andreasn Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Husk at vi i sør-norge har gjennomsnitts-måling med fotobokser enkelte steder. Her måler de farten din over en strekning så pass på farten her! De tre forsøksstrekningene for streknings-ATK ligger på E18 i Bamble i Telemark, på E6 på Dovreskogen øverst i Gudbrandsdalen og rv. 3 like før Alvdal i Østerdalen. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/Streknings-ATK+gir+gode+resultater.182402.cms Endret 20. november 2010 av andreasn Lenke til kommentar
H80 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Turen er helt grei å gjennomføre med en overnattingsstopp i Trondheim. Men hvis du er litt tøff og vil ha en utfordring, gjør du unna hele turen på en dag uten overnatting. Det er tross alt ikke mer enn 150 mil eller så, om du starter tidlig (før 5 om morgenen), holder godt driv og klarer deg med et par korte stopp, har du en god mulighet for å komme frem før midnatt, eller iallefall før kl 2. Om du reiser på en hverdag bør du reise før kl 03:30, da unngår du køen mellom Asker og Oslo og sparer minst en halvtime. Ta med et par-tre nistepakker, litt vann, og varme klær i tilfelle havari. Kjør E18/E6, men ta av på Kolomoen og kjør riksvei 3 gjennom Østerdalen i stedet for E6 gjennom Gudbrandsdalen. Jeg ville tatt en stopp i Alvdal og en i Mosjøen. Unngå kaffe og energidrikker de første 100 milene, de gjør bare at du må ta unødvendig mange stopp for å late vannet. Mellom Trondheim og Mosjøen blir du kanskje litt trøtt. Da er det gunstig om du har en passasjer å prate med, hvis ikke bør du forsøke å aktivisere deg ved å lytte på f.eks lydbøker eller podkaster fra P2. I Mosjøen bør du drikke en kaffe og gå en 5-minutters tur i den friske luften før du går på do. Etter at klokken har passert 20 bør du være svært bevisst på å holde deg våken ved hjelp av diverse teknikker og evt. kunstige stimuli som kaffe, energidrikker eller andre sentralstimulerende stoffer. Om du satser på en offisiell rekord, eller ønsker å leve lenge i landet og ha et godt liv, bør du nok unngå speed og andre preparater som står på dopinglisten. Kjettinger er kjekt å ha om man kjører seg fast, men det er ikke nødvendig på disse veiene. Reservekanne er helt unødvendig, pass i stedet på å fylle drivstoff mens du har nok igjen på tanken til minst 15-20 mils kjøring. Sjekk dekktrykk, spylevæske og olje, og sørg for å ha full tank før du reiser. God tur! 1 Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Takker så mye for innlegget H80, jeg tenker at jeg skal kjøre ruten du anbefaler Samt endre på tidspunktene på når jeg kjører ut. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Høres ut som du skal løse kreftgåten, men faktum er at du skal kjøre bil. Ja, det er langt, men bare ha med deg litt ekstra mat og klær, samt litt utstyr som kan bli kjekt. Resten er plankekjøring. Joda, men det er bra det kommer noen tips, har selv stått på slike kolonneplasser og avvist folk med tom tank, og de blir sure fordi bensinen er 10 øre billigere på andre siden av fjellet, folk med nyfødte babyer hvor de ikke har med noe varmt tøy eller mat hverken til seg selv eller barnet og mener det er brøytemanskapets sitt problem for de de skal over fjellet uansett osv. Har også hatt gleden av og kjøre følgebil og opplevd at brøytebilen må gi opp og man måtte lose en og en bil tilbake og de med lastebil måtte overnatte i nærmeste tunnel osv, vi var heldige så kolonnen stoppet på ett sted hvor det ikke føyket igjen, ellers har det hent at rødekors må kjøre ut folk med snøskuter. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Da har jeg fullført turen i godt behold. Kjørte ikke alene som jeg forutsa i tråden, men byttet på kjøringen ila med dama. Der dermed kunne vi fullføre turen på 25 timer i strekk. Grunnen til at vi brukte så lang tid var at det var SYKT glatt på riksvei 3 mellom Oslo og Trondheim. Så og si med en gang vi passerte Trondheim så ble vi møtt av en snøstorm som var ekstremt vanskelig å se gjennom når vi kjørte så vi ble stort sett nødt til å kjøre mellom 30 og 60 km i timen. De stengte E6 i en periode pga været, men vi ble ikke stoppet av siden vi kjørte akkurat forbi punktet de sperret veien på. Vi møtte totalt på 2 trailere som kjørte av veien, en ulykke der ambulansen var til stedet, et par reinsdyr som flyttet seg når de så oss komme rundt svingen for å ikke havne i frontruten vår. Personlig så mistet jeg kontroll over bilen bare en gang på veien der jeg klarte å vinne igjen kontrollen til slutt. Var bare flaks at jeg ikke måtte ut og dytte oss ut av en grøft Ellers så har det gådd meget fint, var i grunn ikke så ille som jeg innser det kan høres ut av sammendraget over. Det var en god erfaring å ha, og jeg har nå større respekt for vinterføre på norske veier. Spesielt når jeg ikke kjører en 4-hjul strekker. Takk for alle råd og tips, mange av dem kom meg godt til nytte! Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Jeg har lest gjennom hele tråden din nå. Det hørtes ut som du fikk en fin tur. En slik tur om vinteren er noe helt annet enn en timestur på sørlandet Det er som du sier, at man får mer respekt for vinteren. Jeg kjører selv Oslo - Bodø - Oslo hver jul. På vei oppover overnatter jeg i Trondheim. Veien nedover tar jeg på én dag. Den beste kjøreopplevelsen er Namsskogan - Majavatn på natterstid. Her er det øde, svingete og utrolig gøy å kjøre hvis du er riktig skodd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå