Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gammel stikkontakt - brannfare?

Anbefalte innlegg

Heisan, familien min har et feriehus i Hellas, og jeg fikk vite at det er fullt lovlig å brenne et mindre parti av hjemmebrent til eget konsum. Av ren nysgjerrighet og fordi det ville vært morsomt å prøve, så fant jeg noen ulike guider på nettet til en sikker produksjon.

Men produksjonen krever en dyppvarmer. Veldig lik denne, er hvert fall 100 watt med 60 grader maks.

Denne dyppvarmeren må være på ca 50 grader opptil 2-3 døgn i strekk. Og stikkontaktuttaket ser veldig gammelt ut (tror det kan være opptil 50 år gammelt), er dette en brannfare? Har allerede gjort det i et døgn, uten at det oppstod problemer. Men jeg avbrøt det fordi jeg var usikker på om det kunne bli en brann.

Noen som kan kommentere på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEI

Jeg går på elektro nå, og har ikke mye erfaring. Men sitter støpselet godt inni stikkontakten. Veldig ofte når de pinnene som strammer rundt støpselet blir slitt og slakke. Så er det lurt å skifte ut kontakten. Skjønner?

En annen ting, tverrsnittet på kablene har noe å si(tykkelsen på kabelen) Og sikringa.

Men hvis det har godt bra til nå, så er det liten sjanse for at noe skal skje tror jeg. Hvis du ikke belaster kursen noe mer.

Det er ikke en god følelse å legge seg, når du ikke stoler helt på el.anlegget.

Håper det var til hjelp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikkje store belastningen det er snakk om her nei. Har du to-tre lamper på i gangen er det meir effekt der enn i det varmeelementet ditt. Det går riktignok ikkje gjennom ein stikkontakt, men med mindre stikkontakten er i veldig dårleg stand eller er feilmontert så er det sannsynlegvis ingen fare.

Eg veit ikkje kva sikringar dei brukar i Hellas, tverrsnitt osv., men i forhold til norsk standard kan du belaste ein 16A-kurs med 3680 Watt. Det er 36 gonger meir enn elementet ditt.

Risikoen for at stikkontakten du har apparatet ditt plugga i skal ta fyr er nok like stor som alle andre stikkontakter i huset der det er plugga i lamper, TV-apparater osv. 100 watt utgjer ikkje noko særleg forskjell. Hadde du derimot kobla til ein 3000 watts varmeovn som sto på døgnet rundt ville temperaturen i ledningar og stikkontakt blitt høgare, noko som ville økt risikoen langt meir enn apparatet ditt.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

som nevnt, så er det svært liten belastning. En enkel egensjekk. La dette stå å gå noen timer (som du tydligvis har gjort). Kjenn om kontakt eller støpsel er unormalt varmt. Samme sjekker du med sikringen. Måten du sjekker dette på er å bruke høyre eller venstre hånd, og tar på kontakten/støpselet/sikringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...