Gå til innhold

HOVEFESTIVALEN 2011! - La oss varme opp!

Tunky

Hove 2011  

84 stemmer

1. 1. Skal du på Hove 2011?

• Ja, uansett hvilke band som blir booket.
    • Mest sannsynlig, men avventer og ser på booking
    • Nei, skal ikke.
    • Jeg er ansatt i Hove Republic AS, så jeg har nesten ikke noe valg
    • Ja, som frivillig/crew/band

Anbefalte innlegg

Synes Hove viser liten skjønn for sin egen markedsgruppe i år, og er dømt til å gå med dundrende underskudd. Etter å ha vært på Hove, gjør man opp enkelte inntrykk. I tillegg til sunn fornuft og litt diskutering rundt om kring, har jeg oppsummert det slik;

Festivalmennesker kan deles i to;

- De som drar dit for det sosiale/ferie/kall det hva du vil

- De som hovedsakelig er der for musikken, og selvsagt opplevelsen de også

Om vi ser på kategori én, var den i fjor minoriteten. Jeg møtte ikke på en eneste person som var på Hove uten en eller flere artister de "bare måtte se". Det finne selvsagt de som ikke har det forholdet til Hove, men jeg er ganske sikker på at det gjelder mindretallet.

Kategori to, derimot, er litt mer spennende. Hovefestivalen i fjor var i aller største grad fylt med mennesker som har en eller annen tilknytning til punk/hardcore/metal/hard-rock-miljøet i Norge. Nesten alle jeg pratet med (kan være en tilfeldighet) var der for å se enten Muse, Paramore, A Day to Remember, Pendulum, Atreyu, Every Time I Die eller Alexisonfire. Dette kan selvsagt være en tilfeldighet, men når man opplever dette gang etter gang, gjør man seg opp noen tanker. Festivalmennesker er i stor grad personer som drar for å se band de ellers ikke har sjansen til å se. Band/artister som sjelden spiller separate konserter. I Norge gjelder dette faktisk i hovedsak hardcore og metal-bands, som vi har en 5-6 (innimellom flere) enkeltstående konserter av resten av året.

Det jeg vil frem til, er at Hove er i ferd med å gjøre det Quart gjorde i sin tid. En grisk urbanisering vil med stor sannsynlighet føre til Hove's fall som festival. Konkurransen de har mot Kvinesdal bør for all del ikke vennliggjøres ved å la de ta metallbandene, og Hove ta alt annet. Konkurransen burde bestå, så begge festivalene kan gjøre sitt beste og stadig få bedre og bedre band.

Hove hadde i fjor et meget godt tilbud til både hiphop-skaren, hardcore og metal-folk og de med mer listepop'ish smak. Jeg er dog veldig redd for at Hove vil miste maaaange betalende om de kutter den ene kategorien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser hva du mener schackt, men er det ikke litt tidlig å dømme festivalen enda? Vi har enda MYE til gode, og selv om det har kommet tegn på at metal sjangeren ikke vil bli prioritert ettersom det finnes en egen festival for dette, tror jeg vi fortsatt vil få se en del hardere musikk. Punk og hardcore er ikke typiske Norway Rock sjangere, og det er heller ikke de fleste andre bandene du nevner som var pop i fjor. De tilhører alle sjangere som er lovet i år også, kanskje med et like unntak av Every Time I Die?

La oss se hva som kommer på de neste slippene, vi skal altså ha noe sånt som 2 headlinere, 4ish mellomheadlinere og 4 amfi headlinere, i tillegg til masse mindre band. Om vi ser videre på sjangerne som har blitt annonsert så langt ser jeg ikke spesielt mye hip-hop osv, er egentlig bare Robyn jeg stusser på så langt.

Eller for å sette det opp slik:

Så langt teller jeg:

1 Metal (Kylesa)

1 Rock/nu metal (Linkin Park)

1 Hardcore (Honningbarna)

1 Emo Punk (All Time Low)

4 Pop (Robyn, John Olav Nilsen og gjengen, The Vaccines, Turns)

1 Hip/hop/urban (Jessie Jones)

1 Electronica (Golden Panda)

1 Singer, songwriter (Anna Calvi)

Med andre ord en del pop, men den sjangeren dekker så mye. Jeg synes det er en fin spredning, og det vil komme mye mer, spesielt klubbmusikk og indie vil jeg tro. Flere av bandene her oppfyller også "band som en ikke får sett ellers" kriteriet ditt, bla Linkin Park som aldri har vært i Norge. Kan videre nevne at Muse faktisk var å se i Norge ellers og.

Tror flere av bandene som er booket så langt vil være band "folk vil se" som Linkin Park og All Time Low. Jeg tror også du undervurderer hvor mange som drar på Hovefestivalen nesten uansett pga det sosiale, men det sier seg selv at denne gruppen ikke er stor nok på noen måte til at man kan la være å booke topp band.

Nei, la oss vente med å dømme festivalen til de har fått sluppet mer. Da kan vi snakke om over-urbanisering osv, men frem til det, la oss se hva som kommer.

EDIT

Noen overraskelser/ nye ting du er på utkikk etter i år? Nye musikalske sjangere etc.?

– Det blir nok en liten vridning i musikkprofilen. Vi har jo fått en god nabo i Kvinesdal som tar seg av de aller tyngste musikkformene' date=' så selv om vi skal ha en del tungt på programmet her også, blir det nok mer urban musikk i år. Med det mener jeg den typen vi var kjent for helt fra begynnelsen av; [b']rock, hardcore, pop, indie, hiphop og elektronisk musikk.[/b] Det er mye spennende som skjer der ute!

Altså, vi får nok ikke mye powermetal, heavy metal, death metal, osv som NRF er kjent for, men de nevnte sjangerne, og da tror jeg det blir metalcore også. (vet det ikke nødvenigvis går ikke innenfor hardcore, men det er ikke noe man ser på NRF)

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Kan ikke huske at det har vært så mange bookinger så tidlig på året til Hove, kanskje med unntak av i forkant av festivalen i 2008. I år er også bookingbudsjettet større, og kapasiteten foran Hovescenen utvides med 5000, i sammenheng med budsjett på headlinere. Det blir nok litt tidlig å dømme bookingen. Bookingene henger også mye sammen med de andre festivalene i Europa, man ser sammenheng i musikkprofilene. I 2007 og 2008 var det mange flere metallband på programmet til de største festivalene, men ikke like mye de siste to-tre årene.

Det gjenstår rundt 40-50 band/artister, så vi får se om vi finner en rød linje senere :)

Lenke til kommentar

Håper de får noe på Muse-nivå. Muse var ikke den dyreste bookinga i forhold til størrelsen på bandet. Mange andre band som ikke er på langt nær så store pleier å ta mer enn Muse. Muse kosta 500 000 kroner, mens vanlig pris for et band av den størrelsen visstnok er 750 000 - 1Mill. Så det var en knallbooking. Gøy konsert også.

Lenke til kommentar

Hmm frister veldig med Hove iår selv om jeg ikke er helt i 100 for bandene ennå. Hvis 30STM bare er "mellomheadliner" så er jeg mer positiv. Linkin Park er jo greit, men forbinder det mest med min tidlige ungdomstid. Hørte at Robyn skulle spille? Er ikke sånn kjempe begeistret for ho, men hadde vært greit med flere sånne "main stream" band som man virkelig kan synge og danse med :) Ofte sånne konserter som skaper best stemning for meg(Prodigy, Franz Ferdinan, the killers, white lies, var fantastiske konserter i 09).Metall konserter hater jeg rett og slett fordi det bare kommer fult av stygge mannfolk som oppfører seg som drittsekker. No offense til noen altså

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...