Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Inne dører

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde så lyst på dører i shaker-stil med bjørk heltre, men for å spare penger og ikke minst bestillingstid på dørene jeg egentlig ville ha, ble det kjøpt en firehundreognoe kroners slett hvit lettdør, og de gamle brune finerdørene malt. Det går an å lukke billigdøra, den har ikke slått seg, men den har ikke mye lyddemping, og den bremser neppe en brann mellom to rom mange sekundene.

Har du god råd, og vet hva du vil ha og pusser opp for å få et resultat som skal vare i 20-30 år, så spander dørblader til 2-4000 kr. Vil du ha det billig og fort og er forberedt på å bytte dørene igjen om 5-10 år, så kan du jo prøve 300-kroners dører.

I min personlige smak er forøvrig formpressede dører sammen med laminatgulv og løse sprosser tabu. Ting som er "fake", gir seg ut for å være noe annet enn de er, liker jeg ikke. Skal det se ut som ekte tre og snekkerkunst skal det være ekte. Skal det være plæstikk, bør det realt og greit gi seg ut for å være billig plæstikk, og ikke noe annet. Men når man ser at mange tilogmed bytter ut flotte og velfungerende teakytrredører med billig formpresset skit, ser jeg at mnge har en annen smak. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

En mellomløsning som vi har falt ned på, er formpressede dører med tettelist. Vi får balansert ventilasjon uansett, så lyddemping betyr ikke like mye lengre. Da må vi nemlig ha åpning under døra for at ventilasjonen skal fungere optimalt.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...