spindle Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ja, jeg ser absolutt poenget med gode vinterdekk. Hadde tenkt å kjøpe nye piggdekk i år, men ble veldig usikker når jeg leste tester som sier at brukte piggfrie er bedre enn brukte pigg, så det kjøpet kokte bort i kålen denne gang. Disse testene må tas med en klype salt. Dekk slites forskjellig avhengig av en mengde faktorer, de viktigste er kanskje hvor og hvordan man kjører. Er det stort sett bar asfalt i Oslo, med harde oppbremsninger og aggresiv kurvekjøring så slites piggdekk svært fort. Har man en myk kjørestil, bor i et område av landet hvor vinterveien er oftere hvit enn svart, da er saken en helt annen. At piggfrie dekk fungerer bedre enn piggdekk med nedslitte/ingen pigger er opplagt. Men de første sesongene er de bedre, og hvis man verdsetter en ekstra margin på vinteren så bytter man kanskje en sesong før uansett? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 - Kan godt være med grønne skilter, kjører varebil Kangoo i dag. Om du ikke er alt for misfornøyd med den du har i dag, hva med Kangoo 4x4? Jeg har hatt en slik en i snart tre år, og angrer ikke akkurat på at jeg endte opp med den da jeg var ute etter en bil den gangen. Billig i innkjøp, billig forsikring, bensinmotoren på 1,6l bruker 0,8 l/mila på blanda kjøring (ikke at det er så veldig lite, men helt overkommelig til en høy bil med 4x4), og ikke minst, framkommeligheten er veldig god. Har selv kjørt 4-5km på ubrøyta vei opp til hytta, i 15cm våt og tørr snø, uten problemer. Den ene gangen jeg møtte en bil og måtte stoppe helt opp i motbakke, hadde jeg heller ingen problemer med å komme igang igjen, til tross for at bilen ikke har noen sperrer. En halvmeter nysnø takla den også overraskende bra på flatmark. Hurtigkjettinger på 2 hjulstrekk gir bedre framkomlighet enn firhjulstrekk uten kjetting. Leste en test. Har desverre ikke link. Denne testen, der firehjulstrekk var totalt overlegent? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hurtigkjettinger på 2 hjulstrekk gir bedre framkomlighet enn firhjulstrekk uten kjetting. Leste en test. Har desverre ikke link. Denne testen, der firehjulstrekk var totalt overlegent? Kan være han har sett en annen test, med et annet kjøreforhold. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Om du ikke er alt for misfornøyd med den du har i dag, hva med Kangoo 4x4? Ja, hvis en skal ha 4x4 så er det helt klart den rimeligste løsningen. Men lages det stadig 4x4 varianter av Kangoo, Peugeot Partner og Citroen Berlingo varebiler? På nettsidene finner jeg ingenting om det. Synes en betaler veldig mye for disse bilene på bruktmarkedet i forhold til ny-bil. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24809718 Det er ikke mye i forhold til SUVer, men mye i forhold til uten 4x4 og ny-bilprisene på disse. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Kangoo leveres ikke med 4x4 på den nye modellen, de to andre får du med 4x4, du får flere graderinger av 4x4 avhengig av hvor tøff 4x4 du trenger. De bygges av disse 4x4 ekspertene: http://www.dangel.com/Partner_Berlingo.html Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 4x4 er jo svært populære som bruktbil, spesielt på varebiler. På personbiler er 4x4 andelen av nybilsalget på ca 25%, på varebil langt høyere så om man kjøper en slik så vil den holde seg langt bedre i pris, selv angrer jeg som en hund på at jeg var idiot nok til og kjøpe 2WD da jeg kjøpte varebilen min, hurtigkjettinger og plunder er ytterst lite gøy. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Når vi da snakker om disse: Kangoo, Peugeot Partner og Citroen Berlingo varebiler (og evt Opel Combo). Har disse mulighet for å koble ut 4x4 effekten? Dvs kjøre kun på 2x. En selger av en Kangoo svarte meg dette: Du kan ikke koble ut 4 hjulstrekken men den har haldex kobling så du merker ikke noe til den Men Haldex hjelper bare til å fordele kraften bedre og fremmer en sikrere kjøring? Man vil ikke i større grad senke forbruket? http://www.volkswagen.no/no/no/Innovasjon_og_miljo/Teknikk_leksikon/haldex_coupling.html Så flere av bilene på finn står det Dangel på, skjønte ingenting av det, men ser det nå. Hvis man bestiller ny bil fra forhandler i Norge så ber man om 4x4, da bestilles bilen (som sikkert ville tatt 2-3 måneder avhengig av specs en ønsker) og så leveres den helt ferdig til Dangel som modifiserer (som de oppgir 6-8 uker på, da må en fort legge på et par uker av erfaring). Man kan glemme denne vinteren. Det vil si at skal en ha en 4x4 må man snart bestille den for å få den klar til neste vinter Får ikke helt oversikt over hva dette koster. En enkelere forbedring av 2wd uten 4wd koster 2000 euro pluss VAT. Dvs at en full 4x4 må antagelig koste 40-50 tusen kroner? Da er man godt over 200 000 kroner. Endret 9. november 2010 av FranzJosef Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Kangooen har fast firehjulsdrift. The Trekka uses a Nissan derived hydraulic coupling rather than a viscous coupling to transmit drive to the rear wheels. If the front and rear axles rotate at different speeds this causes a hydraulic pump to actuate a set of mini brake shoes within the coupling to lock the two axles together restoring drive. Om du ikke er alt for misfornøyd med den du har i dag, hva med Kangoo 4x4? Ja, hvis en skal ha 4x4 så er det helt klart den rimeligste løsningen. Men lages det stadig 4x4 varianter av Kangoo, Peugeot Partner og Citroen Berlingo varebiler? På nettsidene finner jeg ingenting om det. Synes en betaler veldig mye for disse bilene på bruktmarkedet i forhold til ny-bil. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24809718 Det er ikke mye i forhold til SUVer, men mye i forhold til uten 4x4 og ny-bilprisene på disse. Du finner jo billigere enn den du har funnet der. Jeg ga 35k for min '04 da jeg kjøpte den for snaut tre år siden, den hadde da blitt brukt (av ei eldre dame - lukta sånn iallefall) som landpostbil i Lillehammertraktene og gått 160k km. Ingen defekter heller, så jeg syns ikke det var så gale. Den nye Partner/Berlingo modellen kom vel med firehjulsdrift tidligere i år. Og som du ser i linken til AGVG så kan du koble ut firehjulsdriften og diverse ettersom hvilken modell man velger. Nyeste Kangoo'en finnes vel enda ikke i firehjulsdriftvariant, men det kan jo være at det dukker opp etterhvert. Men i prisklassen på disse bilene finnes det jo en hel andre alternativer på bruktmarkedet. Endret 9. november 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Spurte en lokal Citroen-forhandler en rekke spm om Dangel 4x4 og hva det ville koste ekstra. Svar: Pr i dag er det ikke mulig og få Berlino 4x4. Dvs han har ikke engang hørt om Dangel? Han skulle være en enkspert på Citroen-biler. Citroen har en modell "All Terrain Pro". Er den å betrakte som en god vinterbil eller er det en vanlig bil som prøver å jukse seg inn i 4x4/terreng-markedet med antispinn og bremseforsterker o.l. som du kan få på de fleste biler? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Proff All Terrain versjonen har vel bare en manuelt instillbar antispinn/antiskrens funksjon, og har vel hverken firehjulstrekk eller høyere bakkeklaring. Hvor stor bil trenger du, og hvor mye vil du egentlig bruke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Litt inspirasjon: http://www.tv2underholdning.no/broom/tre-skikkelig-billige-vinterbiler-med-4x4-3336968.html Trådstarter er vel ikke ute noe spesiell størrelse (men gjerne en høy bil) og han vil bruke rundt 100 000, ut ifra det jeg har forstått. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg forstår ikke folk som anbefaler kjøp av SUV fremfor stasjonsvogn med 4X. Eneste fordelen med SUV fremfor stasjonsvogn er bakkeklaring, og det har trådstarter sagt ikke er viktig. Med stasjonsvogn får du derimot: * Bedre kjørekomfort * Bedre plass * Billigere driftskostnader (lettere bil, mindre forbruk, ofte flere motoralternativer) Forutsetningene er selvfølgelig at man bruker samme beløp på SUV som stasjonsvogn. /Espen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg forstår ikke folk som anbefaler kjøp av SUV fremfor stasjonsvogn med 4X. Eneste fordelen med SUV fremfor stasjonsvogn er bakkeklaring, og det har trådstarter sagt ikke er viktig. Med stasjonsvogn får du derimot: * Bedre kjørekomfort * Bedre plass * Billigere driftskostnader (lettere bil, mindre forbruk, ofte flere motoralternativer) Forutsetningene er selvfølgelig at man bruker samme beløp på SUV som stasjonsvogn. /Espen En del av stasjonsvognene med 4x til under 100 000 sliter litt på følgende punkt: - Ikke har kjørt for langt og ikke er for gammel (ber om mye). Hva som er mye kjørt og gammelt vett jo forsåvidt trådstarter best. Ellers er jo følgende forslag til modeller som kan ts kan ta en titt på: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25157592 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25220582 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24888724 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24932190 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24289066 Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Vedrørende pris så er jeg ikke så opphengt i det. I den forstand at jeg har ikke noen definitiv maks grense, det som betyr noe er å gjøre et godt økonomisk kjøp. Jeg får nok 40-50 tusen i hvertfall for min Kangoo jeg har nå. Jeg klarer da 200 000, men spørsmålet er om det er lurt. Jeg tenker å tape minst mulig på bilene totalt gjennom årenes løp. Og i det bildet er jeg ingen mekaniker og kan ikke gjøre noe selv. Jeg har ikke familie, bare kjerring, så derfor er varebil-versjoner med god plass til ting veldig gunstig for oss. Derfor har vi nå en Kangoo vare. Men med tanke på at veien opp til huset er litt svingete og bratt, samt at vi knapt tør dra til hytta vinterstid, så vurderer vi da en bil som er gunstigere som "vinterbil". Sånn er ståa. Ikke sikkert en SUV er det rette. Ønsker jo også å kjøre økonomisk og ikke slite med en drivstoff-sluker helt unødig vinterstid. Tenker absolutt ingenting på fart og utseende på bil, kun praktisk og øknomisk. Og da mener jeg ikke det er øknomisk å kjøpe en bil som har rundet godt over 100 000, da det er ganske kort tid til du skal kjøpe ny bil. Og ved bytte av bil realiseres store summer i minus for deg selv, verditap, ny omreg. osv osv. En annen ting, hva med dekk/hjul str/bredde? SUVer har jo ofte brede, digre hjul/dekk. Jeg tenker at en traktor kommer seg frem uansett og jo nærmere jo bedre. Så hørte jeg en sa at vinterdekk skal være så smale som mulig, med referanse til at i vinter rally tenker de sånn. Nå skal ikke jeg kjøre rally, men hva er rett her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Det er vel sånn at tynne dekk er best i nysnø, mens brede dekk er bedre på is, kan noe bekrefte at jeg ikke husker feil? Uansett så vil jeg nok tro at mønsteret på dekket har vel så mye og si som størrelsen. Grovere mønster gir bedre fremkomelighet, men mer ukomforten og høyere drivstoff forbruk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 En annen ting, hva med dekk/hjul str/bredde? SUVer har jo ofte brede, digre hjul/dekk. Jeg tenker at en traktor kommer seg frem uansett og jo nærmere jo bedre. Så hørte jeg en sa at vinterdekk skal være så smale som mulig, med referanse til at i vinter rally tenker de sånn. Nå skal ikke jeg kjøre rally, men hva er rett her? Kommer helt an på forholdene. Traktor og Arctic Trucks osv har brede dekk for å kunne flyte oppå gjørme og løs snø, men til vanlig bruk på mer eller mindre brøytet vei hvor det finnes et hardt underlag et sted ikke alt for langt ned, så er det bedre med normalt brede/litt smalere dekk. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Har selv opplevd at vanlige stasjonsvogner med firehjulsdrift har måttet gi tapt på vei opp til hytta da de rett og slett har blitt for lave. Men det kommer jo helt an på hvor flinke de er til å brøyte veien opp til der du har hytte. Flere steder i Norge er jo tilogmed brøytinga såpass elendig selv på europaveier. Har selv kjørt på E16 i 15-20cm snø, og det er deilig å slippe bekymringene med at bilen er for lav. Breie dekk har større kontaktflate og dermed bedre grep på bar vei og tilkjørt snø, men vannplaner lettere og tar seg dårligere fram på veier med løssnø og sørpe. Har selv kjørt forbi en X5 som hadde kjørt seg fast i løssnøen og ikke kom lenger. Må innrømme at det var litt moro. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Hva med picup? Praktisk som hyttebil. Nissan Navara kansje. God å kjøre og veldig driftsikker. Bruker vel mellom 0,7-0,8 på vanlig kjøring. 4x4 på vineren går det litt mer men er nok ikke over litern.(kommer ann på veien). Når det gjeller bredde på vinterdekk så stemmer det vel at smalere dekk vil gi større trykk pr kvadratcemtimeter mot veiunderlag som igjen gjør at mønster får bedre tak. Rallybiler bruker helt andre dekk og pigger en normale biler og har ikke samme krav til miljø og trafikksikkerhet. Grunnen til at SUV ikke kan ha for smale dekk er lastevnen bilene har. Dekket skal jo også tåle totalvekten som bilen kan ha. En normal 15" felg med et 75 profil dekk tåler mer vekt enn en 17" med et 60 profil dekk. Så blir dekket for smalt vil det bli vaglete og ha tendens til å legge seg mye over i svinger. I pickuper og varebiler som er relativt lette bak merkes fordelen med 4x4 veldig godt. Om vinteren kan det lønne seg å ha litt vekt liggende baki hele tiden. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Monter frihjulsnav framme på en Toyota 4Runner, og du har en bil som har karosseri som en stasjonsvogn, bakkeklaring som en HiLux, egen girspake til å skifte mellom RWD og 4WD (har du frihjulsnav må du jo ut å switche over manuelt i tillegg). Bra motor med 3L TD, men 2.4TD duger også hvis du ikke har høye krav til effekt. Bruker rundt 0,9l på mila med 2,4TD. Endret 10. november 2010 av xibriz Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Hva med picup? Praktisk som hyttebil. Pickup i forståelse av et åpent lasteplan bak (ikke lukket) er helt uaktuelt. Dette er ikke en nr. to eller tre bil. Det blir den eneste vi har og det skal handles mat osv, kan ikke ha 5-6 bæreposer fremme i cockpiten + mange andre argumenter. Bilforhandlerne er helt hjelpeløse å spørre om disse tingene. Ingen aner hva Dangel er eller gidder å se på linken jeg henviser dem til, de ignorerer det fullstendig og sier Partner og Berlingo ikke kommer i 4x4 versjon. Spør jeg om forbruk på brukte 4x4 er det ingen som gidder å traske bort til bilen og se svart på hvitt i manualen, de tipper og da får jeg runde tall. Dette gjelder altså også merkeforhandlere av de respektive bilene! Dette er levebrødet dems og de burde vært eksperter på merkene sine. Jeg koker det ned til ut fra egne tanker og råd jeg leser at en stor SUV vil bare tilføre meg kostnader i innkjøp og drift samt gi en veldig tung bil med alle minus det medfører. Da kan det være gunstig med 4x4 versjoner av varebiler type Kangoo, Partner, Berlingo. Av disse forstår jeg at standard-versjoner av 4x4 levert direkte av merket har ikke mulighet for å koble ut 4x4 på sommerføre, det er et klart minus. Da er det kun Dangel sin 4x4 som gir denne muligheten? Skulle gjerne fått faktisk forbruk ved Dangel 4x4 med og uten aktiv 4wd (2wd), det viser seg svært vanskelig å få annet enn synsing om det. Ellers finnes det varianter av Suzuki og andre i 4x4 som går an, men det er også mye dyrere biler ser jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå