Bakura Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hei! Jeg skal kjøre opp en bil fra Arendal til Bodø. Har kjørt strekkningen mange ganger før på sommeren, men dette er første gangen jeg kjører opp på vinteren. Noen tips til hva jeg bør ta hensyn til, hvor jeg kan sove billig osv? Regner med at kjøreturen skjer den 15. Desember. Her er litt info: - Bilen er relativt ny, 1999 modell. Meget godt vedlikeholdt. Nye vinterdekk. - Jeg har hat lappen i snart 3 år. Aktiv bak rattet, har en del titussener km bak beltet, men er betrakter ikke meg selv som en sjåføren i særklasse. - Til tross for punktet under, er jeg en ung sjåfør (21), så har det lett med å kjøre litt over fartsgrensen, men ingen galning greir da. - Har kjetinger, reservehjul, startkabler i bagasjerommet. - middager og lignende spises på billig plasser som IKEA ol. - Er den eneste sjåføren i bilen så ikke mulighet for å bytte på kjøring. - Har alltid med meg "just-in-case" penger om nødvending. - Kjører vanligvis E6 hele veien, over saltfjellet. Her er et par spørsmål også: - Noe stor sjanse for at jeg skal regne med å ta en omvei pga stenging/ snøbrøyting? - Hvor er billigst å spise/ sove/ fylle bensin (95 oktan). - Hvor burde jeg være ekstra forsiktig på gassen med tanke på laserkontroller/ glatte veier? - Noen andre ting jeg burde tenke på? Alle innspill settes pris på Her er foresten en link til Google maps for å få oversikt over strekkningen jeg kjører. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Jeg har ikke kjørt noe der nede så jeg vet ikke helt hvordan veiene er, men jeg kan gi deg et nordnorsk tips. Hvis det er dårlig vær burde du ha med deg en kjeledress, spade, slepetau, sovepose og noe mat. Bedre å ha noe du ikke trenger enn å ikke ha noe du trenger. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Jeg har ikke kjørt noe der nede så jeg vet ikke helt hvordan veiene er, men jeg kan gi deg et nordnorsk tips. Hvis det er dårlig vær burde du ha med deg en kjeledress, spade, slepetau, sovepose og noe mat. Bedre å ha noe du ikke trenger enn å ikke ha noe du trenger. Godt tips, skal se om jeg for pakket dette ned til turen Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 - Abonner på veimeldinger på mobiltelefon. - Overnattingssteder finner du på www.booking.com, bensin selges stort sett langs veien... - Laserkontroller unngås ved å holde fartsgrensen (sånn noenlunde), glatte veier takler med lavere fart. Ellers: 1. Insert bum to seat. 2. Drive. En lang tur, men bilkjøring er fremdeles ikke rakettforskning. Fint å ha litt mat i bilen i tilfelle kolonnekjøring, ellers er det vel bare å følge skilter med E foran veinummeret i noenlunde nordlig retning. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Ikke kjør Dovrefjell men heller østerdalen. Den er dåg kjedeligere men du slipper en fjellovergang. Mat og varme klær er ikke å forakte og kolonnekjøring eller nattestengt over saltfjellet kan det godt bli på denne tiden av året. Veimeldingen er greit å sjekke med før du forlater Mo I Rana for er det stengt er det greit å overnatte i Mo I Rana istedenfor å stå der ved porten alene i stormen selv om det er venterom der. Veien fra Majavatn ned til Trofors er ikke noe å skryte av og har du folk i bilen som kan bli bilsyk så er dette strekningen magen skal vrenges på. Er det tett snødrev så ta det for all del med ro. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Saltfjellet ja. Plassen hvor alle tror de aldri holder fartskontroll siden det er så "øde" og kjører som noen svin. En gang i blandt har de faktisk kontroll der og da havner som regel en del i fengsel og mister lappen over lengre tid. Ellers som allerede sagt; ta med varmt tøy og gjerne noe mat og drikke som holder seg en stund i "romtemperatur". Edit: Leeeeeif Endret 7. november 2010 av Ninjahamster Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Hei Bakura. Skal selv kjøre til Bodø den 16, men dog fra Trondheim. Kjører denne strekningen flere ganger i året. Har selv hatt sertifikatet i 2 år, og dette blir vel 12. eller 13. gang jeg kjører strekningen alene. Selv har jeg alltid med meg: - spade - varm jakke el. kjeledress i baksetet - startkabler - liten sandsekk - mat og drikke (rett og slett fordi jeg er for gjerrig til å kjøpe mat underveis på ferden) - slepetau (Hvis du havner i skavelen, har neppe de som kommer til slepetau) På vinterstid kan dette være en krevende strekning. Fra Oslo ville jeg som de andre sier kjøre over Østerdalen! Fra Trondheim er det bare å følge E6. Mo i Rana har definitivt billigst bensin, på en ubemannet shellstasjon rett før sentrum. Den er mer eller mindre alltid 1-2kr billigere enn andre stedet. Unngå å fylle på fjernliggende bensinstasjoner hvis du kan, da disse ofte er dyrest. Grong har også greie bensinpriser. Med mindre været blir elendig, og det blir mye snøfall, vil du ikke havne i noe kolonnekjøring nord for Trondheim hvertfall. (er ikke veldig kjent i Østerdalen og E6Sør, så der vet jeg ikke helt) Saltfjellet kan være nattestengt, og som sagt er det lurt å stoppe på Mo hvis det er det. (ring 177 og spør når du kommer til mo!) Kjør med måte, hvil når du blir sliten og å kjøre forsiktig er egentlig de beste tipsene for langkjøring. Vær også veldig forsiktig med å gasse på om veien er bar og det er solskinn, plutselig kommer du på underkjølt vei eller usynlig isdekke i skyggesider, og da kan det fort gå galt. Gode lys er spesielt å anbefale med mindre du kjører etappen til Trondheim i dagslys ene dagen, og til Bodø i dagslys andre dagen. Veistrekker å bemerke seg både vinter som sommer, er: Trofors-Mosjøen, Saltdalen-Rognan og Namskogan-Majavatn. Trofors til Mosjøen er smale veier, ofte dårlig brøytet, og mye svinger. Saltdaelen til Rognan er et rent tunnell-helvette, bratte bakker, tunneller og svinger. billigst søvn er som oftest hos kjentfolk hvis du har dette i Trondheim f.eks. Trondheim er litt under halvveis til Bodø, og er nok det mest naturlige stedet og overnatte. Vandrehjemmet kanskje? Endret 7. november 2010 av EMiRo 1 Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Madamen som skal være med meg på bilturen skal skaffe oss overnatting i Trondheim, så det er ikke den store krisen. Tenker at jeg kommer til å kjøre fra Trondheim tillig på morran så er lite sannsynlig at jeg vil ankomne saltfjellet på natta. Legger dermed inn dette i huske listen min: - Kjelledress/ veldig varme klær - Sleppe tau - mat og drikke - Ubemanet bensinstasjon rett før Mo i Rana sentrum er billig. - Litte sandsekk (hvor vidt det er nødvendig om jeg har kjettinger) - Kjøre over Østdalen fra Oslo er beste alternativ. Bare lurer, er det et venterom ved Saltfjellet når det er stengt? hvordan ser det ut, og koster det noe å vente der? Noen flere tips/ synnspunkter/ forslag er hjertelig velkommen! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det er et venterom ved bommen på sørsiden av Saltfjellet. Er lenge siden jeg har krysset Saltfjellet men før var den ubemannet og åpen hele døgnet. Det består av et rom med benker og et lite bad. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Det er skjeldent Saltfjellet er stengt. Dette er E6 og det er ikke mange alternative veier, så denne holdes åpen så langt det er mulig. Det skal ganske enkelt forklart mye til for at dette blir et problem. Er somoftest veldig greit føre over der siden det brøytes og ikke saltes. Husk å alltid ha nok drivstoff på tanken i vertfall. Dersom det blir stengt et sted er det greit å kunne ha motoren gående hele tiden slik at det ikke blir kaldt. Når jeg kjører langt på vinterstid sørger jeg for at det er drivstoff nok på tanken til at jeg i vertfall kan holde motoren på tomgang i 24 timer. På en typisk bensinbil betyr det at tanken ikke skal bli særlig under 1/2. Grunnregel er at tomgang på bensinmotor bruker 1 liter pr. time. Fikk erfare en gang en annen grunn til å ha nok drivstoff med meg langt mye lengre nord da det var strømbrudd slik at samtlige bensinstasjoner på mange bil var stengt. Husk at refleksvest skal være tilgjengelig fra førersete (svært viktig om man må ut av bilen i svartmørke! Folk dør faktisk av slikt). Varseltrekant skal ligge oppå bagasjen, ikke under. Lommelykt er også en veldig grei sak. Mobiltelefonens display eller kameralys kan ikke erstatte ei lommelykt! Endret 7. november 2010 av gxi Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Grunnregel er at tomgang på bensinmotor bruker 1 liter pr. time. Denne var kjekk, skal huske på det! Muligens så kjøper jeg meg en kanne som jeg kan fylle på et par ekstra litter på, "just in case". De gangene jeg har kjørt strekkningen har jeg sjeldent lat bilen kjøre på under en halv tank, spesielt når jeg er usikker på om det er mange bensinstasjoner lenger fremme. Heldigvis er bilen jeg kjører opp en "gjerrigknark" så den burde ikke slukke alt for mye når man kjører og står på tomgang Foresten så har bilen pigfrie vinterdekk. Disse egner da seg dårlig på våt - glatt føre. Vil noen tippe at jeg blir nødt til å fiske opp kjettinger innimellom i de snødekte områdene? Btw, DinSide har kommet med en litten artikkel som gir gode tips om hva man bør og ikke bør ha i bilen på langtur. Er kanskje et greit tillegg for de som skal ta en lignende tur som jeg gjør Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Det stedet jeg tror du vil slite mest med piggfrie dekk er inne i bysentrum, da spesielt når jeg bor i Bodø tenker jeg de siste 2 milene inn til Bodø samt Fauske pga salting. Ellers er det stort sett enten tørr vei eller skikkelig vinterføre. Kan være uheldig og treffe på en gang det er skikkelig elendig, men det skal ikke være nødvendig å dra frem kjettinger uansett. Å ha bensin på en kanne ser jeg på som veldig unødvendig, da du uansett har en stor nok tank på alle biler til å holde på den mengden drivstoff som er nødvendig. Endret 7. november 2010 av gxi Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 @gxi: Det er ikke nødvendigvis sant. Man kan gå tom for drivstoff rett og slett fordi enkelte bensinstasjoner kan vøre stengt av en eller annen grunn. Men jeg skjønner det du sier. Sannsynlighet for at man ikke for fylt på den nærmeste stasjonen ved et nødstilfelle er liten. Dessuten så tar en kanne unødvendig med plass. Er det noen greie sjekk jeg kan/ burde gjøre på bilen før jeg begyr meg ut på tur? Er litt usikker på om jeg skal bytte olje på motoren før jeg kjører. Kan være kjekt Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hvis det er lenge siden du byttet olje og denne er begynt å bli misfarga, kan det være lurt. Sørg i det minste for å ha nok olje før du drar. Er den på et minimum, burde du fylle etter litt. Forøvrig nevnte jeg sandsekk for min egen del, men kjettinger gjør susen Jeg bruker den også som litt ekstra ballast på hekken til mercedesen. Greit med litt vekt på bakhjula på glatta. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 For å være helt ærlig så er jeg ikke sikker på når tid oljen ble byttet sist. Bilen er nylig innkjøpt og skal opp til Bodø så mi mor kan råne litt frem og tilbake til butikken og jobben Men tror jeg skal ta og kjøpe en dunk med olje på neste løning og bytte det. Kan ihvertfall ikke skade Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Høres ut som du skal løse kreftgåten, men faktum er at du skal kjøre bil. Ja, det er langt, men bare ha med deg litt ekstra mat og klær, samt litt utstyr som kan bli kjekt. Resten er plankekjøring. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ta en gjennomgang av bilen og sjekk at den er i brukbar stand. Har bilen tilstrekkelig med motorolje (allerede nevnt), kjøleveske, bremseveske og hydraulikkolje til servo? Dersom du skal skifte motorolje som nevnt over her så kan det være greit å ta oljefilteret i samme slengen. Fungerer alle lys? Kjedelig å kjøre i mørketiden med bare ett fjernlys. Fungerer vindusviskerne under vinderforhold eller får du det upraktiske skyggefeltet midt i synsfeltet ditt? Fungerer varmetrådene bak? Ta det rolig i sving og når det fyker eller snør. Det har tidligere vært en del rein på veien (og togbanen) på saltfjellet, men det er ikke godt å si hva statusen er når du kommer kjørende i neste måned. Btw, det er nå 3 stk fotobokser mellom Fauske og Bodø dersom du ikke har fått det med deg. Det er forresten mye gode tips folk har kommet med. Tydelig at mange har erfaring med å ferdes ute på vinteren. Du bør også vurdere hva du skal høre på når du kjører. Det er nok ikke alle steder radiodekningen er like god. Dersom du har en GPS du kan kjøre med kan det hjelpe på når det gjelder å planlegge kjøringen med tanke på svinger, kryss og forbikjøringer. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Høres ut som du skal løse kreftgåten... Enkelte er nøyere med forberedelsene enn andre. Btw, det er nå 3 stk fotobokser mellom Fauske og Bodø dersom du ikke har fått det med deg. Den var litt ny, skal huske på det, takk for tipsene! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Den venteboden ved bommen på Saltfjellet (som nevnt oppi her) var åpen i sommer (juni). Ikke veldig relevant nå, men det skal være bra bakvendt å stenge den i brøyte/kolonnesesongen.. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) En ting du ikke må glemme er en (liten og lett) spade (tror det har vært nevnt). Uvurderlig om du er uheldig og havner uti brøytekanten. Spade og kjetting (evt. sand) får deg ut av de fleste situasjoner Edit: Jeg ville også ha sjekket hvilke muligheter for veiredning du har i forbindelse med forsikringen/fagforening/NAF osv. før turen, så du vet hvor du kan ringe om du har vært uheldig. Endret 20. november 2010 av RVF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå