Gå til innhold

Er Olympus C5050Z det beste kameraet?


Anbefalte innlegg

Har sett på 5MP digitalkameraer og lest reviews og sammenlignet testbilder. Valget har vippet mellom Sony V1 (ikke nå lengre), Canon G5, Nikon 5400 og Olympus C5050Z. Er det bare meg eller virker det som om C5050Z tar mer "proffe" bilder enn konkurrentene? Sånn sett bort fra de tekniske spesifikasjonene så virker det på meg at C5050Z tar bilder med små subtile kvalitetsforskjeller fra konkurrentene som gjør bildene hakket bedre. Er det bare meg? Er forskjellene så marginale at det er hipp som happ? Noen erfaringer/synspunkter/vurderinger?

 

Kameraet er jo "gammelt" i forhold til sine konkurrenter..

 

Hvilket kamera gir de beste bildene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett på 5MP digitalkameraer og lest reviews og sammenlignet testbilder

 

Jeg har gjort det samme, kom frem til at C5050Z var et bra kjøp. Så jeg kjøpte kameraet, så da er det opp til meg å utnytte de ressurser som kameraet har :oops: .

Det blir nesten det samme som å spørre en god forfatter åssen penn han skrev den gode boken med, det er det jo ingen som gjør, men regner med at han har en bra penn :lol::lol: .

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke at C-5050 tar bedre bilder enn f.eks. Canon PowerShot G3. Canon PowerShot G5 har høyere oppløsning enn G3, men skal ha mer støy i bildene.

 

Nikon 5400 ser spennende ut, men Nikon 5700 skuffet meg noe på bildekvalitet.

 

Forskjellen mellom bildekvaliteten på et godt kamera med 4/5 Megapiksler er liten. Jeg ville ikke vektlagt forskjellen på oppløsning, men sett på andre kriterier.

 

MLW

Lenke til kommentar

Tror nok mange er opptatt av mega piks.

Her er et bilde jeg tok med 2mp kameraet mitt:http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bid=2059541&dx=527&dy=395

http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bi...4&dx=527&dy=395

 

Her er et jeg tok med 5050:

http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bi...3&dx=527&dy=395

 

Enda et til med 5050:http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bi...9&dx=527&dy=395

 

Alle motivene er scala 1.87.

 

Mitt absolutt første bilde med 5050:http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bi...8&dx=527&dy=395

Lenke til kommentar

Synes liksom at G3/G5 har mer diffuse bilder. C5050Z ser ut for å være mer skarpt og ha større lysfølsomhet..? Og hvis en skrur ned skarphet og kontrast for å tone ned den kunstige oppskarpingen så vil vel støyen kanskje begrenses ned til mer normale nivå?

Fargene ser også en smule bedre ut?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Olympus 5050, men leverte det tilbake og kjøpte et Nikon Coolpix 5700. Personlig synes jeg at bildene til Nikon er bedre, samt at programvaren som følger med Nikon kameraet er vesentelig bedre.

Jeg regner med at Nikon coolpix 5400 minst er like bra eller bedre en 5700.

Lenke til kommentar

Hei!

Har hatt min C5050Z i over 6mnd. og tatt en mengd bilder under varierende lysforhold. Når det gjelder bildekvalitet så er det nok lite som skiller disse toppmodellene, forskjellen er umulig å se hvis du ikke sammenligner bildene direkte - og da er det som med film, det kan være litt forskjell på nyanser i fargene på de forskjellige merkene.

Selv har jeg stilt skarphet og kontrast til –5 og har dermed tilnærmet støyfrie bilder.

Derimot er det andre ting, som jeg i hvertfall er mer opptatt av, hvordan er kameraet å jobbe med. Jeg vil karakterisere 5050’en som et reisekamera, hverken mer eller mindre. Det tar flotte bilder med mettede, flotte farger og det tegner sylskarpt, selv med disse innstillingene. Men monitoren er helt ubrukelig, selv i lettere overskyet vær. Dermed kan en hellere ikke bruke alle de manuelle innstillingene kameraet har. (Selv fotograferer jeg bare i P). Fotograferer jeg i SHQ tar selve signalbehandlingen aaaaaalt for lang tid, med mitt tar det en 7 –8 sek før det igjen er skuddklart. Det feiler også for ofte når jeg tar nærbilder, (ikke fokus ved full tele og f.eks. skulder hodeportretter). De manuelle innstillingene lar seg som sagt ikke brukes, skulle det være så svakt lys at du kan se monitoren er det likevel umulig å bedømme når for eksempel øyet på den portretterte er i fokus. Derimot er det ypperlig innendørs og på stativ i makromodus og til avfotografering av bl.a. gamle bilder, for eksempel gamle skolebilder i passfotoutgave, 3*3cm, ca 45kb. Vips så har du et bilde på 1MB som blir svært bra i stor utskrift. Men også her er det vanskelig å få riktig fokus med MF, best fokus får jeg ved AF. Best er det når det er så mørkt at du må bruke blits, både hjelpebelysning og blits er utrolig kraftig og har ingen problemer med motiver på 5 –6m avstand. Men også her feiler fokus for ofte ved for eksempel skulder/hodeportretter på full tele og avstand ca.1,5m.

Nå står jeg på fallrepet på vei ned til de greske øyer, begge contaxene med ”ørten” objektiver er atter tilbake i bagen i selskap med 10 ruller Sensia 100 iso og noen svart/hvitfilmer. Oly’en blir selvsagt med, den får stå for ”glansbildene” – men heller ikke noe annet. Og så er det bare å vente på september til E-1 blir å finne i hyllene, da håper jeg å kunne pensjonere Contaxene for godt!

Hadde jeg skulle valgt en av de kompaktdigitalene som du nevner og med det jeg vet nå, så hadde jeg gått for Nikon. 28mm vidvinkel og objektiv med både ED og to med aspheriske linseelementer gjør susen. På de prøvebildene jeg har sett finnes det ikke fnugg av KA. Dessuten er den det rene lyntoget sammenlignet med Oly’en. Men så var det prisen da, om et par –tre mnd ligger den vel i samme leiet som G5 og Oly’en….

Men er du vant med filmbasert speilrefleks så blir det en skuffelse uansett.

Godt valg!

Lenke til kommentar

s-ki

Takker for god tilbakemelding. Høres ut som en ikke får både pose og sekk. Liker at en kan skru av oppskarping på olympus'en. Det er et must. Canon kan det også, men har kun 3 nivåer. Skulle helst ha prøvd kameraene hver for seg i en ukes tid for å se hvilket som passer en best. Nuhvel. Ser ut for at jeg heller mer mot Canon. Liker RAW, bildekvalitet, design og batterikapasiteten til G5. KA er noe kraftig samt noe bildestøy. Skulle kanskje ventet til 5400 kommer for å få lest og sammenlignet mer.. men da kommer bare flere modeller en må vente på.

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til s-ki:

 

- Ubrukelig monitor? I sterkt sollys kan jeg være enig, men ellers fungerer den utmerket. Skjønner heller ikke helt hvorfor du ikke kan bruke demanuelle instillingene? Er det tallene du ikke ser eller er det manuell fokus du tenker på? På manuell fokus er jeg enig at det kan være vanskelig å bedømme skarphet, men en har jo en skala i tillegg og med den"store dybdeskarphet som et digitalkamera har er det skjelden noe problem.

 

- 7-8 sek? hva slags minnekort bruker du?

 

- Fokus feiler ofte? Hvis jeg er usikker på fokus bruker jeg monitoren og da ser jeg hvor kameraet legger fokuspunktet.

 

Hvis en er oppflasket med filmbasert speilrefleks er sikkert lurt å spare til et SLR kamera.

Lenke til kommentar

Jeg tror ja at det er på tide å overveie digital speilrefleks. Det er ikke så himla langt unna lengre. Canon D10 koster jo faktisk bare 15000 nå. Kanskje demo eller brukt til 10000? Nikon har vel også en modell til 16000 nå, men den er eldre. Går du også på xd.no og kjøper et zoom-objektiv har du ihvertfall det tekniske på plass for å kunne ta gode bilder.

Lenke til kommentar

Brukt 10D skal du lete lenge etter. Og hvis en kjøper nytt blir det 15.450,- PLUSS objektiv og frakt.. og da havner en opp mot 18-19.000,- Litt annen prisklasse enn hva jeg kan legge meg på.

 

Har sett litt etter brukt Nikon D100, men dette er populære kamera. Har lyst på dSLR ja.

Lenke til kommentar

02 Jul 2003 14:59 Tittel:

M-bite:Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til s-ki:

Hei!

Vel, nå er det ikke bare jeg som har de samme problemene, så det er neppe en produksjonsfeil på mitt kamera. Jeg tok opp disse "problemene" allerede i februar i år etter at jeg testet kameraet under sydlige breddegrader. (se tidligere innlegg). Jeg fikk tilbakemeldinger om at flere bl.a. fikk uskarpe bilder ved zoom og avstand ca. 1,5m. Også brukere på utenlandske nettsteder har meldt om de samme problemene. Når man tar portretter er det en ufravikelig regel at man fokuserer på øyet/øynene til den portretterte, der og bare der. Å bruke skalaen og lupen i MF er helt umulig, er avstanden 1,5m viser den et "skarpt øye" fra 0,6m til ca 3m!!! (Her ble det brukt en testtavle med forskjellige skriftstørrelser og kameraet på stativ). Samtlige bilder ble uskarpe, de som ble nesten skarpe var bare rene flaksen. Som sagt tidligere, i høylys lettere overskyet eller sol så ser en jo ingenting i monitoren, (med mindre man skjuler hodet og monitoren under en svart duk). Når det gjelder den lange lagringstiden er også dette omtalt både på nettsteder og i fototidsskrifter, sist i Digital Foto. Jeg bruker Olympus xd pictures card. Jeg har også Scandisk compactflach, men disse har jeg sluttet å bruke, der tar det ca 12 sek. fra bildet blir tatt i SHQ og lagret - og til kameraet eksponerer på nytt! Halve tiden på HQ. Men som jeg har sagt tidligere, kameraet er utmerket til sitt bruk, bla.a. som makrokamera og til ferie/familiebilder. Grunnen til at jeg tar opp disse ”problemene” er at kameraet ble/blir lansert som et seminproff. kamera. Det hjelper svært lite at kameraet er bygd i magnesium og har all verdens funksjoner – når disse ikke kan brukes under ALLE forhold! Det er rett å slett å lure potensielle kamerakjøpere! Når det gjelder speilrefleks så har det ingen ting med det økonomiske å gjøre at jeg ikke har anskaffet meg det, men derimot forlengelsesfaktoren på 1,5 (Nikon) og 1,6 (Cannon) og optikk som ikke er beregnet for dette formatet. Hvis E-1 holder hva uoffisielle tester hittil har vist, blir den uten tvil å finne i bagen fra høsten av, og da i selskap med en 11 –22-m.m og en 50 – 200m.m. Til slutt må vi ikke glemme at vi fortsatt er i digikompaktens barndom. Enda overgår billige filmbaserte kompaktkameraer digikompakten i nesten alt – de dyre i alt. Kan noen forresten forstå at Cannon med sitt sofistikerte autofokussystem på sine filmbaserte kameraer enda ikke har klart å komme i nærheten av noe som på f.eks Sureshot Z115 - som kom for 10 år siden????

MVH s-ki

Lenke til kommentar

Hei s-ki!

 

Skjønner at du ligger flere hakk over meg innen fotografering. Jeg skal heller ikke prøve meg på å bestride de utsagn du kommer med.

 

Men jeg tok en liten test med kameraet mitt i SHQ og "målte" ca. 4 sek med mitt Compact Flash kort. Rart at vi får så forskjellig resultat?

 

Når det gjelder fokus har jeg og opplevd portretter som ikke er helt i fokus, men trodde det var fordi jeg hadde vært litt "kjapp". De fleste blir som regel bra, synes jeg,

 

Vurderer ellers å oppgradere firmware versjonen i kameraet mitt, det koster meg 250,- pluss frakt og mva. men er ikke sikker på hva som er endret i forhold til min versjon.

 

Vi har nok det beste foran oss når det gjelder digitale kompaktkamera, ja (men sånn vil det være bestandig, ikke sant).

 

M-bite

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Det fine med fotografering som hobby er at her er det ingen som ligger et eller flere hakk over noen annen, noen har bare lengre erfaring enn andre. Den dagen en setter seg på sin høye hest og sier ”kom ikke her, dette vet jeg bedre enn deg” – da bør en se seg om etter en annen hobby.

Selv kjøpte jeg min første speilrefleks så langt tilbake som i 1969 - en Cannon Pellix QL – og jeg lærer fortsatt. Alt jeg kan om digitalkameraer har jeg plukket opp her, og på lignende sider. Mest lærer jeg av ungdommen, de tørr å bryte gamle skrevne som uskrevne ”lover” og gå sine egne veier. Jeg kaller det kreativitet! Hadde vi ikke hatt slike hadde vi neppe hatt noen Robert Mapplethorpe, og da hadde den fotografiske historien vært betraktelig fattigere. At han fikk den tvilsomme fornøyelsen av å komme på agendaen i kongressen, ja til og med bli stemplet som fanden sjøl av de mest konservative senatorene, viser bare hvor banebrytende og kreativ han var. Han døde dessverre så altfor ung men ga inspirasjon og ny giv til tusener av unge kommende fotografer

http://www.masters-of-photography.com/M/ma...pplethorpe.html

Eller dansken Jacob Holdt som på 70-tallet reiste Amerika på kryss og tvers og dokumenterte de svartes levekår. http://www.american-pictures.com/english/index.html Med sitt Cannon kompaktkamera, en Dial 35, og disafilm rystet han senere det amerikanske borgerskapet helt inn til beinmargen da han kom ut med boken ”American Pictures”. Heldigvis var han så lite bevandret i film og kamerateknikk at han aldri helt forsto at med slikt utstyr skulle en helst ikke fotografere i det heletatt!! I hvertfall ikke med diasfil. Men som han selv sier - det var den eneste filmen han hadde råd til å kjøpe. Slik ble altså en rotløs radikaler med masse eventyrlyst og med null kunnskap om fotografering - en av nåtidens mest anerkjente dokumentarfotografer.

Nei nå må jeg slutte hvis ikke er det fare for at jeg får selveste MLW på nakken, dette har vel i grunnen ikke noe med C5050Z å gjøre i det heletatt..

Var ikke klar over at det var oppgraderingsmuligheter for kameraet, men det hørtes svært interessant ut så jeg kommer nok til å få det oppgradert så fort som mulig.

Ellers har du rett i at det beste vil alltid ligge foran oss, og bra er det, for hva skulle vi da gå å drømme om!

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Var ikke klar over at det var oppgraderingsmuligheter for kameraet, men det hørtes svært interessant ut så jeg kommer nok til å få det oppgradert så fort som mulig.

Ellers har du rett i at det beste vil alltid ligge foran oss, og bra er det, for hva skulle vi da gå å drømme om!

Mvh

s-ki

 

Når du ser på infoen fra bildefilen så står det versjon. Har versjon 78 selv. Vet ikke hvilken versjon som er best eller hvor mange som finnes, men versjon 77 har visst litt feil med skarphet, kontrast ...

 

Står mye om det i dette forumet:

 

http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1008

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...