Trondster Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Antar du har tatt screenshots og alle mulige andre bevis der du har funnet at bildet har blitt brukt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det som jo er det mest interesante/skremmende er at det er NRK her som later til å ha gjort en glipp. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Hehe. Tips VG om dette, de veit å lage rabalder av slikt. Blir sikkert blåst opp i internasjonale proposjoner. Skulle ikke by på store problemer og lage blest angående denne saken,men Snikpellik burde nok få litt tid på seg for og prøve å komme til en overenskomst med NRK først. Kan tenke meg at Snikpellik gir et klart uttrykk for når tiden er inne for starte en kampanje Endret 24. november 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det er kanskje heller ikke NRK som har driti på draget - heller Snikpelliks kunde, som har videresolgt bildet til NRK. Kan godt være kunden er en del av NRK-konsernet eller noe annet - men det er sannsynligvis først og fremst kunden som har tabbet seg ut her. Med mindre NRK bare har knabbet bildet, da - vi får sikkert høre mer etterhvert.. Lenke til kommentar
Geir Willy Haugen Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Spørsmålet blir kanskje om NRK kan hevde de har laget et nytt og selvstendig verk, som det gies mulighet til i åndsverkloven §4. Bildet er kraftig kuttet, og det er lagt på grafikk som dekker store deler av bildet. Om det er nok til å kunne kalles et nytt selvstendig verk, vil ikke jeg ha noe mening om, men det er jo en tanke. Skal bli interessant å høre fra NRK. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Har sendt NRK en mail for en ukes tid tilbake, men ennå ikke mottatt noe svar. Har du ikke fått svar enda, så får du nok heller ikke svar. Ville purret på henvendelsen, og ringt om de ikke svarer på den i løpet av 2-3 arbeidsdager. Ut fra erfaring, så er NRK en gedigen møkkabedrift som bør få en god smekk på lanken i tilfeller som denne. Tror ikke denne saken løser seg så enkelt som du håper. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Nå vet jeg ikke om slike lover funker så bra i kommersiell sammenheng, Hauge. Det er kanskje en lov laget mere for kunst o.l. Uansett, de har vel strengt tatt bare beskjert det + lagt over en logo elns. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Lag bråk, og 100% enig - NRK fortjener en smekk her. Ring dem, ikke noe poeng å vente. Spør hvor faktura skal sendes under samtale NB! ta deg godt betalt. 4 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Nå var det jo tre forumbrukere som også fikk bildet stjålet av Lefdal, og som (trolig gjennom edda media) fikk et advokatbyrå til hjelp. Dette gav jo resultater i erstatning, så det er jo ikke utenklig at et advokatfirma kan komme for banen for trådstarter om NRK ikke gjør noe. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Nå var det jo tre forumbrukere som også fikk bildet stjålet av Lefdal, og som (trolig gjennom edda media) fikk et advokatbyrå til hjelp. Dette gav jo resultater i erstatning, så det er jo ikke utenklig at et advokatfirma kan komme for banen for trådstarter om NRK ikke gjør noe. Jeg har ikke tenkt til å si hvordan vi ordnet med advokathjelp. Men det var IKKE gjennom Edda Media. (Slik at det ryktet blir kvelt med en gang). Men advokatbistand var til god hjelp for å få fortgang i sakene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Angående å være "problemkunde". En av mine kunder har akkurat tatt screenshot av flash galleri og publisert uredigert bilde. Det er tydeligvis ekstremt vanskelig å skjønne at man ikke skal bruke uredigerte bilder til noe annet enn å velge hvilke som skal redigeres Edit: Screenshot er i ordets rette forstand, det er brukt kompakt digital kamera for å ta bilde av skjermen. Endret 24. november 2010 av TGB Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Nå var det jo tre forumbrukere som også fikk bildet stjålet av Lefdal, og som (trolig gjennom edda media) fikk et advokatbyrå til hjelp. Dette gav jo resultater i erstatning, så det er jo ikke utenklig at et advokatfirma kan komme for banen for trådstarter om NRK ikke gjør noe. Jeg har ikke tenkt til å si hvordan vi ordnet med advokathjelp. Men det var IKKE gjennom Edda Media. (Slik at det ryktet blir kvelt med en gang). Men advokatbistand var til god hjelp for å få fortgang i sakene. Da beklager jeg den uttaelsen, men jeg tror virkelig advokatbistand er med for å få forgang som du nevner Tomsi. Spørsmålet er bare hvorvidt saksomkostninger blir høyere enn erstatningsbeløpet og om det på den måten lønner seg. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Om motpart er stort konsern som NRK, så vil de ikke engang ta deg seriøst før du har koblet inn advokat. De regner automatisk med at du ikke orker, noe som stemmer i 99% av alle tilfeller. Vært ute for bøller før som motpart i både tingretten og lagmannsretten 2 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Du vil heller ikke bli tatt seriøst dersom du tyr til advokat uten å ha prøvd andre utveier først, så ikke ta advokaten fatt før det er absolutt nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Følger med her... Har du fått svar? Purret? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Du vil heller ikke bli tatt seriøst dersom du tyr til advokat uten å ha prøvd andre utveier først, så ikke ta advokaten fatt før det er absolutt nødvendig. Helt klart at man bør prøve på normal måte med dialog først. Men det jeg ville frem til er at man må regne med advokat, og motpart har med i vurderingen at en privatperson ikke kommer til å gjøre det. Det fine med å prøve på normal høffelig måte først er at motpart da må betale saksomkostninger også. En del forsikringer har advokatbistand som del av pakken, kan være lurt å sjekke opp - siden det da ikke trenger koste allverden heller. I egne runder i retten har jeg alltid prøvd selv først, så koblet inn advokat, og deretter kjørt rettsprosess (i det ene tilfellet 2 runder). Vant begge Det fine med dette er at de fleste fort finner ut at jeg kjører prosessen fullt ut uten å frykte tomme trusler Edit: Skal legges til at det ofte er jurister inn i vurderingen i alle firma (også NRK), så deres vurderinger tar fort noen dager/uker. Forventer at du får tilbud om en latterlig lav sum. Skulle NRK ha alt på det rene her, så er det bare å kjøre hardt på kunden din som da må være den skyldige Endret 24. november 2010 av TGB Lenke til kommentar
Populært innlegg johan gjestland Skrevet 24. november 2010 Populært innlegg Del Skrevet 24. november 2010 Jeg jobbet i NRK i tre år og kjenner systemet fra innsiden. De kommer til å hale ut/nekte så lenge som mulig (til programmet har gått ferdig), evnt tilby en minimal betaling. Mitt råd er følgende: Kontakt en advokat med greie på opphavsrett øyeblikkelig og få han til å sende et brev med krav om fjerning av bilde fra alle arkiv/web-sider osv og samtidig betale for alt bruk. Få han til å lage regningen så høy som overhode mulig (ivhertfall over 100000). Husk at de ikke bare har brukt bildet ulovlig, men også gjort et varemerke ut av det. Ettersom NRK vet at de har driti på draget (regner med at bevisene er på plass i forhold til eierskap og rettigheter) kommer de ikke til å gå i noe rettssak som de vet de kommer til å tape (bare saksomkostningene kommer til å overstige vederlaget for bildet). Derfor kommer de å prøve seg med en litt høyere sum enn den minimale betalingen. Få da advokaten til å true med å ta saken videre og samtidig kontakte alle medier med vinklingen nrks dobbeltmoral i forhold til rettigheter (jf nrk-saken tidligere i tråden). Dette er en gullsak for daglbadet (ikke vg, men dagbladet fordi elsker å ta nrk, uvisst hvorfor). Da skal jeg love deg at de kommer til å bla opp en solid sum med penger og beklagelser. MEN DE MÅ PRESSES HARDT ELLERS SKJER DET INGEN VERDENS TING! Lykke til! 15 Lenke til kommentar
fox Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 er enig med johanutenland her! Stå på! Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Dette kan skaffe litt penger i kassa om du gjør dette riktig, Snikpellik. Tyn NRK for hver krone! Å bruke et bilde er ille nok, men når de tar det og legger på "Trekant"-logoen over slik at det blir varemerket til tv-serien går de litt for langt. Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Kos deg med lisenspengene mine 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå