Gå til innhold

Burde rasisme være tillatt i Norge?


  

110 stemmer

  1. 1. Burde rasisme være tillatt i Norge?

    • I stor grad
      37
    • I liten grad
      25
    • Nei
      47
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

Rasisme tek eg svært sterk avstand frå. Og det er stor forskjell på rasisme og yringsfridom.

Med det sagt trur eg at lovar og holdningskampanjer verker mot si hensikt ofte. Eg hadde ikkje tenkt forskjelleg om farga eller ikkje farga om eg ikkje hadde visst at loven behandler ytringar mot desse forskjelleg.

Ikkje tolk meg feil - eg er imot rasisme, men lovar mot det verker ikkje så bra. No er det vanleg med mennesker frå ein rekke ulike land, så å sjå ein farga er ikkje noko eg tenker over ein gang. Dei er jo folk akkurat som meg.

Men alt fokuset på at dei skal behandles på andre måter gjer at det ofte er enklare å ha noko "negativt" å seie om dei.

 

Eg veit ikkje korleis det er med desse no. Dei byrjer jo å bli ein del av mennesker fra forskjellige deler av verden i lille Noreg. Så det er litt forskjell no, fremfor for femti år siden. Ein står ikkje aleina om å eventuelt bli kalt noko. For alt kan vere støytande om ein står åleine om dét. T.d å vere feit.

 

Men uansett tenkjer iallefall ikkje eg annleis om folk berre fordi dei ser annleis ut. South Park har fleire glimrande eksempler på dette. Ungar tenker ikkje forskjell på kvite eller fargede. Men gjennom skulen lærer dei at det er nettopp det dei skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Her om dagen fikk jeg flyer på Torgallmenningen: Bli med i demonstrasjon mot nazismen i anledning krystallnattens jubileum (det sto ikke jubileum)! Jøje meg så kontroversielt a gitt! Er det virkelig behov for å demonstrere mot dette lenger? Er ikke de få som fremdeles sverger til swastikaen allerede såpass utafor at enhver oppmerksomhet vil bringe dem lenger inn mot varmen igjen, og er ikke denne forargelsen hos PK-ungdom egentlig noe de setter stor pris på?

Lenke til kommentar

Isbilen, det er vell det problemet at de assosierer rasismen med nazismen, selv er jeg motstander av nazismen, og folkemordet, og støtter ikke mord overhodet. Men likevell jeg er åpent rasist.

 

Partiet Demokratene hadde en tale i Bergen for en stund tilbake, hvor de skulle ytre sine "rasistiske" meninger i byen, det hele endte med voldelige inngrep fra SOS rasisme, for ikke å snakke om at de kastet ut kallenavn som "rasister" og "nazister".

Lenke til kommentar

Hadde eg ikkje visst bedre hadde eg trudd du berre hadde bestemt deg for å vere imot ei oppfatning halve verden sitt med, berre for å auke innleggstellaren din.

Men me er jo tross alt forskjellige, så ikkje ta dét personleg. Mogleg eg forstår deg feil.

 

Men slik eg ser dét er rasisme noko nedlatande. La meg fortelle korleis eg tenker med eit døme.

 

Sei at eg har ein ven eller veninne av utenlandsk opprinnelse, og eg drar ein venskapeleg vits om at eg ikkje ser vedkommande når det er mørkt - og beggge ler. Då er eg ikkje rasistisk, men eg har likevel sagt noko som i teorien kan verke støtande for nokon.

Er det slik du mener at det bør vere ytringsfridom? For dét er dét jo egentleg.

 

Det blir nett som å seie at sex er ulovleg, berre for at nokon i teorien kan dømme deg for valdtekt etterpå.

 

Tenker du berre at dei eventuelt skal vere mindre verdt enn andre mennesker, mister eg all respekt for deg. Eg prøver å ikkje tolke deg slik, simpelthen fordi eg ikkje forstår mennesker som har ei slik oppfatning. Dei må ha hatt ei vanskeleg oppvekst. Eg håper verkeleg ikkje dét er tilfelle, for ei slik haldning verker uansett korleis du ser på dét, svært destruktivt ovenfor både deg sjølv, og resten av samfunnet.

Å gå rundt å hate er ikkje sunt.

Lenke til kommentar
Sei at eg har ein ven eller veninne av utenlandsk opprinnelse, og eg drar ein venskapeleg vits om at eg ikkje ser vedkommande når det er mørkt - og beggge ler. Då er eg ikkje rasistisk, men eg har likevel sagt noko som i teorien kan verke støtande for nokon.

 

Det er jo ikke rasisme, det er jo bare et faktum, at svarte har så mye pigment at de er vanskelige å se i mørket. Noen ifra sentralafrika er jo så mørke at de nesten er vanskelige å se om dagen.

 

Jeg mener rasisme er en selvmotsigelse, og at man ikke burde gi begrepet troverdighet med f.eks rasismeparagrafen. Som du sa, ting virker iblandt mot sin hensikt.

 

De som diskriminerer andre basert på mengde pigment i huden osv. blotter egentlig bare sin egen uvitenhet og usikkerhet.

Lenke til kommentar
Isbilen, det er vell det problemet at de assosierer rasismen med nazismen, selv er jeg motstander av nazismen, og folkemordet, og støtter ikke mord overhodet. Men likevell jeg er åpent rasist.

 

En doprøykende liberalist som er rasist? Hva faen, liksom? :)

 

Jeg er også abort-motstander. Er dette også latterlig?

 

Jeg tror du blander mitt økonomiske syn med mitt moralske syn. Det er liberalister som er rasister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er bare at ordet "rasisme" er misbrukt. Det er bare noe sosialistene pakker rundt de med et annet syn på innvandring enn det som står i stil med politikken. Det går jo ikke ann å diskutere et tema på en rasjonell måte når du uten grunnlag blir stemplet som en rasist.

 

Det er jo faktiskt slik at de aller fleste ikke bryr seg om hvilken farge eller hvilken rase noen mennesker er, men det er hva vi ser ødelegger felleskapet. Samtidig som de føder flere ganger hva enn norsk kvinne gjør, noe som allerede nå er et sterkt signal, så det er jo ikke spørsmål om, men når muslimer er i flertall. De krever også stadig større vei for islam, dermed er det heller ikke noe spørsmål om det i fremtiden vil bli innført sharialover.

 

Det blir som å kjøpe en aksje som etterhvert synker og synker, du håper på og satser liv og lemmer på lykken og tilfeldigheter for at du skal gå break-even og kunne selge deg ut, mens du helt fra starten har trosset alle signaler på at du burde selge.

 

Så, om det kanskje ikke går ann å regelrett hive de på hue ut av landet, så går det iallefall ann å begrense tapene og ikke bare fortsette å svømme mot strømmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er bare at ordet "rasisme" er misbrukt. Det er bare noe sosialistene pakker rundt de med et annet syn på innvandring enn det som står i stil med politikken. Det går jo ikke ann å diskutere et tema på en rasjonell måte når du uten grunnlag blir stemplet som en rasist.

 

Det er jo faktiskt slik at de aller fleste ikke bryr seg om hvilken farge eller hvilken rase noen mennesker er, men det er hva vi ser ødelegger felleskapet. Samtidig som de føder flere ganger hva enn norsk kvinne gjør, noe som allerede nå er et sterkt signal, så det er jo ikke spørsmål om, men når muslimer er i flertall. De krever også stadig større vei for islam, dermed er det heller ikke noe spørsmål om det i fremtiden vil bli innført sharialover.

 

 

Er det islam du er imot eller de som tror på islam eller de som tror på fundamentalist islam? Hvis så, hva ville du gjøre med etniske nordmenn som tror på islam eller fundamentalist islam, særlig de muslime etniske nordmenn som føder flere barn? Religion har ingenting å gjøre med rasisme, det er en annen sak.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Jeg tror vi må begynne å skille rasisme fra genetiske ulikheter. Rasime er å rakke ned på noen på grunn av deres etiniske tilhørighet eller religion, fordi du er av den oppfattelsen at de er utelukkende mindreverdige på grunnlag av overnevnte. Gitt den teoretiske situasjonen at to personer er like, men den ene er norsk og den andre afrikansk, hvor man da påstår at nordmannen er bedre, av den grunn at han er norsk. Det er rasime, å dømme mennesker basert på etnisk tilhørighet, og ikke alt annet. Det er dog en vanlig misforståelse at det at man ikke godtar kulturelle skikker som tilhører denne etniske gruppen, gjør en til rasist. Hvis det kan begrunnes, og påvises, er det ikke rasisme. Hvis jeg ikke vil ha en muslim som prest, så er det ikke fordi han er muslim, det er fordi hans tilhørighet ikke passer til stillingen. Det er et faktum at det finnes diversitet, og det gjør meg ikke til en rasist at det finnes fargede mennesker jeg har problemer med. Det er deres person og oppfatninger jeg har problemer med, ikke deres etniske tilhørighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi må begynne å skille rasisme fra genetiske ulikheter. Rasime er å rakke ned på noen på grunn av deres etiniske tilhørighet eller religion, fordi du er av den oppfattelsen at de er utelukkende mindreverdige på grunnlag av overnevnte.

 

Rasisme gjelder rase ikke religion. En kan ikke være rasist fordi en dømmer folk pga sin religion, det er en annen form for fordømmelser selv om det ligner rasisme.

 

Faktum er at folk bør dømme andre for ikke noe annet enn hva de sier og gjør, ikke pga sin etnisitet.

Lenke til kommentar

Faktum er at folk bør dømme andre for ikke noe annet enn hva de sier og gjør, ikke pga sin etnisitet.

 

Statistisk sett er jo det de gjør en del av deres etnisitet, svarte er bedre enn hvite i basketball, og løping, mens hvite er bedre enn svarte i svømming og på skolen. Øst-asiatere er bedre enn hvite på skolen, og har en relativt høyere IQ en hvite.

Lenke til kommentar

Faktum er at folk bør dømme andre for ikke noe annet enn hva de sier og gjør, ikke pga sin etnisitet.

 

Statistisk sett er jo det de gjør en del av deres etnisitet, svarte er bedre enn hvite i basketball, og løping, mens hvite er bedre enn svarte i svømming og på skolen. Øst-asiatere er bedre enn hvite på skolen, og har en relativt høyere IQ en hvite.

 

 

Det kan god være men det er rasist å fordømme en for noe andre av sin etnisitet gjør eller sier. Det er galt for meg å fordømme deg fordi du er nordmann og jeg ikke liker hva gjennomsnittlige nordmenn tror før jeg kjenner deg personlig og dine egne egenskaper og meninger.

Lenke til kommentar
Problemet er bare at ordet "rasisme" er misbrukt. Det er bare noe sosialistene pakker rundt de med et annet syn på innvandring enn det som står i stil med politikken.

 

Ikke uenig i det, men altså, "rasisme" er en selvmotsigelse, et såkalt oxymoron, når man bruker det om mennesker.

 

Menneskeheten er èn rase. Da blir det meningsløst å anklage folk for rasister. Rasister er folk som nedvurderer andre raser. Og det må man jo kunne si at nesten alle mennesker som ikke er veganere gjør uten videre ettertanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...