€uropa Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Jeg har laget et estimat for å gå ned i fettprosent. Dette estimatet tar bare hensyn til treningen, ikke kostholdet. Nå veier jeg 62 kg. Fettprosenten min er rundt 12 nå og jeg vil ned til 7, altså få bort 5%. 5% av 62 kg er 3,1 kg. Ifølge tredemølla på treningssenteret, forbrenner jeg 630 kalorier per mil jeg løper. 9 kalorier utgjør 1 gram fett. Jeg forbrenner altså 70 gram fett per mil. 3100 gram delt på 70 gram per mil er lik 44,3 mil. Jeg løper til sammen 3,3 mil i uka i tillegg til 4 styrkeøkter. 44,3 mil delt på 3,3 mil per uke er lik 13,5 uker, som er ca 3 måneder. Uten tanke på kostholdet, er dette estimatet riktig? Er det mulig å løpe av seg 5% fett på 3 måneder? Så vil jeg gjerne ha kommentarer på kostholdet mitt. Dette spiser jeg på en dag med trening: Frokost: En grov brødskive med leverpostei. Lønsj på skolen: Tre grove brødskiver med leverpostei og en-to frukter (eple, pære, banan eller gulrot). Lønsj etter skolen: En skål med solfrokost eller en-to grove brødskiver med brunost. Middag før trening: Mye rart, som for eksempel spaghetti, pannekaker, pizza, kjøtt eller fisk. Kveldsmat etter trening: To speilegg med grovt brød. Eventuelt frukt hvis jeg er mer sulten. På en dag uten trening spiser jeg det samme, bortsett fra til kveldsmat. Da spiser jeg heller et par-tre grove brødskiver med brunost. Eventuelt frukt hvis jeg er mer sulten. I helgene tillater jeg meg noen ganger å spise kebab, sjokolade eller potetgull og drikke litt brus eller øl. Hva kan jeg gjøre annerledes? Målet mitt er å gå ned i fettprosent for å få markerte magemuskler. Endret 4. november 2010 av Zarac Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 1 kg kroppsfett er 7000 kcal regner man. Ville heller se på hvor mye du forbrenner på en dag og hvor mye du tar inn av kalorier. Du kan regne ca. 20-28 kcal per kg kroppsvekt på en diett, 28-35 for å vedlikeholde, 35-45 for bulk. Dette er selvfølgelig svært individuelt, men er tommelregler. Du får i deg svært mye karbo og lite proteiner. Prøv deg på 2-2,5 gram proteiner per fettfri kg kroppsmasse, 30% fett og resten karbo. Tren styrke for å få mer muskler. Du kan ikke punktforbrenne fett for å definere magemusklene. Har du mer muskler trenger du mer mat for å vedlikeholde musklene. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 jeg er langt ifra noen ekspert, men kanskje pøve å bytte ut brødskiver med noe mer proteinrikt? igrunn trenger du ikke å trene kardio for å gå ned i fettprosent, du trenger bare å forbrenne mer enn du får i deg. altså et kcal-underskudd. ville kanskje funnet ut hvor mye kcal du får i deg på en dag, deretter finne ut hvor stort underskudd du har, og justere kardio treningen utifra det. Om du allerede har et godt nok underskudd, trenger du igrunn ikke kardio. 3kg på 3 måneder er absolutt ikke usansynlig. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Det kan være realistisk å gå ned 5 % på 3 mnd ja, men jeg vil si at kosthold spiller den viktigste rollen. Som sagt, så spiser du veldig mye brød og får i deg mye karbohydrater. Ville heller hatt litt mere balanserte måltider med protein, moderat karbo og moderat fett. Du burde fokusere mesteparten av karbohydratinntaket ditt etter trening, siden det er da kroppen har mest bruk for det. Kutter du ned 500 kcal på kostholdet ditt og trener så du forbrenner 500 kcal, så vil du gå ned ca 1 kg i uka. Vil anbefale deg å lese litt rundt og vurdere Periodisk faste (intermittent fasting) Sjekk også utt http://www.leangains.com/ Lenke til kommentar
Knife Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Du trenger vel virkelig ikke å gå ned %5 fett på 3 månder? Så lenge du ikke driver med idretter som sier så.. Ifølge tredemølla på treningssenteret, forbrenner jeg 630 kalorier per mil jeg løper. 9 kalorier utgjør 1 gram fett. Jeg forbrenner altså 70 gram fett per mil. 3100 gram delt på 70 gram per mil er lik 44,3 mil. For det første, så er ofte 3d møllene skrudd sammen slik at det er motiverende å løpe på de. Om de viser at du har forbrent av 400kcal, kan kun kroppen ha kvittet seg med 200kcal. 9 kalorier utgjør 1 gram fett, men her tar du feil, du forbrenner ikke 70g fett på per mill, du forbrenner, 600kcal. Og her kommer det kompliserte inn. DET BETYR FAKTISK IKKE NOE SOM HELST HVOR MYE FETT DU FORBRENNER.. Faktum er at du kan løpe rassen av deg på 3d møllen og løpe flere mil om dagen, men så lenge du spiser mer enn kroppen forbruker er mattestykket enkelt = ikke ned i fettprosent. En annen ting du må være bevvist over er at man aldri forbrenner så og så mye fett, det man forbrenner erstatter kroppen på med nytt seinere. Kroppen forbruker 3000kcal Du spiser 4000kcal (eksempel) Du løper 1 mill - 600kcal = 3000-4000+600 = 400kcal på overskudd. Du går opp i vekt - i lengden. Faktum er at den største feilen vi gjør når det kommer til vekt nedgang, er at vi heller begynner med ting, når egentlig problemet kunne vært så godt som løst av å slutte med ting. Og slik gjør vi, for å erstatte en ting, så begynner vi på noe annet. Du kan fint gå ned 3kg fett uten å trene i det heletatt, men grunnet fordi man spiser det samme, så erstatter man det med trening, som er en feil tenkegang, for å også nevne at trening og kosthold er en livstill og ikke en av/på bryter. Endret 6. november 2010 av Knife Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Takk for informasjonen. Jeg vil ikke gå ned 5% fett fordi jeg er nødt, men fordi jeg vil ha definerte magemuskler og se bra ut. Før jeg begynte å løpe, holdt vekten seg veldig stabilt, og jeg har ikke spist merkbart mer etter at jeg begynte. Så jeg går allerede på underskudd. Jeg vet at det har mye å si hva og hvor mye jeg spiser. Jeg vet at jeg ikke må løpe, men det fremskynder prosessen. Dessuten løper jeg for formen og for å holde astmaen på avstand. Har noen konkrete forslag til hva jeg kan spise istedenfor brød til lønsj og frokost? Helst noe som ikke koster mye penger. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Sliter selv med i finne proteinrike varer til lunch.. men Egg f.eks er ikke dumt. Kan jo lage deg en omelett til frokost. jeg pleier ofte å kjøpe en skyr til lunch, 15kr du kan jo også gå til innkjøp av proteinpulver. tunfisk er jo en klassiker, men tviler på at det smaker så godt.(har ikke smakt det though:)) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Jeg har liten tid om morgenen, så jeg omelett kan jeg ikke lage. Men finnes det noe proteinrikt pålegg jeg kan ha på brødskivene? Leverpostei inneholder vel proteiner? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Lage omelett eller noe kvelden før? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Kald omelett er da ikke godt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Takk for informasjonen. Jeg vil ikke gå ned 5% fett fordi jeg er nødt, men fordi jeg vil ha definerte magemuskler og se bra ut. Før jeg begynte å løpe, holdt vekten seg veldig stabilt, og jeg har ikke spist merkbart mer etter at jeg begynte. Så jeg går allerede på underskudd. Jeg vet at det har mye å si hva og hvor mye jeg spiser. Jeg vet at jeg ikke må løpe, men det fremskynder prosessen. Dessuten løper jeg for formen og for å holde astmaen på avstand. Har noen konkrete forslag til hva jeg kan spise istedenfor brød til lønsj og frokost? Helst noe som ikke koster mye penger. Du "MÅ" ditche brød, hvete er en av de tre (hvete, mais og soyaprodukter) som det moderne mennesket ikke trenger. Havregryn til Frokost er jo en sikker vinner. Rett å slett skitbillig... Skyr til Lunch funker fjell, koster bare 15 kroner og er stappa med proteiner og bare bittelitt karbs Spis et eller to rugknekkebrød til for fiber, det holder deg lengre mett i tillegg... Husk også på at for at du skal ha "abs" som vises så må du nesten kjøre litt styrke i tillegg og holde proteininntaket på 2,5-3 gram pr kg muskelmasse. Jeg mener ikke styrke for magen, men generelt... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg har liten tid om morgenen, så jeg omelett kan jeg ikke lage. Men finnes det noe proteinrikt pålegg jeg kan ha på brødskivene? Leverpostei inneholder vel proteiner? En omelett tar ikke stort mer enn 3 minutter å lage. For øvrig kan du spise cottage cheese. Du "MÅ" ditche brød, hvete er en av de tre (hvete, mais og soyaprodukter) som det moderne mennesket ikke trenger. Støtter vel egentlig denne. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 En omelett tar ikke stort mer enn 3 minutter å lage. Med alt som hører med (ta fram utstyret og vaske det) er jeg oppe i 10 minutter. Så mye tid har jeg ikke, men jeg får gjøre et forsøk. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det var nesten inkludert med tiden det tar å varme opp pannen. Pannen vasker du jo opp når du er ferdig med den slik at den er klar til neste gang du trenger den. Vips har du spart de 7 minuttene du nevnte. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Haha, jeg ler meg i hjel... eller gråter en skvett. Her sitter man på forum og diskuterer hvorvidt det tar 5 eller 10 minutter å spise sunt. I en uke som har over 10000 minutter, så kan du ikke stå opp 10 minutter før for å lage deg en sunn lunsj? Jeg har siden sommeren gått ned 15 kg, og gjort det blant annet ved å stå opp kl 6 for å trene hver dag og lage lunsj. Hvis du virkelig vil noe: SCREW IT, JUST DO IT! 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Jeg kunne stått opp 10 minutter før, men jeg må uansett vente på min tur på badet. Vi er flere i huset. Så jeg er ikke nede på kjøkkenet noe tidligere, likevel. Og wingeer, jeg har laget omelett før. Jeg vet hvor lang tid jeg bruker. Uansett, takk for tipsene. Endret 7. november 2010 av Zarac Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hva med å bare ta på deg en morgenkåpe og lage mat mens de andre er på badet da? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Dont be lazy, be lean... Du vil ALDRI se 6-packen din om du ikke tar deg tid til kostholdet. Jeg har selv astma som du har og KOLS i tillegg (legen som påstår det ihvertfall) og har i den sammenheng en stor utfordring med tanke på oksygenopptak. Om jeg ikke hadde vært nazi på kostholdet så hadde det aldri gått for min del. Så om du virkelig ønsker å se magemusklene dine skikkelig definerte så MÅ du tenke mer på kostholdet. Og søvn for den saks skyld. Minimum 8 timer hver natt. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Har du ikke tid til å lage noe så enkelt som en omelett, så lager du eggehakk istedet. Fire egg rett i panna, rør rundt til det ser ordentlig ut. Unnagjort på 120 sekunder. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 I dag droppet jeg dusjen og laget meg omelett til frokost. Jeg trenger jo ikke å dusje. Hva har søvn å si for fettforbrenningen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå