Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med huseier

V-by

Anbefalte innlegg

Hei.

Leier hybel i et bokollektiv. Har leid her siden starten av skoleåret og det har vert noen feil allerede. bla, bare kaldt vann i springen og dusj, oppvarmingen har sluttet å fungere, defekte radiatorer for å nevne noe.

Det største problemet er ikke at dette skjer, men at det som oftest er klin umulig å få tak i huseier, han har også droppet å svare på flere av mine henvendelser.

Når radiatorene og vannet var kaldt, tok det nesten en uke før vi fikk tak i huseier. Var nok noen fra andre boenheter som må ha fått tak i han, da jeg enda ikke har fått svar på mine henvendelser om disse problemene. Det er flere hybel-leiligheter i bygget.

Bla i går oppdaget vi en oversvømmelse i kjelleren, der også vaskekjelleren ligger. fremdeles umulig å få tak i huseier, noe som gjør at det er umulig å vaske klær. Hvor lang tid må det gå før jeg kan fakturere eller trekke fra på husleie for utgifter jeg har ved å bruke et vaskeri for å vaske klær?

Egentlig har jeg lyst til å si opp og flytte, da jeg syntes det hele tiden er noe galt her, men i kontrakten står det:

Leieforholdet løper fra 1. august 2010.

Leieforholdet opphører uten oppsigelse fra noen av partene den 30. Juni 2011.

(Leiligheten skal brukes som ferieleilighet i Juli 2011.)

Utover det overnevnte har ingen av partene adgang til å si opp leieavtalen. Dette innebærer at leieavtalen er såkalt tidsbestemt og partene er bundet til minst 11 måneder.

Leier kan ikke si opp leieavtalen til opphør i denne perioden.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Vi er også litt bekymret over brannsikkerheten, da det bare finnes en brannvasler i hele leiligheten, og ingen brannslukker, bortsett fra en brannslange på bøttekottet, Men den må skrus fast på krana der hvis det begynner å brenne...

Kan også legge til at manglene jeg klager på her står i kontrakten at er inkludert i leia.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også legge til at manglene jeg klager på her står i kontrakten at er inkludert i leia.

Skal vi tolke det som at det står i kontrakten at boligen har de manglene du nevner, og det er tatt hensyn til dette ved å fastsette en lav leie?

Ellers: Tidsbestemte leieavtaler skal være på minst tre eller ett år avhengig av diverse. Men kortere tid kan avtales bl.a. om utleier eller noen i hans/hennes husstand skal bruke boligen selv når kontrakten utløper. Om det å bo der for noen ukers ferie gjør at dette kravet er oppfylt vet jeg ikke, det høres litt på kanten ut.

Lenke til kommentar

Prøv å ring til huseier en gang til(for syns skyld). Så forfatter du en klage skriftlig som du sender rekomandert samtidig som at du sender en kortversjon på SMS/e-post. I klagen lister du opp det som er galt, hva som er avtalt og et krav om rettetid(må være rimelig). Samtidig opplyser du at om huseier ikke tar kontakt snarest for å få til en avtale eller utbedrer manglene innen tidsfristen så vil du sørge for å leie inn folk som fikser feilene for huseiers regning(evnt at du/dere betaler og trekker dette i fra leie).

Med å gjøre dette så har du:

- skriftlig dokumentasjon på klage

- skriftlig dokumentasjon på krav

- skriftlig dokumentasjon på tidsfrister

- sporingsinformasjon som kan vise til at(eller om) huseier faktisk fikk brevet

- du har oppfylt ditt ansvar i forhold til §1-5 i husleieloven

- fremlagt et krav i henhold til §2-10 i husleieloven

- mulighet for å trekke fra utlegg fra husleien i henhold til §2-11 i husleieloven

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...