Gå til innhold

Hvilke erfaringer har dere med Canon EOS d550

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ikke hatt en speilrefleks kamera før, men har litt erfaring allikevel. Har knipset en del bilder/trikset litt med innstilinger med kamera til en kompis. Det er en canon speilrefleks kamera som han kjøpte for 1.5 år tilbake, husker ikke navnet på den i farta. Har også puslet litt med photoshop og lest en god del tester og guider i det siste.

Dama mi har lyst på speilrefleks. Hun har ikke hatt noe efaring med de enn å knipse bilder på auto. Men det som er tanken er å lære hun det så hun kan knipse bilder av meg mens jeg kjører. (driver med motorsport) Og filme meg noen ganger.

Har tenkt på max 6000kr +-. Valget står på canon d550. Den har god bildekvalitet men litt treig bps. Ser også at den tar video i 1080 og 720. Tenkte da å bruke 720 med 60 fps.

Er fult klar over at den ikke har autofokus på video, men den har mulighet til en ekstern mikrofon.

Har dere noen forslag? Meninger? Har sett på noen andre kameraer, som har bedre video egenskaper, men de detter ned på bildekvaliteten. Og kamera kommer til å bli brukt ca 70-80% bilder og 20-30% video.

Mvh Dennis

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på max 6000kr +-. Valget står på canon d550. Den har god bildekvalitet men litt treig bps.

550d er et varp, jeg vil nok si det suverent beste kameraet om dagen dersom man ser på bildekvalitet og muligheter per krone. Dersom du går litt opp i pris kan sonys nye slt-a55 være en kandidat, du går da sannsynligvis et minimalt hakk ned i bildekvalitet, men opp i video pga autofokus mens du filmer, og mye mer behagelig hånholdt filming via søker. På 550d må du bruke lcd'en mens du filmer. Et interessant alternativ kan være sony nex5, du får da speilreflekskvalitet på bilde og video, men ikke verdens raskeste autofokus. Fordelen er utrolig liten størrelse. Er du villig til å vente en måneds tid og gå opp enda en tusenlapp kommer panasonics gh2. Den er sannsynligvis enda et hakk bedre på video enn a55, og ikke alt for langt etter canon eller sony på bilde til tross for mindre sensor. Motorsport sa du? da ville jeg faktisk tatt enda en ekstra titt på sony a55; rask af mens du filmer og mulighet for 10fps stillbilder kan være killer features da!

Endret av helgea
Lenke til kommentar

Har tenkt på max 6000kr +-. Valget står på canon d550. Den har god bildekvalitet men litt treig bps.

550d er et varp, jeg vil nok si det suverent beste kameraet om dagen dersom man ser på bildekvalitet og muligheter per krone. Dersom du går litt opp i pris kan sonys nye slt-a55 være en kandidat, du går da sannsynligvis et minimalt hakk ned i bildekvalitet, men opp i video pga autofokus mens du filmer, og mye mer behagelig hånholdt filming via søker. På 550d må du bruke lcd'en mens du filmer. Et interessant alternativ kan være sony nex5, du får da speilreflekskvalitet på bilde og video, men ikke verdens raskeste autofokus. Fordelen er utrolig liten størrelse. Er du villig til å vente en måneds tid og gå opp enda en tusenlapp kommer panasonics gh2. Den er sannsynligvis enda et hakk bedre på video enn a55, og ikke alt for langt etter canon eller sony på bilde til tross for mindre sensor. Motorsport sa du? da ville jeg faktisk tatt enda en ekstra titt på sony a55; rask af mens du filmer og mulighet for 10fps stillbilder kan være killer features da!

Hm... Husker jeg tenkte på sony sin men, den filmer i 1080i og har ikke 720p så ved raske bevegelser så blir det dårligere kvalitet. Husker ikke fps i video på den, men tror ikke den er høyre en 30. I tilleg så har jeg lest at den har en dendens til å bli varm under video filming. Men 10 bps er klar en killer. Og det har mye å si, fordi det er drifting det er snakk om. Følge bilen mens den ligger sidelengs. Trenger da også kjapp autofokus. Hvordan er linse utvalg?

Så nå på panasonics gh2. Virker veldig lovende med video kvalitet. Men er det ikke en hybridkamera? Hvordan blir det med autofokus med tanken på drifting? Har ikke funnet noe pris på den ennå. Og kamera skal være en julegave. Så har litt begrenset tid :)

Takk for svar

Lenke til kommentar

Hm... Husker jeg tenkte på sony sin men, den filmer i 1080i og har ikke 720p så ved raske bevegelser så blir det dårligere kvalitet.

550d har 50 fps i 720p, som nok er hakket bedre på sport formatmessig, bitraten er også totalt overlegen hos Canon, men så kommer det store "men"; dersom du ikke klarer å stille skarpt er forskjellen verdiløs... Sonyene filmer egentlig ikke i 1080i, men 1080p ved 25fps som lagres i en 1080i AVCHD container. Så her er det pluss og minus. Skulle jeg primært filme noe i bevegelse ville jeg nok kanskje helt mot Sonyen, selv om Canon er en klar vinner formatmessig og mht innstillingsmuligheter. Du kan jo selfølgelig komme langt med en linse med god dybdeskarphet kombinert med prefokusering.

I tilleg så har jeg lest at den har en dendens til å bli varm under video filming.

Har også lest om det, årsaken er visstnok bildestabiliseringen, som kan slås av. Tviler på at det er svært mye verre enn andre speilrefleks. Mange av canons modeller har også ofte rapportering om overoppheting under filming, mens nikon ser ut til å ha lagt inn tidssperrer.

Hvordan er linse utvalg?

Det er ikke som hos Nikon eller Canon, men jeg tror vi kan si Sony kanskje har en solid 3.plass blant objektivfatningene når det gjelder utvalg. Du har en lang historie med Minolta af objektiv som kan brukes, Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss lager alle A mount linser i tillegg til Sonys egne lavbudsjett og high end linser.

Så nå på panasonics gh2. ... Men er det ikke en hybridkamera? Hvordan blir det med autofokus med tanken på drifting?

Stemmer at GH2 er "hybrid", noe mindre sensor enn APS-C speilrefleks, men det er ikke nødvendigvis det samme som dårligere. bildekvalitet avhenger jo også av kameraets bildeprosessering, optikk, hvor godt det er å håndtere, søker, etc.

GH2 har kontrastdetekterende fokus, som vanligvis betyr langsommere fokus enn "fasedetekterende" som er det a55 og andre speilrefleks bruker, siden kameraet er avhengig av å "prøve seg frem" før det bestemmer hva korrekt fokus er. men Panasonic har visstnok optimert teknologien tilstrekkelig i visse objektiv til at hastigheten er helt på høyde med feks slt-a55. se

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/panasonic_gh2_first_look.shtml

som vanlig koker det ned til hvilken funksjonalitet som er viktig for deg og hva du er villig til å betale...

Lenke til kommentar

Alle dSLR og speilløse systemkamera har tidsbegrensing på video så vidt jeg vet. Og det skyldes varme, rettere sagt varme fra bildeprosessorene i hovedsak. Sony har i tillegg problematikken rundt bildestabilisator.

AF ved filming med dSLR (og i stor grad speilløse) er nesten uansett håpløst. Faktisk krever nesten det å ta video på så store sensorer, dvs fra mFT og oppover at man lærer seg å gjøre ting manuelt. Jeg synes dpreview sier det helt prikk i i sin omtale av Sony SLT-A55

The autofocus is set to continuous but of course you can focus manually if you wish. If in 'Local' AF mode you can change the AF area while shooting. Due to having its phase-detect AF available at all times, the A55 focuses faster than other DSLRs. But, because of the shallow depth-of-field offered by large sensor cameras (and depending on the subject) shooting video with AF might not be entirely advisable. Firstly the camera doesn't always focus on the subject you want it to focus on which can lead to visually unpleasant 'focus jumps' and secondly the noise of the focus motor can be heard on the audio track. Although the latter can be avoided by using an external microphone, due to the narrow depth-of-field of an APS-C sensor camera such as the Sony SLT-A55, even small shifts in focus will be much more visible than on small-sensor camcorders or compact cameras.

Eller for å si det enklere. Om man bruker f/8 - f/11 eller høyere vil AF-en på A55 fungere helt OK, ellers så bruk manuell. Akkurat dette medførte faktisk at Sony laget en firmware oppgradering for A33/A55 som gjorde det mulig å kjøre manuelt oppsett. I tillegg til problemet med støy, fokusskift er det også andre egenskaper ved store sensorer og kameratypen som gjør at her stiller man alt på manuelt. Blant annet medfører størrelsen på optikken at fokusgangen i optikken er langt større - tid/støy. Faktisk blir problemet med "fokusskift" ekstra stort ved kontinuerlig fokus og svært bevegelige motiv - fordi det skal så lite til før man ramler ut av fokus.

Så personlig legger jeg mest vekt på at man raskt kan stille manuelt på videomodus, gir blanke i AF-en og skaffer med skikkelig manuell fokus fastoptikk - da følger man alt prikk i fokus. Ingen av dSLR-en vil henge skikkelig med fokusmessig når man skyter video av "drifting", heller ikke A55/A33 (min mening). Da er et dedikert videokamera til 6 000 kr langt bedre.

Men det er klart at High-speed-modusen (aner ikke hvilken oppløsning som da brukes) på 10 bilder i sekundet er et pluss for vanlige bilder. Dog har A55 ikke optisk søker, og det kan være nok til å miste motivet ut av reell fokus. EVF er "ørlite" forsinket i denne sammenheng. 550D er i realiteten ikke rask nok når det gjelder seriefotografering, men det er jo et kompromiss når det gjelder pris/ytelse. Både Nikon D7000, Canon EOS 7D og muligens også 60D er mer egnet til den bruken du tenker deg. Personlig ville jeg si at 7D er ideell, men også alt for dyr.

Edit: Ellers er ikke GH2 en hybrid, det er et rent speilløst systemkamera. Forskjellen fra andre speilløse er at det har fast elektronisk søker, på andre må man sette dett på som tilleggsutstyr. SLT A55 er en hybrid, da den bruker begge AF-systemene.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Eller for å si det enklere. Om man bruker f/8 - f/11 eller høyere vil AF-en på A55 fungere helt OK.

dette er umulig. fasedetekterende AF utføres alltid med blenderen vidåpen.

Akkurat dette medførte faktisk at Sony laget en firmware oppgradering for A33/A55 som gjorde det mulig å kjøre manuelt oppsett.

nei dette er feil, det var NEX serien som fikk denne oppdateringen. og man kan ikke kjøre i full manuell slik man kan på Canon, bruker setter blender, kamera setter lukker og iso.

Edit: Ellers er ikke GH2 en hybrid, det er et rent speilløst systemkamera.

jo absolutt. hybridkamera er ikke et eksakt begrep, men en ofte brukt betegnelse er at hybridkamera eller EVIL som du sier, har utskiftbar optikk, evf og kompaktkameraenes størrelse, en annen henspeiler på det at du har video i tillegg til stillbilder.

Lenke til kommentar

Alle dSLR og speilløse systemkamera har tidsbegrensing på video så vidt jeg vet. Og det skyldes varme, rettere sagt varme fra bildeprosessorene i hovedsak. Sony har i tillegg problematikken rundt bildestabilisator.

Det er enkelte modeller osm har problemer med varme.

Men det er ikke årsaken til tidsbegrensingen. Det er derimot to andre ting.

1) Maks filstørrelse - filsystemet på minnekortene er begrenset til en filstørrelse på 2GB. Og kameranee stopper da opp, istedet for å fortsette på en ny fil. Oppløsning og kompresjonsnivå avgjør hvor lang filen blir.

2) Politikk. Dvs. toll-politikk. EU har ekstra-toll på stillbildekamera som kan ta opp kontinuerlig video i 30 minutt eller lengre.

Lenke til kommentar

"og man kan ikke kjøre i full manuell slik man kan på Canon, bruker setter blender, kamera setter lukker og iso." Kan man filme og bruke manuel fokus med d550?

Jeg skjønner at en videokamera til 6 000 er bedre valg. Men som sagt, jeg/dama kommer til å ta bilder 70-80% av tiden. Resten er video. Og grunnen til jeg nevnte drifting, er pga av de 20-30% som blir filma blir ihvertfall 15 % brukt der. Jeg begynner å vurdere seriøst sony sin a55. En av grunnene er 10 bps. Men så tenker jeg ang fokus...

Dog har A55 ikke optisk søker, og det kan være nok til å miste motivet ut av reell fokus.

Kommer til å handle ekstern mikrofon til kamera uansett. (tenker ang bråk fra optik)

Til slutt og sist.. pris. Har funnet a55 til 7000 og litt til. Har ikke funnet noe konkret pris på gh2 men tenker meg at den legger seg opp i mot 9 000-10 000 klasse. Og selfølgelig, d7 osv hadde vært optimalt, men igjen. Penger. Hadde jeg ikke hatt budsjet, så hadde jeg ikke sett på den klassen og hatt sikkert et lettere valg. :)

Endret av ls44mm
Lenke til kommentar

@tomsi42:

Canon har maks filstørrelse på 4 GB, og FAT32 som brukes på dagens minnekort har en begrensing på filstørrelse på 4GB. Dette er en etterlevning etter FAT16 som kun kunne ha 4GB partisjoner. Tror MS gjorde det slik for at det skulle være mulig å flytte en fil fra FAT32 til FAT16 partisjon.

At Sony har maks på 2 GB er en sær løsning som de har valgt, og som muligens har noe med formatene de har valgt. 2 eller 4 GB er også en "kunstig" begrensing, da det teknisk er enkelt å automatiske begynne på ny fil (noe Sony faktisk gjør). At Canon og Nikon som bruker de høyeste bitratene da har begrensing på henholdsvis 12 og 20 min må da skyldes mer enn EU og filstørrelse. Nå er 12 og 20 min faktisk 4 GB med de bitratene Canon og Nikon bruker.

Men ellers har du rett i at det kun er noen kamera som har reelt har varmeproblemet, men det har vært der og er der. Under gitt forhold har jeg opplevd det på 5D mkII, 7D og 550D ved testing.

@helgea:

Dersom fasedekterende alltid gjøres med full blenderåpning kan den jo ikke brukes under video i det hele tatt. Video skytes faktisk med "blender" satt konstant. Derfor må faktisk Sony ha konstruert seg vekk fra denne tradisjonelle begrensingen. Ellers har jo løsningen ingen hensikt. Når du i tillegg skriver at blender er det eneste man kan sette manuelt blir det jo helt håpløst.

Når det gjelder firmware er det særdeles mulig at jeg kun har lest om planlagt firmware med manuelle settings. Det at man ikke kan sette lukker og iso manuelt er nemlig et meget stort ankepunkt mot SLT A55 fra mange.

Så får vi være uenige om hybriddefinisjonen.

Edit:

@ls44mm:

550D er klart best på manuell video. Faktisk blir opptak på dSLR best med alt på manuell og helst fastoptikk. Kitobjektivet til 550D er håpløst, dog gjelder det også SLT A55. Men det krever mer trening.

Men ta en tur i butikken å prøv kameraene, gjerne også med fastoptikk. Personlig har jeg prøvd A55 i butikken, og syntes det var et glimrende kamera. Men jeg har 550D så det var ikke aktuelt å bytte.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

550D er klart best på manuell video. Faktisk blir opptak på dSLR best med alt på manuell og helst fastoptikk. Kitobjektivet til 550D er håpløst, dog gjelder det også SLT A55. Men det krever mer trening.

Men ta en tur i butikken å prøv kameraene, gjerne også med fastoptikk. Personlig har jeg prøvd A55 i butikken, og syntes det var et glimrende kamera. Men jeg har 550D så det var ikke aktuelt å bytte.

Ok. Takk for svar. Skal ta meg en tur på butikken over helga/i begynnelsen av neste uke og se. Planene framover er å handle frøken enten d550 eller a55.(stoppet på de 2 hittil) Og seinere, nærmere sommer; ekstern mik. fastoptikk og kanskje 55-250mm (noe i den duren) hvis behovet skulle være der... Ellers så tenker jeg at det blir ny kamera på hu i løpet av uke eller 2. Så alt er klart til jul, pakket inn osv... :)

Lenke til kommentar

Dersom fasedekterende alltid gjøres med full blenderåpning kan den jo ikke brukes under video i det hele tatt. Video skytes faktisk med "blender" satt konstant. Derfor må faktisk Sony ha konstruert seg vekk fra denne tradisjonelle begrensingen. Ellers har jo løsningen ingen hensikt. Når du i tillegg skriver at blender er det eneste man kan sette manuelt blir det jo helt håpløst.

klart det kan brukes, men skal du ha autofokus er blenderen som du sier konstant og vidåpen.

dette er ikke noe nytt, alle slr åpner blenderen max for å fokusere, en av grunnene til alle kontaktene på af objektiv. så vil du i tillegg opp i lukkertid med a55 er eneste mulighet (med af) å sette på gråfilter. trenger du dybdeskarphet slår man av autofokus og kjører blenderprioritert, kamera styrer lukkertid og iso. så man ser tydelig at kameraet er rettet mot pek og klikk bruk-jeg tipper sport og familiebruk har vært hovedfokus, ikke videografene som driver med mer langsomme, dvelende ting.

Lenke til kommentar

550D er klart best på manuell video. Faktisk blir opptak på dSLR best med alt på manuell og helst fastoptikk.

jeg ville ikke vedde på dette. youtube er full av skuffede folk med 550d og opptak som store deler av tiden er ute av fokus. så selv om sonys implementasjon ikke er perfekt er de inne på noe. det er også ting som tyder på at sonys slt kamera bruker sensoren bedre enn canon i videomodus, camcorderinfo.com måler høyere videooppløsning med a55 enn 550d for eksempel.

Kitobjektivet til 550D er håpløst, dog gjelder det også SLT A55.

håpløse? overhodet ikke. kitobjektivene til canon, og spesielt sony er så bra optisk i forhold til prisen at de fleste blir sittende på huset hele levetiden. dette er kamera i forbrukerklassen, gjerne kjøpt av folk som dropper eget videokamera siden de hører man kan få hd film ut av speilrefleksen. sonys kitlinse er faktisk nær sitt skarpeste med blenderen vid åpen, interessant for de som bruker det til video.

Lenke til kommentar

jeg ville ikke vedde på dette. youtube er full av skuffede folk med 550d og opptak som store deler av tiden er ute av fokus.

..Og hvor mange av dem bruker manuell fokus og manuelle innstillinger aktivt?

håpløse? overhodet ikke. kitobjektivene til canon, og spesielt sony er så bra optisk i forhold til prisen at de fleste blir sittende på huset hele levetiden.

De har en horribel fokusring foran, og egner seg overhodet ikke til manuell fokus. Som er grunnen til at Bolson med rette anbefaler annen optikk til video.

Lenke til kommentar

Hvis A55 (eller A33) er aktuelt anbefaler jeg å se to artikler på Luminous Landscape

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony-a55-preview.shtml

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/a55-further.shtml

Det er forøvrig korrekt at A33/A55 i tillegg til å ha varmeproblemer også kun gir autofokus med full blender, men hvis du uansett skal filme på F5.6 med en standardzoom så kan det hende at kameraet henger med likevel. A33 er forøvrig billigere og er kanskje et like bra alternativ.

Så lenge det er snakk om filming av motorsport blir neppe overoppheting noe problem, jeg antar at hvert klipp bare vil vare noen sekunder før kameraet får en pause. Personlig tror jeg Sonys moddeller er de eneste som er i nærheten av å fokusere raskt nok i videomodus.

Alternativet er prefokusering eller manuell fokusering og manuell foksuering er det vanskelig å få til bra for video av ting sm bevege seg raskt. Forøvrig enig med Bolson at Canons standardzoom er direkte dårlig på manuell fokus og det gjelder de fleste standardzoomene. Husk også at søkeren ikke kan brukes på speilreflekser i videomodus så manuell fokusering må gjøres på LCD-skjermen.

Jeg er nesten fristet til å foreslå å kjøpe et superzoomkamera i steden, Panasonic FZ100 gir for eksempel full HD video. Kvaliteten blir ikke like bra som fra et systemkamera, men fordi dybdeksparpheten er mye større burde det være mulig å prefokusere og få brukbare bilder. Mye større dybdekskarphet gjør at video vil se rimelig skarp ut selv om autofokusen ikke har noen sajnse til å henge med.

Jeg tror det beste hadde vært om du kunne fått lånt noen kameraer av bekjente og prøvd litt først, helst både speilrefleks og et superzoomkamera. Da ville du sett litt hvor enkelt eller vanskelig det er å få gode resultater med forskjellige typer. Du ville også fått inttrykk av hvor langt du må opp i pris for å få både bilder og video som tilfredsstiller deres kvalitetskrav.

Endret av se#
Lenke til kommentar

De har en horribel fokusring foran, og egner seg overhodet ikke til manuell fokus. Som er grunnen til at Bolson med rette anbefaler annen optikk til video.

med en slr i denne vektklassen vil jeg påstå det er det umulig for de aller fleste dødelige å fokusere/zoome håndholdt mens man filmer, ja uansett hvor silky smooth ringen er, uten å introdusere uønsket bevegelse. det er en grunn til at videokamera har motorisert zoom og af.

på kort avstand hjelper ei heller fastoptikk med stor dybdeskarphet. skal man gjøre ting manuelt med en slr er man avhengig av en rigg eller prefokus for å få til noe i nærheten av et vanlig videokamera.

Lenke til kommentar

Putt på et Zeiss, Samyang, Voigtländer eller Nikon AI-S/Olympus Zuiko OM via adapter så klarer du fint å håndtere manuell fokus på Canon. Også med bedre AF-objektiver lar det seg gjøre, særlig fastoptikk. Også Konica/Minolta har en del OK til Sony.

Som all manuell fokusering så krever det trening, og det er klart at undertegnede med lang erfaring med manuell fokus på SLR har en fordel i tankesettet og trening. Bilder av fugler i flukt med 400mm håndholdt på et Mamyia NC1000s gir god trening. Prefokusering er gjort på notime - med litt øving tar du distansen på øyemål.

Dersom Sony A55/A33 faktisk kun har rask autofokus på åpen blender vil den faktisk bli noe vanskelig å arbeide med etter min mening. Stor dybdeskarphet er ikke uvesentlig når man tar video av ting i rask bevegelse - særlig om man skal følge motivet uten å miste fokus få fokusskift. Faktisk er det å ha så stort spenn i muligheten for valg av blender/dybdeskarphet noe av det jeg liker meget bra ved video på dSLR - og man unngår det meste av fokusbom når man forstår dette.

Nå reiser panorering av raske bevegelser et annet problem enn bare fokus - nemlig "rolling shutter", et område hvor A55/A33 er langt fra den beste (heller ikke den dårligste).

Bruker man i tillegg skulderstativ eller monopod sammen med manuell fokus så er det utrolig hva man får til. Et opptak jeg gjorde for ca 4 mnd siden med Samyang 85mm f/1,4 (på blender 2,8) - håndholdt/monopod. 85mm på crop er relativt solid tele på video.

http://www.youtube.com/watch?v=igu0WfuXbgM

#se har klart noen gode poenger, en superzoom gir både "effekten" av bedre fokus grunnet stor dybdeskarphet og har i tillegg motorisert zoom. Et vel så bra kompromiss mellom bildekvalitet og videopptak av action som et dSLR/speilløst systemkamera. På dSLR/speiløst med stor sensor kan du nesten glemme zoom.

At mange får dårlige opptak med 550D, 7D osv skyldes etter min mening dårlig forståelse av egenskapene man har ved så stor sensor og hva som er egnet optikk. Egnet optikk for video har relativt lite med optisk kvalitet for stillbilde å gjøre, faktisk kan optikk som er litt slappere når det gjelder skarphet være vel så bra. Så lenge video på stor sensor skipper hver 3 linje i opptaket og hver frame i et videopptak faktisk ikke skal være for skarpt. I tillegg bør opptak være med lukkertid 1/2 fps, dvs for 50 fps bør lukkertid være 1/100 sekund. Det gjelder også ved action. Raskere lukkertid skaper fort "shuttering" i opptaket.

Egenskaper knyttet til fokus (manuell fokus, stille og lynrask autofokus), byggkvalitet med mere teller like mye om ikke mer. Tyngde er også fundamentalt - mye lettere å få gode opptak med optikk på 500 - 1 000 g enn et 250 g kitobjektiv. Faktisk er de to beste AF objektivene jeg har brukt til video (testet en kompis sin 5D mkII), er Canon EF 14/2,8 L II USM og Canon EF 24-70/2,8 L USM. Jeg har også prøvd et par gamle "skyvezomer" på 5D mkII (nikon med adapter). Disse fungerte også bra - fordi konstruksjonen gjør at du ikke mister fokus under zooming.

Om disse som klager hadde valgt å ta opptak på blenderåpning 8 - 16 så ville de faktisk oppdaget at det meste var i fokus. A55/A33 fjerner ikke egenskapene ved så stor sensor, de har bare funnet en løsning som gjør den hakket bedre fokusmessig. Nikon D7000 som faktisk har en svært bra kontrastbasert følgefokus lider også av fokusproblemer.

Ellers har vel de fleste etterhvert fått med seg at jeg faktisk ikke anbefaler dSLR med videofunksjon til de som skal drive med familievideo, action etc. dSLR (all stor sensor video) er for den som vil ta seg tid til å lære/forstå video med en helt annen dybdeskarphet og hvordan manuelle innstillinger kan løfte kvaliteten. For den som vil ha point & shoot video er "ulempene" med stor sensor (selv A55/A33) såpass store at man heller kan kjøpe seg en superzoom eller dedikert videokamera. Og om man skal så nært point & shoot som mulig er Panasonic Lumix GH2 et like bra kjøp som A55/A33 etter min mening.

Edit: Glemte et poeng. Gjør som #se anbefaler i siste avsnitt så langt det lar seg gjøre.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hvis A55 (eller A33) er aktuelt anbefaler jeg å se to artikler på Luminous Landscape

A33 er forøvrig billigere og er kanskje et like bra alternativ.

Jeg er nesten fristet til å foreslå å kjøpe et superzoomkamera i steden, Panasonic FZ100 gir for eksempel full HD video. Kvaliteten blir ikke like bra som fra et systemkamera, men fordi dybdeksparpheten er mye større burde det være mulig å prefokusere og få brukbare bilder. Mye større dybdekskarphet gjør at video vil se rimelig skarp ut selv om autofokusen ikke har noen sajnse til å henge med.

Jeg tror det beste hadde vært om du kunne fått lånt noen kameraer av bekjente og prøvd litt først, helst både speilrefleks og et superzoomkamera.

Skal se på de når jeg får tid. Var litt å lese her for å si det sånn hehe ^^ Ang a33, så har den ikke den high speed 10 bps funksjonen. Og det er jo en av argumentene til jeg vurdere den. Og som sagt, så kommer jeg til å skaffe fastoptikk til kamera, uansett hvilken det blir.

Men kan man bytte optikk på superzoom? Har ikke hatt tid til å google og undersøkt ennå, må ta det ikveld.

Ja, det hadde vært fint å få lånt meg kamera, men kjenner ingen som har verken speilrefleks (av den typen jeg vil) eller superzoom :(

Ellers så har jeg løpt rundt på lokal butikkene og sett om det er mulig å leke litt med a55, men ingen hadde den inne. Så må til oslo eller strømmen og se om de har det der. Får ta det til uka.

Dennis :)

Lenke til kommentar

Ang a33, så har den ikke den high speed 10 bps funksjonen. Og det er jo en av argumentene til jeg vurdere den.

Grunnen til at jeg nevnte A33 var at du skrev noe om begrenset budskjett. A33 har ikke like bra spesfikasjoner osm A55, noe må de jo kutte for å differensire produktene, men A33 har en 7 bps funksjon og det er også ganske bra, og mye raskere enn 550D. A33 har også mindre buffer enn A55 så du kan ta færre bilder i en serie.

Men kan man bytte optikk på superzoom?

Nei, du er låst til det som er innebygd. Men det som er innebygd dekker sansynligvis et større brennviddeområde enn du noensinen vil få til speilrefleksen.

Ja, det hadde vært fint å få lånt meg kamera, men kjenner ingen som har verken speilrefleks (av den typen jeg vil) eller superzoom :(

Det trenger ikke være samme type, de fleste speilreflekser solgt de to siste årene har videofunksjon, og for å finne ut om du/dere synes det er greit med manuell fokus vil et hvilket som helst av dem gjøre nytten. Superzoomer er kanksje litt verre, der er det en fordel å prøve modellen du vurderer å kjøpe

Ellers var grunnen til at jeg nevnte at du burde vurdere en superzoom ikke at det er bedre kamereaer, men for akkurat din kombinasjon av video og bilder er jeg redd det vil bli veldig bratt lærekurve før du får de resultatene du ønsker med en speilrefleks.

Edit: På den annen side er det ikke sikkert at det er mulig å få de bidlene du vil med et superzoomkamera.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Edit: På den annen side er det ikke sikkert at det er mulig å få de bidlene du vil med et superzoomkamera.

Jeg tviler på at det blir super zoom. Har lyst til å beholde muligheten til å bytte optikk når jeg har blitt bedre kjent med kamera. Jeg er jo forsatt nybegynner så jeg kommer nok til å lære en god del framover og lære madammen også!

Takk for alle svar. Om det blir sony, så blir det storebroren. Jeg er på budsjet ja, men det er ok å vurdere a55 istedenfor a33. Er nok værre med d550 og d7 for å si det sånn ;)

Dennis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...