Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går an å trimme Lancia?

RLS1984

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en lancia thema 2.0 turbo i.e og vurderer å ta ut noen ekstra hester.

Har store problemer med å finne noen som leverer noe til disse, hvor kan jeg skaffe chip og andre ting jeg kan øke effekten med som ikke koster skjorta?

Videre lurer jeg på hva disse motorene tåler av HK før det går utover innmaten og driftssikkerheten. Vil gjerne høre fra noen Lancia-kjennere, men ettersom de er begrenset i antall vil jeg også høre fra dere som har generell peiling på tuning.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt en lancia thema 2.0 turbo i.e og vurderer å ta ut noen ekstra hester.

Har store problemer med å finne noen som leverer noe til disse, hvor kan jeg skaffe chip og andre ting jeg kan øke effekten med som ikke koster skjorta?

Videre lurer jeg på hva disse motorene tåler av HK før det går utover innmaten og driftssikkerheten. Vil gjerne høre fra noen Lancia-kjennere, men ettersom de er begrenset i antall vil jeg også høre fra dere som har generell peiling på tuning.. :)

Jeg vil definitivt anbefale deg å høre med folket i Lancia-klubben. Disse bilene er ikke akkurat en "vanlig" bil, så du bør høre med de som faktisk kan plukke på de, før du gjør noe :new_woot:

Lenke til kommentar

Generelt sett, så er det mest vanlige å øke turbotrykket på en allerede overlada motor. Hvor mye mer du kan lade avhenger blant annet av kompresjonen (hvilken komp har den orginalt?). Det er stort sett dette som setter begrensningen da for mye kompresjon gir deg tenningsbank med den bankefastheten vanlig blyfri har.

Det vanligste generelt er chip eller datasprut, og deretter øke trykket. Mulig dysene på byttes i noe større også, men de skal holde til litt effektøkning. Ellers har du andre mer omfattende oppgraderinger som større turbo osv. Men da vil jeg tro det begynner å gå ut over innmaten. Her spørs det også hvor sterke rådene og sjørtene er, da disse har en tendens til å knekke først. Men det aller svakeste punktet er toppakinga, så er du heldig går den først. Stemplene kan også gå, men det kommer som regel av feil eller dårlig map. Så med andre ord, skal du trimme, sørg for å ha et bra map, det er alfa omega for at det skal holde.

Hvor mye motoren vil tåle er veldig vanskelig å si, jeg har heller ikke noe spesielt kjennskap til Lancia. Men iallefall et eksempel er 2,2 turbomotoren til audi, som kommer med 230hk orginalt. Denne kan du dra oppimot 290hk ut av når alt er orginalt. Alt som trengs er chip som legger inn margin for mer bensin for å kompensere for det økte ladetrykket.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...