zyklo Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Heisann, Hva mener dere om at butikken bruker mye lenger tid på en reprasjon enn avtalt? Fikk beskjed i butikken at reprasjonen tok tre til fire uker, mens det faktisk tok åtte uker før kamera var klart i butikken. Bør dette resultere i redusert reprasjonskostnader for meg som kunde? Mvh Petter Lenke til kommentar
emero Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Bare en kjapp kommentar: Det er ikke butikken som reparerer kameraet, men verkstedet det sendes til. Om dette verkstedet bruker lengre tid enn normalt, er det ikke butikken sin skyld, og det er stort sett samme verksteder som reparerer for alle kjeder, så å klandre Japan Photo for det blir litt feil. Hvilket verksted er ditt kamera sendt til? Om det for eksempel er et Canon kamera, sendes det til Serviceproffen, som er eneste Canon verksted i Norge, uansett forhandler. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Kunden skal ikke måtte forholde seg til verkstedet, så det er etter min mening butikken sitt ansvar å purre på verkstedet, slik at kunden får produktet sitt tilbake til avtalt tid. Francis Lenke til kommentar
zyklo Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Bare en kjapp kommentar: Det er ikke butikken som reparerer kameraet, men verkstedet det sendes til. Om dette verkstedet bruker lengre tid enn normalt, er det ikke butikken sin skyld, og det er stort sett samme verksteder som reparerer for alle kjeder, så å klandre Japan Photo for det blir litt feil. Hvilket verksted er ditt kamera sendt til? Om det for eksempel er et Canon kamera, sendes det til Serviceproffen, som er eneste Canon verksted i Norge, uansett forhandler. Jeg er jo fult klar over at ikke Jp reparerer kamera selv. Det ble sendt til et verksted i Danmark som igjen måtte sende det videre til Olympus for at de skulle utføre arbeidet. Dette er forsåvidt en ting jeg er helt likegyldig til. Jeg har fått oppgitt en rep. tid på te til fire uker fra Jp. At deres underleverandører ikke klarer Jp sine tids estimater er noe Jp må ta på sin kappe. Selv om det ikke er deres "skyld". Det er jo en sak de evnt. må ta med verkstedet i etterkant. Kunden skal ikke måtte forholde seg til verkstedet, så det er etter min mening butikken sitt ansvar å purre på verkstedet, slik at kunden får produktet sitt tilbake til avtalt tid. Francis Jeg er helt enig her. Jeg forholder meg til Jp som er der jeg har levert mitt kamera. Mener også at siden den avtalte tiden ble overskredet til det dobbelte mener jeg det bør kunne utløse en eller annen form for rabatt på reperasjonen. Noen som har noen tanker om den biten. Mvh Petter Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Jeg er ansatt på Japan Photo, men uttaler meg på generelt grunnlag da jeg ikke kjenner saken: Hvis jeg forstår deg rett, så er det en såkalt "betalbar reparasjon", altså ikke en garanti eller reklamasjonssak? (Selvforskyldt skade, utenfor garantitid/reklamasjonstid, ikke kjøpt i Norge osv...). I såfall kan vi ikke benytte Forbrukerkjøpslovens bestemmelse om at avhjelp skal utføres innen rimelig tid. Jeg ventet totalt seks (!) måneder på en betalbar reparasjon av en CD-spiller for mange år siden, selv om jeg fikk oppgitt "normalt 3-4 uker" når jeg leverte gjenstanden. 3-4 uker er normal reparasjonstid. Noen ganger kan det ta lenger tid, for eksempel rett før eller etter fellesferien, eller hvis verkstedet venter på deler. Hadde det vært en garanti/reklamasjonssak, så kan man når det begynner å dra seg mot seks uker kreve å heve kjøpet. Er det derimot ikke en garanti/reklamasjonssak så kommer det helt an på hva du er lovet i butikken. Er du lovet 3-4 uker reparasjonstid, så kan man begynne å argumentere med at forhandleren ikke har holdt avtalt leveringstid. Om det derimot ble anslått 3-4 uker, stiller du ikke like sterkt. Uansett ville jeg først spurt om det var mulig med en rabatt på reparasjonskostnadene, eller en annen form for kompensasjon. Blir du nektet dette, kan du forsøke å ta opp saken med butikksjef eller enda høyere. Lenke til kommentar
zyklo Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Er det derimot ikke en garanti/reklamasjonssak så kommer det helt an på hva du er lovet i butikken. Er du lovet 3-4 uker reparasjonstid, så kan man begynne å argumentere med at forhandleren ikke har holdt avtalt leveringstid. Om det derimot ble anslått 3-4 uker, stiller du ikke like sterkt. Uansett ville jeg først spurt om det var mulig med en rabatt på reparasjonskostnadene, eller en annen form for kompensasjon. Blir du nektet dette, kan du forsøke å ta opp saken med butikksjef eller enda høyere. Er ikke noe garantisak nei. Var nok vanlig slitasje som var årsaken til at lukkeren ikke lenger ville være med hver gang jeg skulle ta bilder. Må vel forvente litt slitasje etter ~100 000 eksponeringer. Uten at jeg skal legge ord i munnen på selgeren var ihvertfall min oppfqttning når jeg forlot butikken at jeg var lovet en reprasjonstid på tre til fire uker. Får høre hva de sier når jeg henter kamera. Får legge inn en oppdatering når det er hentet. Takker for tankene deres på temaet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå