Flun Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hei. Går det an å leie ut atskilte rom i egen bolig som kontor til eget enkeltpersonsforetak og også til andre? For eksempel å leie ut tre rom, to som kontor til eksterne og ett som eget hjemmekontor? Mvh Flun Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hei. Går det an å leie ut atskilte rom i egen bolig som kontor til eget enkeltpersonsforetak og også til andre? For eksempel å leie ut tre rom, to som kontor til eksterne og ett som eget hjemmekontor? Mvh Flun Skattemessig vil du få litt problemer. Det er da ikke lenger bolig. Er btpligen 200 kvm og du leier ut f eks 50 vil 1/4 bli skattepliktig når du en gang selger. Et spm er også om det er egnet til utleie. Hva med kommunal regulering? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 I tillegg er skattereglene strenge på næringsdrivendes leie av kontor i "egen" bolig. Du må være klar på om dette er et leieforhold mellom deg selv og "arbeidsgiver", eller om det er utgiftsgodgjørelse. Se utklipp fra lignings-abc, jeg anbefaler å lese bokens sider 210-220. I et reelt leieforhold vil leietakeren normalt overta full bruksrett til lokalene, uten atutleieren samtidig kan bruke dem. For at det skal foreligge et reelt leieforhold hvor arbeidstakeren/aksjonæren bruker lokalene, må denne bruken kunne anses utøvet på vegne av arbeidsgiveren/aksjeselskapet (som er leietaker) og ikke av arbeidstakeren/ aksjonæren i egenskap av eier av eiendommen. Følgende momenter kan tale for at det foreligger et reelt leieforhold: – Det foreligger en skriftlig leieavtale. – Arbeidsgiveren har en eksklusiv disposisjonsrett til lokalene. – Omfanget av arbeid som utføres for arbeidsgiver i lokalene står i forhold til leiekostnadene. – Lokalene kan nås uten å gå gjennom rom som benyttes av arbeidstakeren til boligformål. – Lokalene har sanitæranlegg som kan nås uten å gå gjennom rom som benyttes av arbeidstakeren til boligformål. – Lokalene er laget spesielt for arbeidsgivers formål og kan ikke lett ominnredes til boligformål mv. – Arbeidsgiver eier inventar og driftsmidler i lokalene av betydning, eller bruker lokalene som lager i noe omfang. – Lokalene brukes av andre som er ansatt hos arbeidsgiveren. – Lokalene brukes til å motta arbeidsgivers kunder eller utlevere varer. – Lokalene er markert utad, f.eks. ved skilt, oppføring i telefonkatalog eller oppføring på arbeidsgivers brevark. – Lokalene er i bruk i vanlig arbeidstid og ikke bare ved overtidsarbeid. – Arbeidsgiveren har ikke annet kontor i området. Listen er ikke uttømmende. Ingen av momentene er avgjørende alene, men må ses i sammenheng med andre momenter. Momentene kan ha forskjellig vekt i forhold til hverandre i ulike tilfeller. Det vises også til LRD av 1. desember 1995 (Agder) i Utv. 1996/16 og URD av 2. januar 1996 (Asker og Bærum herredsrett) i Utv. 1996/360. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Skattemessig vil du få litt problemer. Det er da ikke lenger bolig. Er btpligen 200 kvm og du leier ut f eks 50 vil 1/4 bli skattepliktig når du en gang selger. Dette er riktig. Men dersom de andre kravene er oppfylt så kan man si opp leieavtalen og bruke rommene privat i et år slik at man ved et salg har eid og bodd i boligen mer enn et år i løpet av de siste to årene. Da burde man være frittatt for evt. gevinstbeskatning ved salg? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 I tillegg er skattereglene strenge på næringsdrivendes leie av kontor i "egen" bolig. Du må være klar på om dette er et leieforhold mellom deg selv og "arbeidsgiver", eller om det er utgiftsgodgjørelse. "Leie" av kontor i egen bolig, når foretaket er EPF og ikke AS, er stort sett en ikke-eksisterende problemstilling. Selv om leieutgiftene er fradragsberettiget for foretaket, så er den samme inntekten skattepliktig (kun som kapitalinntekt, 28%) for innehaveren, som er samme person. Sitatet omhandler ganske klart aksjeselskap eid av samme person som leier ut kontor, det kommer klart fram allerede av første avsnitt. Reglene i sitatet avskjærer vel også enhver mulighet for dette i EPF, siden utleier, leietaker, arbeidsgiver og arbeidstaker er samme person; "...leietakeren normalt overta full bruksrett til lokalene, uten at utleieren samtidig kan bruke dem." Det som derimot er en mulig løsning/problemstilling er fradrag til hjemmekontor, uten å gå veien om leie/utleie. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Er det ikke slik at dersom man leier ut mindre enn 50% (utleieverdi) av sin egen bolig er leieinntektene skattefrie, eller har det noe å si hvem (eller hva, f.eks. AS eller EPF med andre ansatte som bruker lokalene) som leier? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå