Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppstart er bare svart med pekeren

Anbefalte innlegg

Virker som det er nevnt tidligere, Windows har lastet men enten henger noe seg pga malware, eller så er det feil i Windows egne filer.

Når du starter opp Vista hvor den bare har en svart peker, er det noen form for respons når du trykker CTRL + SHIFT + ESC? Denne skal åpne opp Oppgavebehandlingen. Om du gjør det, gå til prosesser og avslutt explorer.exe. Velg "Fil -> Ny Oppgave (Kjør) -> explorer.exe".

Når du velger hvilken OS du skal starte, velg Vista. Rett etter du har trykket på Vista, trykk F8 ett par ganger. Da vil du få opp flere muligheter for å starte opp. En av disse har med ledetekst(cmd) å gjøre. Alternativt er at du velger ledetekst når du booter opp CDen. Når ledetekst har startet, skriv inn "chkdsk /f" uten anførselstegnene. Denne sjekker sektorene i HDDen for feil. Neste på programmet er "sfc /scannow". Denne sjekker igjennom Windows sine egne filer for feil.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti noe lignende på windows xp. Kan hende dette fungerer på vista også, men tror ikke det, da det innebærer noen endringer i registry.

Men kan da legge inn løsninga jeg fant, så kanskje du får noen ideer.

THIS FIXED winXP Black Screen and cursor !!!!!! 

--------------------------------------------------------------------------------

forever indebted to gkalawan and bonefish ... with you advice here is how I fixed mine:

Use recovery console to restore previous registry (prevents virus from loading)

1. - Make sure by entering the PC's BIOS that the CD/DVD drive is set as the first boot device, otherwise the computer won't be able to boot from the CD. If you don't know how to d that, visit the BIOS section of this site for the required information.

2. - Boot the system from the Windows XP CD.

3. - Windows setup will start. Use the option to press the R key to access the Recovery Console. Select your Windows installation. It will be the only installation unless you have more than one version of Windows installed.

4. - Enter the Administrator password when prompted for it. If you don't use one, just press the Enter key.

5. - Enter the following commands as is:

CD C:\“system volume information\_resto~1”

DIR

6. - Choose the restore point (RPx) that you want to use by using the folder date stamps as a guide and then enter the following commands:

CD RPx (x is the System Restore restore point that you chose)

CD SNAPSHOT

7. - Enter the following commands that overwrite the existing corrupted Registry files:

COPY _registry_machine_system C:\Windows\System32\Config\System

COPY _registry_machine_software C:\Windows\System32\Config\Software

COPY _registry_machine_sam C:\Windows\System32\Config\Sam

COPY _registry_machine_security C:\Windows\System32\Config\Security

COPY _registry_user_.default C:\Windows\System32\Config\Default

Enter the exit command to exit the Recovery Console and restart the PC. 

.. takes some time to boot but no more black screen !!!!!!
THIS FIXED winXP Black Screen and cursor !!!!!!
Give it a shot.

Am clean now. I took the following steps.

Start recovery console.

Step (0) - [i think this may be an uneccessary step]

cd c:\windows\system32

Rename lsass.exe to lsass.bak (file located in c:\windows\system32) folder. After exiting from the manual restore, enter recovery console AGAIN and rename lsass.bak BACK To lsass.exe or windows won't work.

Step (1)

Carry out instructions by Scarlett (ie manual system restore using recovery console). 

Step (2)

Exit and reboot IN SAFE MODE

Step (3) 

Perform full spyware/adware/malware/virus scanning and repair

Step (4) 

Reboot in normal mode

Thanks so much to Scarlett for this solution.

Lenke til kommentar

Malvado: Kjørte memtest 86+ (eller noe i den duren). Fant ingen feil.

Lednar: Som sagt tidligere, så virker dessverre ikke ctrl+alt+del og dessverre så er skjermen like svart med ledetekst modus :(

Graslauk: Dessverre så har eg ikke noen gjenopprettelsepunkter :(

Lenke til kommentar

Alternativt er at du velger ledetekst når du booter opp CDen. Når ledetekst har startet, skriv inn "chkdsk /f" uten anførselstegnene. Denne sjekker sektorene i HDDen for feil. Neste på programmet er "sfc /scannow". Denne sjekker igjennom Windows sine egne filer for feil.

Gjorde dette nå og fikk feil meldinger på begge kommandoene:

chkdsk = Disk er skrivebeskyttet

sfc = Resursbeskyttelse

Lenke til kommentar

Hmm, leste litt igjennom tråden og ser at du greier å boote opp fra Linux delen, har du muligheter for å ta disksjekk fra den direkte?

Det som er mulig er selvsagt at en eller annen oppdatering har gått helt gal (feks antivirus krøll, skjermdriver eller noe annet) på windowsen og at du dermed står fast hver gang ved booting.

Antar også at du har prøvd å starte i sikkerhetsmodus men dette går heller ikke an (sånn jeg forstår det utifra hva du skriver) men har du ikke prøvd det så er det som regel F8 kjapt rett etter bios (kan bare trykke denne helt til du får valgmulighetene).

Kommer du inn i Sikkerhetsmodus så kan du jo prøve å kjøre en systemgjennoppretning fra en tidligere dato der pcen virket.

Lenke til kommentar

Lednar: Som sagt tidligere, så virker dessverre ikke ctrl+alt+del og dessverre så er skjermen like svart med ledetekst modus :(

Ikke CTRL + ALT + DEL, CTRL + SHIFT + ESC er en direktesnarvei for oppgavebehandling. Tenkte at dette kanskje kunne være malware relatert, og derfor vil ikke explorer.exe starte opp ordentlig. Dette kan løses med å avslutte noen prosesser som kjører.

Både Windows og Linux booter opp uten BSOD/kernel panic, så om det er HDD problem så tror jeg at det er en eller annen sektor hvor Windows ligger som er problemet tror jeg. Synes det var rart du fikk at de var skrivebeskyttet/ressursbeskyttet. Last ned UBCD, og kjør igjennom Vivard sin HDD test. Lykke til uansett. :)

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Du kan jo teste dette programmet : http://gsmartcontrol...dex.php/en/Home

Prøvde "apt-get install gsmartcontrol" men får bare "Klarte ikke å finne pakken gsmartcontrol".

Så eg laster ned:

http://download.open...5+nmu1_i386.deb

Kjører en short test og fikk vite att testen fant en feil:

Complete selective self-test log:

SMART Selective Self-Test Log Data Structure Revision Number (0) should be 1
SMART Selective self-test log data structure revision number 0
Warning: ATA Specification requires selective self-test log data structure revision number = 1
SPAN MIN_LBA MAX_LBA CURRENT_TEST_STATUS
1 	0 	0 Completed_read_failure [00% left] (0-65535)
2 	0 	0 Not_testing
3 	0 	0 Not_testing
4 	0 	0 Not_testing
5 	0 	0 Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

Skal starte en extended test nå for å se om eg får vite mer. EDIT:Kjørte en extended som vist nok skulle vare i 61 min. Fikk det samme resultatet som på short test.

Ikke CTRL + ALT + DEL, CTRL + SHIFT + ESC er en direktesnarvei for oppgavebehandling. Tenkte at dette kanskje kunne være malware relatert, og derfor vil ikke explorer.exe starte opp ordentlig. Dette kan løses med å avslutte noen prosesser som kjører.

Både Windows og Linux booter opp uten BSOD/kernel panic, så om det er HDD problem så tror jeg at det er en eller annen sektor hvor Windows ligger som er problemet tror jeg. Synes det var rart du fikk at de var skrivebeskyttet/ressursbeskyttet. Last ned UBCD, og kjør igjennom Vivard sin HDD test. Lykke til uansett. :)

Nei, den virker dessverre ikke den heller :(

Skal se om eg finner UBCD :)

Endret av Luemannen
Lenke til kommentar

Bootet ifra cd og for inn på: HDD > diagnostic. Tok viva testen og søker etter tilkoblede hardisker. Velger hoved harddisken. På toppen står det "can not get SMART attributes." Så eg går ned på surface test og eg får se hvordan det går.

Eg redigerer tråden når eg får resultat.

Edit1:

Sektor 242861965 fikk en UNC feil og 242861966 fikk en AMNF feil.

Er fremdeles på 88%

EDIT2:

Ferdig med testen.

Fikk bare de to feilene i edit1. Antar det er det som får vista til å klikke?

Endret av Luemannen
Lenke til kommentar

Edit1:

Sektor 242861965 fikk en UNC feil og 242861966 fikk en AMNF feil.

Er fremdeles på 88%

EDIT2:

Ferdig med testen.

Fikk bare de to feilene i edit1. Antar det er det som får vista til å klikke?

Sannsynligvis ja. Hadde vært kjekt om det hadde vært mulig å sett hvor mange sektorer totalt som er herpa, men som regel når feilene er direkte på deler av disken hvor oset har vært så er det nok ille. Tipper du må skrote disken men siden dette var en bærbar? har du vel 5 års reklamasjon å gå på.

Lenke til kommentar

Har kontaktet Dell og fått svar:

Den errorcoden som du har sänt med tyder på att harddisken har gått.

Så vi får byta ut denna.

Har du mulighet att shifte denna harddisken själv tror du?

Sen vill jag be dig att sända med din adress og telefonnummer så skal jag skapa ett case på detta.

Så eg får vel ta backup av alle filene eg vil ha på den harddisken :/ Med mindre det går an å klone innholdet på den gamle harddisken over på den nye? Så vidt eg har forstått det så har harddisken av en eller annen grunn blitt skadet, men filene er i orden (Untatt de filene som ligger i de skadede sektorene?)

Lenke til kommentar

Sannsynligvis kan du berge det meste ja, men et lite tips , sørg for å kun overføre de viktige filene som du har der (dokumenter, filmer , bilder , isos etc) og hopp over innstallerte programmer.

Programmer kan alltid bli installert på nytt :)

Eg har to harddisker montert i maskinen, den sekundere vil ikke bli renset når maskinen blir re-installert så vidt eg har forstått det så da kan eg bare overføre filene der :)

Lenke til kommentar

Hei,

har du prøvd å starte i sikker modus? (Trykk F8 etter at BIOS har kjørt ferdig, men før selve Windows delen lastes).

Jeg kom over en maskin i går der problemet var det "samme". Da ble Windows hengendes med en muspeker midt i skjermen. Muspekeren kunne ikke beveges, men man hørte at selve hardisken jobbet.

Det rare var at maskinen startet helt fint i sikkermodus. Det jeg gjorde var å laste ned, oppdater og kjør Malwarebytes' anti malware (full scan). Denne fant en hel haug med crap, som den fjernet.

Restartet maskinen og kommer rett inn i Windows.

Syns det er litt rart at hardisken skal være synderen her. Da hadde jeg forventet en blåskjerm :D

Da har du noe annet du kan test mens du venter på disken fra Dell!

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere så virker ikke det heller :(

Får håpe eg får ny harddisk en sist eg kjøpte noe fra Dell. Da tok 2 måneder før eg fikk det eg skulle ha. Tviler på att Dell vet det, men eg fikk dobbelt opp av varene eg bestilte :p

EDIT: Da har Dell sendt en ny harddisk og eg trenger ikke å betale noe :D

Takker til alle som har hjulpet til her =)

Endret av Luemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...