Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4-hjulstrekker vinter/fjell-bil økonomisk


Anbefalte innlegg

Pickup får du med kasse eller lokk også. Enkelte lokk tåler veldig mye last også slik at man kan ha ting oppå.

Ulempen kan være at når det først har blitt vått i planet så tar det tid før ting tørker.

Du kan også lett få kondens så oppbevaring av PC er ikke å anbefale.

Men det er jo litt mer arbeidsbil enn personbil da. Nyere Toyota og Nissan pickuper har like god kjørekomfort som f.eks. Pathfinder og Landcruiser.

Ulempen er at de er ganske lange og passer ikke inn i de minste garasjene lik en Polo.

Fordelen med Picup er at du sjelden trenger tilhenger. Du skitner ikke ned alt inni hvis du f.eks. har med ved opp til hytta.

Du får dem også i EX-cab og har da god plass inni.

Veldig god bakkeklaring så snø og brøytekanter er ingen hindring. Du har da også lav serie som gjør at du kommer frem (nesten) over alt selv med tilhenger.

 

Hva er de andre argumentene? Bortsett fra at alle vil tro at du er snekkker eller bonde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Pickup får du med kasse eller lokk også. Enkelte lokk tåler veldig mye last også slik at man kan ha ting oppå.

Ulempen kan være at når det først har blitt vått i planet så tar det tid før ting tørker.

Du kan også lett få kondens så oppbevaring av PC er ikke å anbefale.

Men det er jo litt mer arbeidsbil enn personbil da. Nyere Toyota og Nissan pickuper har like god kjørekomfort som f.eks. Pathfinder og Landcruiser.

Ulempen er at de er ganske lange og passer ikke inn i de minste garasjene lik en Polo.

Fordelen med Picup er at du sjelden trenger tilhenger. Du skitner ikke ned alt inni hvis du f.eks. har med ved opp til hytta.

Du får dem også i EX-cab og har da god plass inni.

Veldig god bakkeklaring så snø og brøytekanter er ingen hindring. Du har da også lav serie som gjør at du kommer frem (nesten) over alt selv med tilhenger.

 

Hva er de andre argumentene? Bortsett fra at alle vil tro at du er snekkker eller bonde?

Vil ikke si at det har så mye og si om det blir litt skitten inni her:

26_1436284380.jpg

Lenke til kommentar

I forrige generasjon Kangoo, Partner og Berlingo får man rundt er lasterommet på rundt 2500 liter, og dermed er man ikke akkurat mye tjent på en pickup ettersom man ikke får stablet så mye i høyden der. I de nye modellene får man en god del mer. Ikke er de så vanskelige å rengjøre heller, ihvertfall ikke om man ikke har innredning bak. En bil på fire meter er litt lettere å ha med å gjøre enn en pickup også.

 

Angående forrige modell av Partner/Berlingo, så finner du kanskje noe interessant her. Forbruket ligger noe rundt 0,65 ved blandet på disse HDI-motorene kan jeg tenke meg, uten at jeg kan bekrefte det.

 

Her står det litt om de to Partner(Berlingo)-modellene med firehjulsdrift:

http://www.logistikk-ledelse.no/2009/tr/tr1201.htm

http://www.logistikk-ledelse.no/2005/tr/tr03-06.htm

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når vi da snakker om disse:

Kangoo, Peugeot Partner og Citroen Berlingo varebiler (og evt Opel Combo).

Har disse mulighet for å koble ut 4x4 effekten? Dvs kjøre kun på 2x.

En selger av en Kangoo svarte meg dette:

Du kan ikke koble ut 4 hjulstrekken men den har haldex kobling så du merker ikke noe til den

Men Haldex hjelper bare til å fordele kraften bedre og fremmer en sikrere kjøring? Man vil ikke i større grad senke forbruket?

http://www.volkswagen.no/no/no/Innovasjon_og_miljo/Teknikk_leksikon/haldex_coupling.html

 

Så flere av bilene på finn står det Dangel på, skjønte ingenting av det, men ser det nå. Hvis man bestiller ny bil fra forhandler i Norge så ber man om 4x4, da bestilles bilen (som sikkert ville tatt 2-3 måneder avhengig av specs en ønsker) og så leveres den helt ferdig til Dangel som modifiserer (som de oppgir 6-8 uker på, da må en fort legge på et par uker av erfaring). Man kan glemme denne vinteren. Det vil si at skal en ha en 4x4 må man snart bestille den for å få den klar til neste vinter :)

 

Får ikke helt oversikt over hva dette koster. En enkelere forbedring av 2wd uten 4wd koster 2000 euro pluss VAT. Dvs at en full 4x4 må antagelig koste 40-50 tusen kroner? Da er man godt over 200 000 kroner.

Har bestilt en Peugeot Partner 4x4 extreme. Den har diffbrems og sperre i tillegg. Pris på den ligger med flust av utstyr fredig levert på rundt 300 000 inkl mva.

Lenke til kommentar

Extreme ligger på 15500 kr enduranse ligger på 6500 eller 8000 om jeg husker.

Går man for extreme + får man reduksjonsgir på 1 giret i tillegg, men det kosta 36000 kr. altså 20 000 ekstra sammenligna med extreme vanlig.(noe rabatt bør en jo få selvsagt)

Valgte med skyvedører, ryggesensor, autoklima,Vipnav og ekstra nyttelast.. Fikk også god pris på lettmetall sommer og dinitrolbehandling og lakkforsegling.

Lenke til kommentar

Saft suse! Man får da en utrolig grei bil en kan han glede av i mange år, ser man sånn på det er det kanskje greit. Ellers er det mye penger for en enkel varebil..

 

Fikk også "tilbud" på en partner med dangel til 250000 ny. Det er nok da enkleste variant. Ser det er en 2010 modell til 220000 til salgs på finn nå.

 

Hvor lang er ventetiden på en ny dangel? Hva har du fått estimert?

 

Til en som er grønn, hva er sperre? Differensial sperre antar jeg eller noe sånt, men hva er fordelen i praksis?

Lenke til kommentar

Saft suse! Man får da en utrolig grei bil en kan han glede av i mange år, ser man sånn på det er det kanskje greit. Ellers er det mye penger for en enkel varebil..

 

Fikk også "tilbud" på en partner med dangel til 250000 ny. Det er nok da enkleste variant. Ser det er en 2010 modell til 220000 til salgs på finn nå.

 

Hvor lang er ventetiden på en ny dangel? Hva har du fått estimert?

 

Til en som er grønn, hva er sperre? Differensial sperre antar jeg eller noe sånt, men hva er fordelen i praksis?

Du vet kanskje at i en bil uten sperre/brems, så vil kraften gå til det hjulet med minst motstand. Hvis du står å spinner på et hjul i grøften, vil det andre drivhjulet ikke gå rundt.

Med sperre vil drivhjulene rotere med samme hastighet uansett, slik at det ikke vil ha noe å si om det slipper på det ene hjulet.

Enkelt og greit: Sperre på 4wd gjør at alle hjulene roterer med samme hastighet uansett hvilket individuelt underlag de er på, ergo bedre fremkommelighet.

Brems fungerer på samme måte, men fordelingen er ikke helt identisk på begge hjulene.

 

Brems/ingen sperre er å foretrekke når man kjører vanlig, pga det ytterste hjulet i en sving må rotere lengre enn det innerste hjulet. Hvis man kjører med sperre i høy hastighet og entrer en sving, vil man da føle at bilen "skyver" seg selv litt ut mot veikanten.

 

Ikke akkurat den beste forklaringen, men håper det hjelper litt iallefall :!:

Lenke til kommentar

Saft suse! Man får da en utrolig grei bil en kan han glede av i mange år, ser man sånn på det er det kanskje greit. Ellers er det mye penger for en enkel varebil..

 

Fikk også "tilbud" på en partner med dangel til 250000 ny. Det er nok da enkleste variant. Ser det er en 2010 modell til 220000 til salgs på finn nå.

 

Hvor lang er ventetiden på en ny dangel? Hva har du fått estimert?

 

Til en som er grønn, hva er sperre? Differensial sperre antar jeg eller noe sånt, men hva er fordelen i praksis?

Du vet kanskje at i en bil uten sperre/brems, så vil kraften gå til det hjulet med minst motstand. Hvis du står å spinner på et hjul i grøften, vil det andre drivhjulet ikke gå rundt.

Med sperre vil drivhjulene rotere med samme hastighet uansett, slik at det ikke vil ha noe å si om det slipper på det ene hjulet.

Enkelt og greit: Sperre på 4wd gjør at alle hjulene roterer med samme hastighet uansett hvilket individuelt underlag de er på, ergo bedre fremkommelighet.

Brems fungerer på samme måte, men fordelingen er ikke helt identisk på begge hjulene.

 

Brems/ingen sperre er å foretrekke når man kjører vanlig, pga det ytterste hjulet i en sving må rotere lengre enn det innerste hjulet. Hvis man kjører med sperre i høy hastighet og entrer en sving, vil man da føle at bilen "skyver" seg selv litt ut mot veikanten.

 

Ikke akkurat den beste forklaringen, men håper det hjelper litt iallefall :!:

Lenke til kommentar

Har du vurdert firehjulstrekkere med høy- og lavserie? I mine øyne er firehjulstrekk uten høygir og lavgir, mer eller mindre ubrukelig.

Når man først har en firehjulstrekker, vil gjerne bruksområdet bli litt større enn man først forventer, og i slike situasjoner mener jeg firehjulstrekk uten lavgir er for dårlig.

Lenke til kommentar

Muligheten for å kjøre med tilhenger (spesielt å rygge i oppoverbakker), generelle bratte bakker (særlig nedover, da man bremser utrolig godt på alle hjulene på 1. lavgir).

 

Du har jo selvfølgelig gode muligheter med bare firehjulsdrift uten høy- og lav-serie, men det er da min egen, subjektive, mening.

 

 

Hvilken modell har du sett på når det gjelder Caddy? Er jo flere og flere som leverer med 6-trinns girkasse, så at det er et krabbegir er vell heller tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...