Gå til innhold

Trafo og nettsystemer

petrus007

Anbefalte innlegg

Det første spørsmålet mitt er om hva en trafo er? Og brukes skilletrafo på IT-nettet?

Hva vil IP 44 til en kabel si? Til slutt må jeg spørre om hvordan jeg ser om hvilket system det er i/på tavlen (sikringsboks)? Vet at TN-c er kombinert (combined) jord og nulleder, som også heter PEN (protective earth and neutral), fordi det er kombinert, men fra hvor? Og TN-s (separated) hos forbrukeren/kunden, separert jord og nulleder.. TN systemet er på 400V.. Har jeg helt rett i dette? Trenger hjelp til de andre spørsmålene, og helst fra en som har peiling ;)

Er litt amatør nå, men vil bli en ekspert, hehe.. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er en trafo ? En trafo eller en transformator gjør om spenningen i et elektrisk system/krets.

En trafo kan transformere opp eller ned spenning. F.eks. 400V til 230V. eller 230 V til 12 V.

En skille trafo brukes for å få et nøytralt nøytralpunkt. Dette for å skille ut det som blir koblet til denne i fra det som er foran. Da unngår man f.eks. jordfeil i fra andre innstallasjoner.

IP44 brukes ikke som benevnelse for kabel men om tettheten på kapslinger på koblingsbokser, stikkontakter, lamper og annet elektrisk matriell.

IP= International Protection. Første tall IP-koden angir utstyrets beskyttelse mot gjennomtrengning av faste gjenstander og beskyttelse av personell mot direkte kontakt med strømførende deler.

Det andre sifferet i IP-koden angir utstyrets beskyttelse mot gjennomtrengning av vann.

TNC = Kombinert nøytraleder altså 3 faser og jord.

TNS = Separat nøytralleder altså 3 faser N leder og jord.

Nleder er samme som jord.

I enkle trekk kan du si at TN systemet bruker jord for å få 230V på en fase.

Jordkaeblen kobles til skinne og splittes ut til N leder i første fordeling.

I hus har du nesten alltid TNS system når det er 400V. Enkleste måten å se dette er at det er 4 ledere + jord i inntakskabelen. N lederen er også blå. I industri til store motorer kan det forekomnme fordelinger med 3 fas 400v TNC systemer.

Hvis du er usikker på om det er IT eller TN er det bare å måle fase mot jord TN=230V IT=130V.

Eller måle mellom fasene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du burde naturlig nok lese på pensum. Vanskelig å spesifisere emner, men det ville falt meg naturlig å lese mye på fagstoffet læreren har lagt vekt på i timene. (regner med du tar notater).

Strømmen i styrestrøm og hovedstrøm vil nok i de fleste tilfeller gå fra toppen og nedover. Husk at den første komponenten i styrestrøm skal er en nødstopp (Så dermed kan du finne nødstoppen, og følge grenene videre). På en hovedstrømtegning burde det være selvforklarende, men der kan du finne eventuelle vern - for så å følge kretsen videre.

Lenke til kommentar

Har sett flest styrestrømskjemaer hvor motorvern kommer før nødstopp, men ja, det er motorvern og nødstopp som er først i et styrestrømskjema.

På tegninga har du to typer brytere i diverse former. De to typene er NC(normally closed, dvs nødstopp, motorvern, stopp) og NO(Normally open, dvs start og hjelpekontakter) og forskjellige varianter av disse(spretter tilbake med en gang, ligger inne/ute til dem blir betjent pånytt, tidsforsinka etc). Kunne du dem, så kunne du tegne et enkelt styrestrømskjema(start/stopp, dreieretningsvender og dreieretningsvender m/forrigling), var ihvertfall sånn når jeg gikk ut av skolen for 2.5 år siden. Merk at dreieretningsvender uten forrigling brukes ikke, så likesågreit å lære seg den med forrigling med en gang.

Hovedstrøm er veldig enkelt, eneste store å legge merke til der er at ved dreieretningsvender blir to av fasene byttet om, L1 og L3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...