Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppstart er bare svart med pekeren

Anbefalte innlegg

Når eg starter min vista 32-bit så får eg bare en svart bakgrunn med pekeren. Det er alt.

Har googlet litt uten hell. Har linux Ubuntu 9.04 på en annen partisjon om eg kan bruke det for å fikse problemet.

Edit:

Kjørte en slags test og fikk dette:

error code 0142

Msg: error code 2000-0142

Msg: unit 1: drive self test failed. Status byte = 70

Endret av Luemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en feil på disken. Man kan få det symptomet når det er noe kluss med MBR.

Ting man kan prøve:

Disk diagnose program. Slike finnes på UBCD, eller fra fabrikanten.

bootrec /fixmbr kan skrive ny MBR kode, hvis problemet er så enkelt.

Lenke til kommentar

Vista har ett annet oppsett under instalasjonen. Den er ikke blå og grå DOS utseende men ett vindu med pil osv. Men eg prøvde...

Da installer Windows dukket opp trykket eg på neste der trykket eg på teater datamaskinen og noe annet dukket opp. Den sier det er funnet en feil og vil reparere det. Maskinen startes på nytt og diskkontroll dukker opp. Eg lar den gjøre seg ferdig. Maskinen starter på nytt. Ingen endring... Like svart.

Nå prøver eg en gang til og får opp noe anna som spør meg hva eg vil gjøre:

Oppstartsreprasjon (denne ble automatisk startet i stad trur et)

Systemgjenoppretting

Windows complete pc-gjenoppretting

Windows diagnoseverktøy for minne

Ledetekst

Vet ikke hva eg skal ta, men velger sytemgjenopprering. Da står det att det ikke er noe å gjenopprette ifra...

Lenke til kommentar

Hvis du får muspekeren så høres det nesten ut som windows har lastet, men explorer (progrmmet som viser UIet) ikke har startet.

Prøv å ta control-alt-delete og se om du får opp task manager. om du gjør det så prøv å gå til file - new task (run) - og skriv explorer.exe [enter] det vil forsøke å starte explorer manuellt.

-Stigma

Lenke til kommentar

OK, da kan vi se bort fra MBR problem.

Men det kan fremdeles være disken. Kan du forklare nærmere om den testen du nevnte i første post?

Trykket F12 under boot, der kunne eg bestemme om eg vil starte opp ifra cd, harddisk osv. under de alternativene valgte eg test (Minne test eller noe i den duren).

Stigma: Nei

Endret av Luemannen
Lenke til kommentar

Eg har linux ubuntu på samme harddisk, men bare på en annen partisjon (Selvfølgelig), og den sitter eg og skriver på nå. Sikker på att ny disk er nødvendig?

Vil ikke tro det da nei - booter den på Linux skal den bote på windows også.

Jeg tror det kunne lønne seg å jøre en system repair på windows fra bootet CD - slik at viktige systemfiler kritiske for grunnleggende funksjonalitet blir erstattet fra CDen. Hvis det er noe som er korruptert eller feil i OSet som forårsaker dette så skulle det ha en god sjanse for å kunne løse det.

Google litt for å finne gode step-by-step guider for hvordan du gjør dette for Vista.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg tror det kunne lønne seg å jøre en system repair på windows fra bootet CD - slik at viktige systemfiler kritiske for grunnleggende funksjonalitet blir erstattet fra CDen. Hvis det er noe som er korruptert eller feil i OSet som forårsaker dette så skulle det ha en god sjanse for å kunne løse det.

Google litt for å finne gode step-by-step guider for hvordan du gjør dette for Vista.

-Stigma

Samme som Hårek linket til? (http://www.ultimatebootcd.com/)

Lenke til kommentar

-Stigma

Samme som Hårek linket til? (http://www.ultimatebootcd.com/)

Vel, system repair kjører du normalt fra OS CDen (må være riktige OSet da vel og merke). Jeg vet ikke om ultimate boot CD også kanskje har slik funksjonalitet. Det kjenner jeg ikke til.

EDIT: Det finnes sikkert bedre guider om du leter - men et veldig raskt google search gav meg:

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html

som forklarer hvordan du går frem i en slik prosess.

Et alternativ til å bruke CDen er å bruke windows recovery environment.

Det er beskrevet her:

http://www.networkcomputing.com/servers-storage/windows-vista-tip-using-winre-to-repair-damaged-systems.php

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Får følgende på reparer på cd'en:

Oppstartsreprasjon (kjører denne nå, kan ta opp til en time) EDIT: virket ikke :(

Systemgjenoppretting (kan ikke bruke)

Windows complete pc-gjenoppretting (kan ikke bruke)

Windows diagnoseverktøy for minne (var innom en tur, husker ikke så mye ifra det  )

Ledetekst (har ikke vært innom der)

Endret av Luemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...