Gå til innhold

Alibox = Få kjappere Down/Up Speed

Anbefalte innlegg

Hei bare lurer på noe om noen har erfaring med å "Redirecte Porter" på Altibox ? Har pratet med læreren min han nenvte at han gjorde dette med en kompis av han slik at han fikk virkelig bra down/up speed, selv har jeg prøvd nå men uten hell, det jeg gjorde var å logga inn på Altibox siden valgte port 4125 og la til denne for både UDP og TCP så fant jeg ut hva IP'en min på maskinen var via IPCONFIG i CMD, og la til dette for min PC

Slik ser da settingene ut:

http://i55.tinypic.com/2eobfwh.jpg

Speeden før jeg gjorde dette var ca. 1.2/1.3mb ned på uTorrent, etter jeg gjorde den lik ble den fortsatt det samme, og lærern min fortalte om det med at speeden ville øke når jeg gjorde dette og at det ville gå kjappere, men virker ikke som det gjør det, siden grunnen var noe med at jeg fikk lasta opp fortere siden da "Redirecta jeg Portene" så jeg fikk "snakket" med de som satt bak en brannmur og da fikk jeg lasta opp mye fortere og de fikk sendt mye fortere liksom, jeg er også på en privat tracker og laster ned en torrent som er veldig ny og populær som mange seeder på så det skal ikke være problemet sånn sett, men uansett så takker jeg for hjelp på forhånd :)

- Mvh Robin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har bare en hensikt å gjøre dette hvis ikke utstyret allerede ordner det av seg selv via UPNP. I utorrent er det et grønt ikon nederst på skjermen som indikerer om porten det bruker funker (er "forwardet") skikkelig. Hvis denne lyser er alt som det skal.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ser ut som det fungerer som det skal var bare lærern min som nevnte noe med at det var mulig å kunne laste ned på nesten lik speed som du får på blant annet speedtest osv, men ser ikke ut som det går ann...

Men uansett så er 1.2/1.3 mb en stor forskjell fra ca. 370kb som jeg opplevde før xD

har 10/10mb fiber btw :p

Men får spørre han vis ikke får jeg bare godta den hastigheten, men var bare det at han nevnte det

Lenke til kommentar

Takker for Svar, snakka med han i dag han sa fortsatt at jeg kunne laste ned kjappere men, var kanskje noe annet han mente liksom prøvde også slå av brannmur, antivirus og sette opp dmz men hjalp ikke det heller, men skal ikke klage i forhold til gamlelinja, men takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

De fleste routere har upnp som automatiserer åpning av porter slik at du slipper det. Som nevnt over er det en "lampe" i utorrent som skal lyse grønt, hvis porten er åpen.

Så lenge lampa lyser grønt kan du ikke tweake routeren for å få raskere hastighet. Hastigheten på torrents er avhengig av upload til peers. Laster du ned en populær torrent, vil sannsynligheten være større for at du får høy hastighet. Uansett kan du ikke få høyere hastighet enn det linja di tilsier.

Du sier du har 10mbit og sier du får 1.2/1.3 MB/s, da lar det seg ikke gjøre å få høyere hastighet (10mbit = 1.25 MB/s)

Lenke til kommentar

Rart ingen nevnte en viktig faktor her å det er seedere, hvis seederne du er tilkoblet til har dårlig opp hastighet så får du dårlig ned hastighet, det må du også tenke om neste gang det går treigt.

Hjelper lite med fleire koblinger dersom linja er på maks.

Lenke til kommentar

Rart ingen nevnte en viktig faktor her å det er seedere, hvis seederne du er tilkoblet til har dårlig opp hastighet så får du dårlig ned hastighet, det må du også tenke om neste gang det går treigt.

Hjelper lite med fleire koblinger dersom linja er på maks.

Neinei, det skjønner jo jeg å, men det er jo en avgjørende faktor som spiler en rolle også det jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...