Klung Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 God dag! De siste årene har jeg stort sett kun brukt laptops, som en bare kan innse aldri kommer til å bli spillmaskiner. Ettersom jeg er student har dette vært førstevalget uansett. Nå er jeg rimelig lei, og jeg har lyst på en kraftig maskin som pløyer igjennom alle spill på full guffe. Målet med maskinen er også at den skal holde et par år (forhåpentligvis) før jeg må bytte ut noe som helst eller legge til noe. Dessverre er det 8 år siden jeg sist snekra sammen en egen doning, og jeg har veldig lite peiling på hardware nå om dagen Jeg har satt opp ei liste over komponenter som jeg har plukka ut. Det er under ingen omstendigheter sikkert at dette er den beste kombinasjonen, derav årsaken til at jeg spør folk på forumet her som garantert har mye mer peiling enn meg. Hovedkort : ASUS Maximus III GENE, Socket-1156, pris 1495,- Et allround bra hovedkort (virka det som). Kabinett : Cooler Master HAF X Big Tower Sort, pris 1335,- Virka som et stort og romslig kabinett med en del vifter i fra før. Kunne ikke brydd meg mindre om belysninga, men resten virka bra. PSU : Chieftec Nitro Series BPS-1200 1200W PSU, pris 1589,- Virka som en kraftig PSU. Skjermkortet drar 300W, og om jeg da har to drar det vel åpenbart 600W til grafikkraft, så jeg veit ikke om 1200W er overkill. Litt input fra andre hadde vært greit, for jeg syns det var mye penger å bruke på PSU! CPU : Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760, pris 1495,- Jeg tviler på at det er mange spill som har behov for quad-core nå om dagen, men det var uansett en dugandes prosessor som jeg fant. Om noen har noe å si om prosessorer, er jeg mer enn gjerne åpen for info. Lydkort : Creative SB X-Fi XtremeGamer, pris 749,- Standard lydkort. Enkelt og greit. Litt dumt at det bruker PCI og de fleste helt OK nettverkskort også bruker det når jeg bare har 1 PCI-slot på hovedkortet, da. RAM : 2x Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB, pris 1598,- Ikke akkurat den summen jeg hadde håpa på å bruke på minnebrikker, men men....a man's gotta do what a man's gotta do. Skjermkort : XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5, pris 4895,- Dette skal visstnok være ett av de bedre skjermkortene der ute, og ytelsesstatistikken sa ikke akkurat motsatt. Siden det først er så dyrt har jeg ikke spesielt lyst til å investere i et kort nummer 2, men jeg kan nok overtales til det også. Noen som har noe erfaring om dette kortet holder ei stund? Det virka iallefall greit sammenlikna med en del andre kort jeg fant OS : Microsoft Windows 7 Pro EN, pris 1195,- Har stort sett bare brukt Mac de siste årene...uff, jeg får vel kline til med en genuin versjon av windows når jeg først slår på stortromma. Skjerm : BenQ 24" LCD E2420HD, pris 2195,- Virka som en helt ok skjerm. Har ikke plass til stort større på skrivebordet. Igjen, om noen har peiling på grafikk o.l., gi meg gjerne input om valgene mine er helt på jordet. HDD : Western Digital Caviar® Green 2TB, pris 795,- Man må jo nesten ha en harddisk... Dette, inkludert tastatur, mus og CD/DVD-brenner kommer på en sum i overkant av 18000 kroner. Jeg må ha et nettverkskort også ettersom de integrerte enhetene som følger med gjerne ikke er like bra, og det trådløse nettet her er ikke noe å skryte av når det gjelder oppkoblingskvalitet. Som sagt, jeg er villig til å legge litt mer midler i evt. et grafikkort nr.2, men jeg håper virkelig det er unødvendig. Jeg har absolutt ikke noe imot å spare en del grunker, og det er sikkert noe som kan skrenkes litt inn på. Målet er at maskina skal holde ei stund, så derfor har jeg lagt litt ekstra midler i denne lista. Ser den ok ut, eller er det noe som bør byttes ut? På forhånd takk Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hvis du ikke har tenkt til å overklokke, kan du kjøpe billigere minne, eventuelt gå opp til i7-serien og et rimelig sett med 3x2GB minne. Det vil koste det samme. Lenke til kommentar
Klung Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Har ingen umiddelbare planer om å overklokke, nei. Kan vel tenke litt på hva slags minne jeg trenger da, ja Lenke til kommentar
elscorpio Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 du har jo satt sammen en monsterpc der ja... skulle ønske jeg hadde råd til noe sånt! men en dag.. en dag... Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Bytt det 5970 kortet til 2 x 6870.. Like bra eller bedre ytelse samt billigere Lenke til kommentar
sindre94 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 skal ikke vente til amd 6970 kommer da? (skjermkort) du trenger heller ikke 1200W!!! 850W holder som regel ganske lenge, vis du skal ha 2 6870 holder det med en 650... du har et hovedkorte som er mini atx og du har et VELDIG STORT kabinett Lenke til kommentar
Klung Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Takk for verdifulle inputs Tenkte spesielt ikke på det med størrelsen på hovedkortet...har litt bedre plass i kabinettet til å utnytte sirkulasjonen der, ja. Trenger man forresten noe mer kjøling enn det som allerede kommer med kabinettet og CPU? Ettersom det allerede er et par vifter installert skulle man tro det holdt? Lenke til kommentar
Larkva Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Trenger du lydkort, hovedkortet har vel et ganske greit innebygd. Om det ikke haster, kan det være smart å vente på ati's nye skjermkort som kommer ut snart. Endret 4. november 2010 av Larkva Lenke til kommentar
danny152 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 du må nesten ha en i7 en i5 skiller seg veldig ut fra resten av hardwaren og det er ikke vits med no Matx kort kjør heller extended atx Lenke til kommentar
Klung Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Virker som en del fornuftige inputs her. Bytter ut hovedkortet til et ATX (eventuelt extended om jeg trenger det) og muligens prosessoren. Tydelig at jeg ikke trenger så kraftig PSU, det var en god nyhet Ettersom jeg mest sannsynlig venter til rett over nyttår (farlig å kjøpe ny PC rett før eksamen), får jeg kanskje muligheten til å vurdere et annet grafikkort også hvis ATI slenger ut noen nye? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Hvis du kjøper CPU: https://prisguiden.no/produkt/108002 Minne: https://prisguiden.no/produkt/102768 Hovedkort: http://old.prisguide.no/product.php?productId=127192&cat_id=10 får du ikke bare mer bang for the buck, men også et mer high end oppsett. 3-parts kjøling av god kvalitet er heller ikke å forakte: https://prisguiden.no/produkt/113548 Det er mange ulemper med skjermkort med dobbel GPU og det er jevnere framerate på singel-gpu-kort. Skjermkort bør du heller kjøpe 5870 til ca 2500 eller vente på 6890 / GTX 580. Pengene du sparer kan du legge i nytt skjerkort når de riktig heftige 28nm-kortene kommer om 1 år. De store fremskritt på skjermkort er ventet høsten 2011 og en gang i 2013. Det holder med 850W PSU av god kvalitet. Corsair AX850W er et meget bra valg. https://prisguiden.no/produkt/141627 Du har valgt en treg harddisk som i tillegg har en irriterende funksjon med å stadig gå i hvilemodus. Funker til å lagre filer på, men hvis du skal bruke den til systemdisk, spill og programmer, vil PC oppleves som treg. Crucial C300 64 GB SSD + Samsung F3 1TB gir langt bedre systemytelse. Tror også du kan finne en langt bedre Win7-lisens for den prisen eller 200 kr mer. Endret 5. november 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå