrende til ethvert Canon-kamera, og er flott til portretter.

Cropper du 350D's fulle bilde på 3456 x 2304 til 3072 x 2304, for 4:3-format, så får du et 40x30cm print på 195dpi - som for de aller fleste formål burde være rikelig til et så stort bilde.

Hvis du derimot skal se tett på bildet og pixelpeepe på helt nært hold, så kan du eventuelt gå opp til noe større. Men - du skulle få flotte 30x40-bilder med en 350D.

Hvis du bare har kitoptikken, så tror jeg du vil kunne få mer ut av et 350D med god optikk enn et 60D/7D med billig kitoptikk.

Lenke til kommentar

Har blant annet 50mm og 30mm som jeg bruker. Studioplassen er for tiden trang, så ikke så lett å komme nærmere motivet (skulle heller komt lenger vekk!), som er en 8 mnd gammel aktiv baby :roll: Men, noe gjør jeg feil, for synes ikke bildene blir så skarpe som de burde bli, med 30mm, 200 f10. En her hjalp meg, og det ble bedre, men av og til går det, av og til ikke. Kan være objektet som ikke sitter i ro også. Skal uansett prøve å flytte studioet!

Endret av ponnihest
Lenke til kommentar

350D har ikke så god AF, det er vanskelig å se på skjermen om det ble skarpt, og den har hverken liveview eller særlig stor søker for presis manuell fokusering. Så - her kan det være noe å hente på nytt hus.

Hva er forresten objektivparken din, med merke og modell?

Hvis video ikke er kritisk - hva med noe sånt som en brukt 50D, hvis du finner en?

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har oppgradert 350D, og antall MP var aldri en stor del av begrunnelsen. Rett fokusert var bildene både skarpe og gode nok for stort format. Jeg oppgraderte til 550D pga video, liveview og bedre AF. Særlig liveview har blitt uunnværlig ved fotografering på stativ og manuell fokus.

Brukt 50D burde være svært fornuftig. 550D kan også være et rimeligere alternativ enn 7D/60D dersom objektivparken også burde oppgraderes.

Er det Sigma 30mm f/1,4 du bruker som 30mm. Det er faktisk så vidt jeg vet et delvis labert objektiv når det gjelder optisk kvalitet. Dvs. SLRgear.com gir det bra karakter, men ikke photozone.de. Sistnevnte har testet det på 350D faktisk - så det skulle være reelt for deg.

Selv om jeg bruker Canon selv ville jeg faktisk vurdert brukt/ny Nikon D90 med Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G, Nikon Nikkor AF 50/1,4 D + eventuelt noe mer. Stygt å si det, men 35mm til Nikon er et objektiv i toppklasse til en meget lav pris.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tilbakemeldinger! Nei, ang. MP var jeg nok litt kjapp, var Lightroom som tulla litt og resiza da jeg åpnet i PS. Har ofte tatt "blinkskudd" og blitt skuffet over uskarphet, ja :thumbdown: Veldig liten forhåndsvisning er det også. Greit med argumenter mot 350D, visste ikke det med dårlig AF og Sigma. Er Sigma 1,4 30mm ja... Og Canon 50mm *plast* til 990 kr ;) Har også Canon 28-135mm 3,5-5,6 og kit-objektivet, samt et Sigma 10-20mm 4-5,6.

Lenke til kommentar

For deg vil nok den største fordelen med 7D fremfor 60D være at 7D lar deg stille inn en justering for AF slik at hvis et objektiv lider av bak/front fokus, så kan du kompensere for det og få riktig resultat.

60D vil nok dette litt i pris om ikke for lenge; og blir det nok vanskeligere å velge.

Av optikk, så anbefaler jeg (som flere) 85mm f/1.8 og Sigma 50mm f/1.4.

Lenke til kommentar

Blitz. Gjerne på eget stativ.

Triks for å få babyen til å stå stille i ett sekund.

En skarp normal-zoom, f.eks Tamron 17-50mm hvis motivet er lite samarbeidsvillig. Ellers 50mm f/1.8 eller 85mm.

Det er vanskelig å få full klaff på f/1.8 hvis du tar bilder av annet enn potteplanter. Fokus må treffe skikkelig godt. Hvis du kan blende endel ned og heller ha nok av lys så blir det færre bomskudd.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...