stian-hg Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hei! Skal endelig realisere en gammel plan og få meg en HTPC i stua. Jeg begynner å føle meg litt fremmed i maskinvareverdenen og trenger derfor hjelp til å sette opp en PC som gjør jobben den er satt til og kanskje litt til. Bruk: Må kunne spille av alle slags medier i alle slags kvaliteter. Skal kobles til et 46" LED TV, samt en forsterker. Ønsker også å bruke den som Blu-Ray spiller. Skal også benyttes til Spotify, noe surfing og andre enkle ting. Har sett at flere kabinetter kommer med fjernkontroll - er det nødvendig? Tenkte å benytte Logitech diNovo Mini isteden, men tar gjerne i mot tips her. Budsjett: 5000 +/- Kabinett: På grunn av TV møbelet så kan maks bredde være 43 cm. og maks høyde 16 cm. Er generelt ute etter et stilrent kabinett som ikke støyer for mye. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Kabinett blir smak og behag, men om du vil bygg selv og ikke noe ferdigbygg så ville jeg sett på en i3 540 plus f.eks. Gigabyte H55M (føres også i micro-itx verjon i H55N). i3 har integrert IGP som tar hardware decoding av alt du måtte ønske, samt litt lett 3D om du noen gang trenger det til diverse småting som enkle spill eller Google earth osv. osv. barebones uten harddisk og slikt vil den kunne idle på så lite som 40'ish watt - slik at varme og støy ikke bir noe problem. En HTPC må jo være stille. likevel har den plenty av UMPH til å levere ytelse i de få tilfelle der du trenger mer. Alternativet er en atom CPU på et hovedkort med Nvidia chipset som kan hardware decode HD materiale. Det fungerer bra i de fleste tilfeller - men jeg stoler ikke helt på at det kan ta absolutt ALLE formater. i3'en har tross alt nok rå CPUkraft til å software decode eventuelle unntak, selv om IGPen vil kunne ta alle populære formater. Atom prosessoren er også såpass svak at alt som er mer krevende enn webbrowsing blir umulig. Nå brukes jo en HTPC til et relativt snervert bruksområde, men når du kan få en maskin som idler nesten like lavt på strøm og har mer fleksibilitet pga. mer kraft når du ønsker det er mer attraktiv i mine øyne. Med CPU, hovedkort og noe billig ram (4GB, dog du kan klare deg med midnre om du ikke skal bruke til annet enn HTPC) havner du på rundt 2000. SÅ kan du slenge på et kabinett etter ønske. Skal du ha et slikt pent fancy HTPC kabinett som skal se fint ut under TVen så koster det fort en del desverre. Jeg kjøer personlig mitt oppsett fra serveren i hjørnet med en lengre kabel *shrug* Vet ikke om dette var noe som passer med det du hadde i tankene, men jeg skla kjøpe meg noe lignende til HTPC/server selv snart og tenkte jeg kunne dele min research. -Stigma Endret 4. november 2010 av Stigma Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Takk for godt og utfyllende svar, Stigma! H55 brikkesettet virker lovende sammen med en i3 prosessor - må bare finne kabinett nå :-) Noen som kjnner til hva som er beste måten å navigere PCen med? Ønsker ikke et stort tastatur og mus i stua, men vurderer Logitech diNovo Mini. Noen som har erfaringer med det? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Dinovo mini eller "air keyboard" er nok bland de beste alternativene om du først ikke skal ha et fullt tastatur og mus. Ingen av dem er vel og merke fullgode erstatninger til fullt keyboard/mus. Ikke forvent å surfe i timesvis med dem på nettet f.eks. - det blir strevsomt - men om det er i korte perioder og for å sette på nye videoer, styre musikk osv. så er det mer enn godt nok selvfølgleig. air keyboard og dinovo mini takler muspeking helt forskjellig. Dinovo har mer finkontroll med sin touchpad løsning, mens air keyboard beveger seg lettere/raskere over store avstander. air keyboardet har en ganske fancy løsning dog - men jeg mistenker at det kan bli litt slitsomt i lengden pga. du må holde den oppe i luften - men så er jo ingen av dem som sagt egnet til å bruke i lange perioder uansett. air keyboard er også noe større, og ser ikke like pent ut som dinovo mini (som er meget lekker). Hvis du er typen som verdsetter pent møblement så kan jo det være en stor faktor. Dinovoen ser jo faktisk ikke ut som et tastatur når den har coveret nede. air keyboardet derimot er jo tross alt bare et slags mini keyboard. Jeg annbefaler å sjekke youtube for reviews siden du får en god ìde av hvordan de fungerer - og det finnes mange reviews. Jeg kan også nevne at jeg har en (oppakket men ubrukt) dinovo mini til salgs om det er noe interessant. Jeg var så uheldig at mine boforhold endret seg typ en uke etter jeg hadde bestillt den - og så hadde jeg plutselig ikke noe praktisk behov for den lengre. Like greit om jeg finner den en ny eier (send PM om du er interessert i så fall). -Stigma Endret 6. november 2010 av Stigma Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Takk for tilbudet, Stigma, men tror jeg satser på butikkhyllevarer. Er opptatt av at det skal være helt nytt når jeg første kjøper det :-) Har laget en handleliste (https://prisguiden.no/profil/lister/119877)). Usikker på om jeg skal spandere på meg en SSD, samt aå blir det optiske drevet og minnet sikkert endret etter hvilken butikk jeg handler i. Er det forresten noen forskjell på Blu-Ray spillere? Det jeg fortsatt mangler er kabinett, har sett på følgende (med pros and cons): Silverstone SST-GD04: Tilfredsstiller størrelseskrav og funksjonalitet, men testen til HW.no viser elendig festemekanisme for dekselet til det optiske drevet. Antec Fusion Remote: Akuratt litt for stor i bredden, ellers tilsynelatende perfekt! Lian Li PC-C37: Er meget fornøyd med mine tidligere Lian-Li kabinetter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå