Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Løse en separabel førsteordens differensialligning

Anbefalte innlegg

Har obligatorisk innlevering på Universitetet i dag, og en av oppgavene er om en differensialligning. Jeg fikk litt hjelp av en medelev til å løse den, men er usikker på et steg i prosessen!

x' - x² = 1 , x(0) = 1

Oppgave: finn løsningen x(t) av differensialligningen analytisk. (ligningen er separabel).

Her er utregningen min, og det vi kom frem til at var svaret!

x' = 1 + x² |deler hele uttrykket på (1+x²)

x'/(1+x²) = 1

| = integraltegn

| x'/(1+x²) dt = | 1 dt

| 1/(1+x²) dx = | 1 dt <---Hva skjedde her? Tror det er substitusjon, men har ikke klart å gjenskape "hendelsen".

arctan(x) = t + C

x = tan(t + C) <------------ er dette riktig svar? svaret er jo ikke på formen x(t)?

Takk for alle svar innen klokken 2 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har at chart?cht=tx&chl=\frac {dx}{dt}=1+x^2. Hvis du nå "later som om" chart?cht=tx&chl=\frac {dx}{dt} er en vanlig brøk kan du gange med dt og dele på (1+x2) for å få alt som avhenger av x på den ene siden og alt som avhenger av t på den andre siden. Da har du altså at chart?cht=tx&chl=\frac {dx}{1+x^2}=dt og så kan du (av en eller annen grunn jeg aldri helt har forstått) "tegne på" et integraltegn og fortsatt beholde likheten så du får chart?cht=tx&chl=\int \frac {dx}{1+x^2}=\int dt. Hvorfor det blir riktig bør være beskrevet i læreboken din, jeg er økonom, så for meg holder begrunnelsen "det blir riktig svar".. :tease: Jeg fikk en forklaring av matteprofessoren min en gang, men nå har jeg glemt den.

Og jo, svaret er på formen x(t) i betydningen x =f(t).

Om svaret er riktig? Vel, det sjekker du greit selv ved å derivere tan(t+C) og sette inn i den opprinnelige likningen. Og forresten: Du skal finne den spesielle løsningen for x(0)=1, så da må du bestemme C som gjør at det uttrykket stemmer.

Ellers har vi denne tråden til slike spørsmål.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...