Gå til innhold

Trenger hjelp til billig pc!

Anbefalte innlegg

Treng ein PC eg berre skal bruke til å skrive ei masteroppgåve på. Har ikkje tenkt å bruke mykje over 4000kroner, men treng ein PC som er solid og som ikkje på noko tidspunkt bryt saman. Har ikkje fulgt godt nok med på utviklinga dei siste åra og treng difor litt tips. Nokon som har svaret på korleis ein får ein så god og stabil pc som mogeleg for om lag denne prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få en basic maskin som fungerer flott til alt utenom spill for 4k ja, men som JohndoeMAKT sier så er det umulig å garantere at ikke ting kan gå i stykker. Det er en viss feilprosent med hardware deler og det kommer du ikke unna - uansett om du kjøper det dyreste og fineste du finner.

Det er også viktig at du presiserer hva du IKKE trenger. Spesiellt slike ting som sjerm, mus, tastatur osv. Om du skal lage en billig maskin så hjelper det mye på om du kan bruke slike deler videre. Bare en annstendig skjerm i seg selv vil jo spise opp mye av budsjettet for eksempel - men gitt at disse ikke må kjøpes ny også så er 4K nok til en sterk maskin til allsidig bruk så lenge du ikke skal regne med å bruke den til spillmaskin (bortsett fra eldre spill og spill som ikke bruker mye 3D).

-Stigma

Lenke til kommentar

Skjønner at eg må presisere litt her. Eg vil ha ein laptop. Skjønnar at ein kan vere uheldig når eg kjøper pc. Eg skal som sagt skrive masteroppgave på denne det neste halve året. Med stabil meiner eg at eg er avhengig av at maskina ikkje bryter sammen etter at eg har skrive 70 sider;) Men eg skal gjere det litt enklare for dykk. Kva er den beste bærbare maskina eg kan få til 4500kroner? Eg har hatt ein del maskiner og bygd mi eiga før så eg er ikkje heilt uviten, men tenkte berre eg skulle sjå om eg kunne få nokon tips her. Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar

Skjønner at eg må presisere litt her. Eg vil ha ein laptop. Skjønnar at ein kan vere uheldig når eg kjøper pc. Eg skal som sagt skrive masteroppgave på denne det neste halve året. Med stabil meiner eg at eg er avhengig av at maskina ikkje bryter sammen etter at eg har skrive 70 sider;) Men eg skal gjere det litt enklare for dykk. Kva er den beste bærbare maskina eg kan få til 4500kroner? Eg har hatt ein del maskiner og bygd mi eiga før så eg er ikkje heilt uviten, men tenkte berre eg skulle sjå om eg kunne få nokon tips her. Takk for god hjelp!

Hvis det er datasikkerhet om er hovedtingen så løser jo backup det. SPesiellt om det er relativt små ting som tekst med noen bilder. SLik kan du jo ta backup av enten på gratistjenester på nettet (google skydrive f.eks.) eller en enkel minnepenn som du kan kjøpe billig.

Du kan også sette opp programmer for å automatisk ta backup av de viktige katalogene for deg slik at du slipper å tenke på det hele tiden.

Du kan som sagt aldri sikre deg 100% mot at selve maskinen stopper å fungere ved et vilkårlig punkt, eller en viktig del i den som f.eks. harddisk - men med en forsvarig backup løsning trenger du ikke å tenke på å miste viktige data.

Konkret laptop forslag overlater jeg til andre, da jeg ikke har så fantatsik god oversikt på laptop markedet for tiden. 4000kr for en laptop går ann, men det er absolutt ved nedre grensen ved mindre du skal ha en av disse atom baserte netbookene. De er dog ikke særlig egnet til å jobbe med over lengre tid grunnet lite skjerm.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...