ilpostino Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Jeg har per idag Canon powershot G9 som jeg vurderer å bytte ut med et systemkamera uten speil. ifjor sommer kjøpte jeg et speilrefleks og kompaktkameraet mitt ble derfor nedgradert til et reisekamera. jeg regner ikke med å bruke kameraet så mye til video men om jeg havner med et kamera som har bra videfunksjon er ikke dette et minus. (stort sett de enste gangene jeg har brukt videofunksjonen på G9 er på golfbanen og på konserter). jeg har vært veldig fornøyd med makrofunksjonen på G9 og tar gjerne imot tips på kameraer som har god funksjon på dette. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Hvis du skal over på systemkamera, så er det vel hvilket makroobjektiv du skal ha for makro.. (Leica har laget et snasent et sammen med Panny.) Mine penger er for tiden på Panasonic GF1 - oppfølgeren er nettopp annonsert, og til mitt bruk er det ingen nye store features, bortsett fra vekt og størrelse. Ellers er det andre alternativer - for eksempel -Andre små 43 (micro four thirds)-hus som Olympus E-P2, E-PL1 etc. (Olympus' hus har stabilisering i huset, Panny i objektivene.) -Større 43-hus som Panasonic GH2 og lignende. -Sony NEX. Endret 4. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 er det noen forskjelli bildekvaliteten på micro four thirds og vanlig four thirds? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det bør se på det systemet som har de beste makromulighetene. Og det er for tiden µ-4/3. Jeg har Panasonic GF1 og meget fornøyd med det. Som makroobjektiv har jeg Leica Macro-Elmarit 45mm f/2.8 (dyrt med bra). Jeg bruker også mitt Olympus ZD 35mm f/3.5 Macro via adapter. Men da er det kun manuell fokus. Jeg ser at trondster glemte å nevne Samsung NX serien - den nyeste modellen (NX100) synes jeg ser interessant ut. Men jeg vet ikke om de har kommet med noe dedikert makobojektiv enda. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 er det noen forskjelli bildekvaliteten på micro four thirds og vanlig four thirds? Nix, brikken er akkurat den samme. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 er det noen forskjelli bildekvaliteten på micro four thirds og vanlig four thirds? Nei. Du kan bruke (de fleste) 43-objektiver på 43 via converter-ring. Samme størrelse på sensoren. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 er det noen forskjelli bildekvaliteten på micro four thirds og vanlig four thirds? Ja og nei. Nei fordi det er samme sensorstørrelse. Ja, fordi sensorene og kamera-prossessor er litt forskjellige. Olympus sin PEN serie har litt mindre støy enn f.eks. E-620 og E-30. Panasonic sine kameraer har jevnt over litt mer støy enn Olympus sine modeller, med unntak av GH2. Den har en helt ny sensor som ser ut til å kunne tåle sammenligninger med større sensorer. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 jeg synes GH2 ser litt stort ut i forhold til det jeg er ute etter. i Akam sin test over E-P1 skrives det om treg autofokus i dårlig lys men har dere med dette kameraet hatt noe særlig poblemer med dette i deres bruk? det finnes vel lyssterke objektiv som kan brukes som kompensasjon for dette? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Pannys GF1/GF2 (som er noen helt andre dyr enn GH2) har kjappere autofokus enn Olympus' varianter. Hastighet på autofokus - her sammenligner man nok også mer med kjappe speilreflekser - tipper (uten å ha sjekket) en E-P1 allikevel blir en del kjappere enn du var vant til med G9.. Anbefaler å dra ned i butikken og klå på de fysiske husene - det er da du finner ut av hva du helst vil ha - det er vanskelig å si ut fra tørre tall om de forskjellige er "små nok" for deg.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Nå er ikke PEN modellene til Olympus så trege på AF som mange skal ha det til. Men kit-objektivet (14-42mm), det er relativt tregt sammenlignet med Panasonic sine. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Nå er ikke PEN modellene til Olympus så trege på AF som mange skal ha det til. Men kit-objektivet (14-42mm), det er relativt tregt sammenlignet med Panasonic sine. Tipper at man ofrer i alle fall litt ytelse på at det er sammenleggbart.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Tipper at man ofrer i alle fall litt ytelse på at det er sammenleggbart.. Ja, jeg vil tro at det vil påvirke motordesign, kraftoverføring osv. Hadde kjøpt det selv; hadde det ikke vært for at Panasonic ikke har IS i huset. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Anbefaler å dra ned i butikken og klå på de fysiske husene - det er da du finner ut av hva du helst vil ha - det er vanskelig å si ut fra tørre tall om de forskjellige er "små nok" for deg.. du skal ikke stikke under en barkrakk at jeg komemr til å gjøre det først men vil jo høre med ekspertene først Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Du får også mulighet til å klå på GF1 hvis du blir med på fototreffet vårt på søndag. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Uff, fototreff dagen etter whiskyfestivalen? Dere er slemme! Men jeg skal møte opp om jeg kan, og ta med meg 60D og D7000. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 det er dagen etter Den store kinodagen så jeg håper jeg får hvilt ut før fototreffet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Uff, fototreff dagen etter whiskyfestivalen? Dere er slemme! Men jeg skal møte opp om jeg kan, og ta med meg 60D og D7000. Dere spytter ut igjen etter å ha smakt, gjør dere ikke? I såfall bør det gå bra Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Hvor og når er det forresten? EDIT: Glem det, så linken først nå. Endret 4. november 2010 av Aetius Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hvor og når er det forresten? EDIT: Glem det, så linken først nå. Noen som poster uten å ha lest linken i posten først, tro? (Og dårlig gjort å rette posten før jeg får poengtert! ) Ilpostino: Det er kanskje ikke en stor faktor, men med en Sony NEX får du også kjøpt adapter til Pentax K - vel å merke kun et poeng for de objektivene som har blenderring. Men - det er mange som sitter på gjerdet angående speilløse systemkamera fordi de venter på et system hvor den eksisterende objektivparken også vil fungere.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Har forresten en LX5 som jeg kanskje kan ta med også. Om jeg dukker opp i det hele tatt da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå