petrus007 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det første spørsmålet mitt er om hva en trafo er? Og brukes skilletrafo på IT-nettet? Hva vil IP 44 til en kabel si? Til slutt må jeg spørre om hvordan jeg ser om hvilket system det er i/på tavlen (sikringsboks)? Vet at TN-c er kombinert (combined) jord og nulleder, som også heter PEN (protective earth and neutral), fordi det er kombinert, men fra hvor? Og TN-s (separated) hos forbrukeren/kunden, separert jord og nulleder.. TN systemet er på 400V.. Har jeg helt rett i dette? Trenger hjelp til de andre spørsmålene, og helst fra en som har peiling Er litt amatør nå, men vil bli en ekspert, hehe.. Takker for svar! Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hva er en trafo ? En trafo eller en transformator gjør om spenningen i et elektrisk system/krets. En trafo kan transformere opp eller ned spenning. F.eks. 400V til 230V. eller 230 V til 12 V. En skille trafo brukes for å få et nøytralt nøytralpunkt. Dette for å skille ut det som blir koblet til denne i fra det som er foran. Da unngår man f.eks. jordfeil i fra andre innstallasjoner. IP44 brukes ikke som benevnelse for kabel men om tettheten på kapslinger på koblingsbokser, stikkontakter, lamper og annet elektrisk matriell. IP= International Protection. Første tall IP-koden angir utstyrets beskyttelse mot gjennomtrengning av faste gjenstander og beskyttelse av personell mot direkte kontakt med strømførende deler. Det andre sifferet i IP-koden angir utstyrets beskyttelse mot gjennomtrengning av vann. TNC = Kombinert nøytraleder altså 3 faser og jord. TNS = Separat nøytralleder altså 3 faser N leder og jord. Nleder er samme som jord. I enkle trekk kan du si at TN systemet bruker jord for å få 230V på en fase. Jordkaeblen kobles til skinne og splittes ut til N leder i første fordeling. I hus har du nesten alltid TNS system når det er 400V. Enkleste måten å se dette er at det er 4 ledere + jord i inntakskabelen. N lederen er også blå. I industri til store motorer kan det forekomnme fordelinger med 3 fas 400v TNC systemer. Hvis du er usikker på om det er IT eller TN er det bare å måle fase mot jord TN=230V IT=130V. Eller måle mellom fasene. Lenke til kommentar
petrus007 Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Har du noen tips om hva jeg kan øve på innen data- og elektronikksystemer, og elenergisystemer? I forhold til en tverrfaglig eksamen (muntlig praktisk) i elektro vg1? ALLE kan svare, MEN de som svarer bør ha god peiling Lenke til kommentar
petrus007 Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Hvordan skal vi lese av hvilken vei strømmen går i et hovedstrøm og styrestrømskjema? Jeg trenger HJELP NÅ.! Syns dette er litt komplisert.. Men leser som en gud nå, så håper det hjelper på! Endret 5. desember 2010 av petrus007 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Du burde naturlig nok lese på pensum. Vanskelig å spesifisere emner, men det ville falt meg naturlig å lese mye på fagstoffet læreren har lagt vekt på i timene. (regner med du tar notater). Strømmen i styrestrøm og hovedstrøm vil nok i de fleste tilfeller gå fra toppen og nedover. Husk at den første komponenten i styrestrøm skal er en nødstopp (Så dermed kan du finne nødstoppen, og følge grenene videre). På en hovedstrømtegning burde det være selvforklarende, men der kan du finne eventuelle vern - for så å følge kretsen videre. Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Har sett flest styrestrømskjemaer hvor motorvern kommer før nødstopp, men ja, det er motorvern og nødstopp som er først i et styrestrømskjema. På tegninga har du to typer brytere i diverse former. De to typene er NC(normally closed, dvs nødstopp, motorvern, stopp) og NO(Normally open, dvs start og hjelpekontakter) og forskjellige varianter av disse(spretter tilbake med en gang, ligger inne/ute til dem blir betjent pånytt, tidsforsinka etc). Kunne du dem, så kunne du tegne et enkelt styrestrømskjema(start/stopp, dreieretningsvender og dreieretningsvender m/forrigling), var ihvertfall sånn når jeg gikk ut av skolen for 2.5 år siden. Merk at dreieretningsvender uten forrigling brukes ikke, så likesågreit å lære seg den med forrigling med en gang. Hovedstrøm er veldig enkelt, eneste store å legge merke til der er at ved dreieretningsvender blir to av fasene byttet om, L1 og L3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå