V-by Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hei. Leier hybel i et bokollektiv. Har leid her siden starten av skoleåret og det har vert noen feil allerede. bla, bare kaldt vann i springen og dusj, oppvarmingen har sluttet å fungere, defekte radiatorer for å nevne noe. Det største problemet er ikke at dette skjer, men at det som oftest er klin umulig å få tak i huseier, han har også droppet å svare på flere av mine henvendelser. Når radiatorene og vannet var kaldt, tok det nesten en uke før vi fikk tak i huseier. Var nok noen fra andre boenheter som må ha fått tak i han, da jeg enda ikke har fått svar på mine henvendelser om disse problemene. Det er flere hybel-leiligheter i bygget. Bla i går oppdaget vi en oversvømmelse i kjelleren, der også vaskekjelleren ligger. fremdeles umulig å få tak i huseier, noe som gjør at det er umulig å vaske klær. Hvor lang tid må det gå før jeg kan fakturere eller trekke fra på husleie for utgifter jeg har ved å bruke et vaskeri for å vaske klær? Egentlig har jeg lyst til å si opp og flytte, da jeg syntes det hele tiden er noe galt her, men i kontrakten står det: Leieforholdet løper fra 1. august 2010. Leieforholdet opphører uten oppsigelse fra noen av partene den 30. Juni 2011. (Leiligheten skal brukes som ferieleilighet i Juli 2011.) Utover det overnevnte har ingen av partene adgang til å si opp leieavtalen. Dette innebærer at leieavtalen er såkalt tidsbestemt og partene er bundet til minst 11 måneder. Leier kan ikke si opp leieavtalen til opphør i denne perioden. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vi er også litt bekymret over brannsikkerheten, da det bare finnes en brannvasler i hele leiligheten, og ingen brannslukker, bortsett fra en brannslange på bøttekottet, Men den må skrus fast på krana der hvis det begynner å brenne... Kan også legge til at manglene jeg klager på her står i kontrakten at er inkludert i leia. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Kan også legge til at manglene jeg klager på her står i kontrakten at er inkludert i leia. Skal vi tolke det som at det står i kontrakten at boligen har de manglene du nevner, og det er tatt hensyn til dette ved å fastsette en lav leie? Ellers: Tidsbestemte leieavtaler skal være på minst tre eller ett år avhengig av diverse. Men kortere tid kan avtales bl.a. om utleier eller noen i hans/hennes husstand skal bruke boligen selv når kontrakten utløper. Om det å bo der for noen ukers ferie gjør at dette kravet er oppfylt vet jeg ikke, det høres litt på kanten ut. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Det står ikke i kontrakten at boligen har disse manglene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Prøv å ring til huseier en gang til(for syns skyld). Så forfatter du en klage skriftlig som du sender rekomandert samtidig som at du sender en kortversjon på SMS/e-post. I klagen lister du opp det som er galt, hva som er avtalt og et krav om rettetid(må være rimelig). Samtidig opplyser du at om huseier ikke tar kontakt snarest for å få til en avtale eller utbedrer manglene innen tidsfristen så vil du sørge for å leie inn folk som fikser feilene for huseiers regning(evnt at du/dere betaler og trekker dette i fra leie). Med å gjøre dette så har du: - skriftlig dokumentasjon på klage - skriftlig dokumentasjon på krav - skriftlig dokumentasjon på tidsfrister - sporingsinformasjon som kan vise til at(eller om) huseier faktisk fikk brevet - du har oppfylt ditt ansvar i forhold til §1-5 i husleieloven - fremlagt et krav i henhold til §2-10 i husleieloven - mulighet for å trekke fra utlegg fra husleien i henhold til §2-11 i husleieloven 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå