Gå til innhold

Hjelp til montering av sachtler stativ med burzynski kulehode

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har akkurat fått mitt første stativ og hode, men må klø meg i hode for hvordan jeg skal få dette sammen. Jeg har kjøpt Sachtler Eng 75/2 D og burzynski kulehodekopp II med 70 mm sete og burzynski kulehodekopp-adapter 70/85. Jeg antar at den runde og flate delen på kulehode skal monteres ned og det bevegelige partiet med en liten bolt som stikker ut skal monteres opp. Jeg ser at bolten ikke matcher helt med kameraet mitt, det er større bolt på kulehode enn innvendig plass på kamera. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal få kulehode til å sitte FAST på stativet slik at det sitter. Noen der ute av dere viderekomne som kjenner til utstyret eller vet hva som er løsningen? Jeg tar imot alle råd og tips med stor takk.

MVH Eirin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at bolten ikke matcher helt med kameraet mitt, det er større bolt på kulehode enn innvendig plass på kamera.

Akkurat dette burde ikke være noe problem. Hodet har standard gjengestørrelse på kamerafestet så vidt jeg vet. Skruen er vel også reversibel, slik at du kan velge mellom 1/4" og 3/8".

Med dette utstyret er det vel uansett naturlig å skaffe en L-plate og hurtigkopling av Arca Swiss type.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Jeg ser at bolten ikke matcher helt med kameraet mitt, det er større bolt på kulehode enn innvendig plass på kamera.

Akkurat dette burde ikke være noe problem. Hodet har standard gjengestørrelse på kamerafestet så vidt jeg vet. Skruen er vel også reversibel, slik at du kan velge mellom 1/4" og 3/8".

Med dette utstyret er det vel uansett naturlig å skaffe en L-plate og hurtigkopling av Arca Swiss type.

Fort jeg glemmer. k.n.b har helt rett; denne skruen er reversibel (sjekket akkurat på mitt eget)

Ga svar i andre tråd på spørsmål.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hei,

ja skruen var reversibel, slik som du sa. Så nå har jeg et problem mindre, tusen takk. Visste ikke det jeg.

Lenke til kommentar

Hei,

er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper låseplate/mekanisme?

Ja, du bør finne ut hva slags system du går for, og fra hvor du skal kjøpe det. Jeg vil som nevnt ovenfor anbefale Arca Swiss systemet.

Selv handlet jeg dette hos ReallyRightStuff, men siden dette systemet er ganske standardisert, kan det kjøpes fra mange andre steder, bl.a. der du kjøpte hodet.

Det er som sagt gunstig med L-plate, siden det ikke er mulig å tilte Burzynski-hodet i portrettmodus (90-graders vinkel). I tillegg må du jo da ha en hurtigkopling til å feste L-platen i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...