ls44mm Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Nå reiser panorering av raske bevegelser et annet problem enn bare fokus - nemlig "rolling shutter", et område hvor A55/A33 er langt fra den beste (heller ikke den dårligste). Hvordan er d550 i forhold til den? Bruker man i tillegg skulderstativ eller monopod sammen med manuell fokus så er det utrolig hva man får til. Ja, det kommer til å bli invistert i monopod/tripod. Nærmere sommer. I tillegg bør opptak være med lukkertid 1/2 fps, dvs for 50 fps bør lukkertid være 1/100 sekund. Det gjelder også ved action. Raskere lukkertid skaper fort "shuttering" i opptaket. Om det blir 550, så tenkte å bruke 720p med 60 fps. Eller? Og om man skal så nært point & shoot som mulig er Panasonic Lumix GH2 et like bra kjøp som A55/A33 etter min mening. Ja, er enig det også. Men gh2 har jeg ikke funnet noen priser på ennå. Og tror den kommer til å legge seg høyt. Plus at jeg må ha et kamera før jul. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Angående Sonys SLT-A55 så er 10 fps (bilder i sekundet) en forholdsvis begrenset modus. Les mer her om 10 fps og 6 fps-modusen til kameraet og hvilke begrensninger det medfører. Anmeldelsen er også ganske omfattende, så jeg anbefaler å lese hvertfall deler av den hvis du vurderer A55. Lenke til kommentar
ls44mm Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Angående Sonys SLT-A55 så er 10 fps (bilder i sekundet) en forholdsvis begrenset modus. Les mer her om 10 fps og 6 fps-modusen til kameraet og hvilke begrensninger det medfører. Anmeldelsen er også ganske omfattende, så jeg anbefaler å lese hvertfall deler av den hvis du vurderer A55. Jeg har vært litt for kjapp gitt... Var å titta kjapt gjennom anmeldelsen mere fikk jeg ikke tid til. Det er flere som har sagt at jeg skal lese gjennom den. Ja, den 50 sekunder pausen var helt klart en minus. Og han nevner bl a at den 10 bps løsningen sliter med objekter som er i farta. Hm... Sett noen kurrante priser på d550 i det siste. Flere som har den til 5999. Prata med de på lefdal og de var litt usikre om pris på a55 men den var ikke så halv gærn den heller. Men de hadde drøyt vente tid på den. Minst 3 uker... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 @ls44mm: Alle dSLR har rolling shutter, 550D skal være av de bedre - men uansett vil man få det om man ikke bruker hode når man fotograferer. De fleste anbefaler 25 og 50 fps dersom man skal vise opptakene på TV etc med PAL-standard. For Youtube spiller det mindre rolle, de rekoder opptaket uansett. Regelen om 1/2 lukkertid gjelder uansett fps. Mange vil da sikkert kommentere at om man bruker lukertid 1/100 eller 1/120 sekund på bevegelige motiv vil de ikke bli skarpe. Men i film-/videoverden skal ikke hvert bilde (frame) nødvendigvis være skarp - heller motsatt. Øyet vil uansett oppleve det som skarpt når man ser 50 eller 60 bilder i løpet av et sekund. Om hver "frame" tas på f.eks 1/2000 sekund vil faktisk øye kunne registrer hakkete bevegelse - fordi hver bevegelse blir "fryst" og så går det nesten 1/50 sekund til neste "frysing". Særlig på 24 eller 25 fps, eller om man kjører slow-motion, f.eks går ned til i realiteten 10 - 20 fps. 4x slow på 50 fps er 12,5 fps. Med 1/2 lukkertid vil man ikke "fryse" bevegelsen, men ha litt "motion blur" i hver "frame". Bevegelsen virker da jevn, selv når den kjøres i slow-motion. Faktisk kan det i gitte tilfeller være behov for å bruke lengre lukkertid enn 1/2 fps - f.eks 1/60 sekund ved 50 fps for å sikre svært jevn bevegelse. Anbefaler artikkelen og intervjuet med Philip Bloom i nrkbeta for å forstå ting litt bedre. Når det gjelder monopod/stativ kan også skulderrigg være interessant. Særlig om man skal bevege seg gir dette langt bedre opptak. Man får tak i en rigg til under 1 500 kr om man leter. Pana GH2 vil ligge litt under 8 000 kr. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 ls44: DPReview er blant de aktørene på anmeldelser som lager de mest omfattende anmeldelser av kameraer, med grafer og alt mulig annet, så de er veldig omfattende. Det viktigste finner du i konklusjonen, der deh har en punktvis oppstilling av fordeler og ulemper ved kamera samt en konkret vurdering av kamera på ulike punkter. Mener at Japan Photo skal ha fått inn A55 eller A33, ta en tur innom en av butikkene deres og se om du finner det i butikken, så får du prøvd hvordan du liker å håndtere kameraet. Lenke til kommentar
ls44mm Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 @ bolso: Takk for linken!!! Så også når han stiller inn kamera. Og skjønte det med rolling shutter osv. Forstår nå at AF er bare å gi f i, bedre å lære seg å stille inn F, iso og shutter speed manuelt. Kommer nok til å øve en god del framover og så hvordan det blir. Nå vet jeg ikke hvor begeistra maddamen blir hvis jeg foreslår at hun skal bruke skulderrigg ^^ hehe Er gira på å lære det selv for så lære hun det så hun kan ta bilder/filme meg. @ xtra Takk for tipset, skal hoppe innom de. Lenke til kommentar
ls44mm Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Da ligger D550 i sekken min Fikk med meg en fet pakke. Bok og kurs og litt til inkludert i prisen. Så da er det bare å pakke den inn i julepapir Takk til alle! Masse respons og masse godt innspill. Plus at jeg lærte noe Mvh Dennis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå