Gå til innhold

Trenger anbefalinger til kompaktkamera for reise

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger et reisekamera/kompaktkamera til å ta med på tur. Reiser til new york nå i desember, hvor jeg kommer til å gå berserk med kamera :w00t: Ønsker et kamera som tar gode by-bilder dag og kveld. I tillegg til skarpe bilder, ønsker jeg et kamera som er god på macro og zoom - men bildekvalitet er jo det viktigste. Har sett på: CANON POWERSHOT S95 og PANASONIC LUMIX DMC TZ10. Eller har dere noen andre anbefalinger? Takker for tips :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter den. LX5 + LVF1.

LX5 er over 1000kr. billigere i USA. Men du mister norske forbrukerrettigheter, noe som er verdt den tusenlappen. LX5 er billigst her: http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?itemID=11072859

Sjekk helgetilbuder hos Lefdal.com, elkjo.no og japanphoto.no

Jeg betalte 3499kr. + 99kr. i porto for min LX5 under "Crazy Weekend" tilbudet til JP forrige helg. Elkjøp har hatt den til 3600kr. på helgetilbud.

Kjøp Panasonic DMW-LVF1 i USA, koster ca. 125USD = 800kr. Denne koster 1700kr. i Norge.

Denne er "backordered" hos både Adorama og B&H Photo, Amazon.com har den.

God tur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Av de du nevner ville nok jeg gått for S95. Var selv i New York i okt/nov og hadde da med dette kontra tz10. Skal innrømme at jeg skøyt mest på film men jeg hvilken kvalitet kameraet innehaver. Det er nok en smaksak, men når jeg holder disse kameraene så føles S95 mye bedre ut for meg og den geniale ring-funksjonen er ei heller ikke å forakte.

Når det gjelder de andre forslagene som LX5 så kan jeg ikke uttale meg for mye. Har lekt veldig lite med det, men virker som mange er enige om at det er veldig bra.

Stikk innom en fotobutikk, kjenn på alle og spør rundt, og ta deretter å handle det der du fikk best hjelp.

Lenke til kommentar

Melder meg på anbefalingene om LX5, etter å ha vært lykkelig eier et par måneder. Når det av og til ikke passer å dra med seg mitt "noe større" E3 er LX5 et meget godt kompakt å ha med seg. Som avansert entusiastkompakt har det i tillegg til fulle manuelle muligheter også en særdeles imponerende auto, kalt Intellgent Auto på de nyere Panasonic-modellene. Det er første gang jeg ser et kompakt som ikke feiger ut så til de grader så snart lyset avtar, de fleste andre kompakte pøser da ISO i været så støygrauten velter inn på bildene. Men LX5 har også svært god lysstyrke til kompakt å være med blender 2.0 - 2.8, og det skal jeg love deg hjelpe. Jeg har nå tatt en del innebilder uten blits, og de blir forbausende gode. Fra forgjengeren LX3 har LX5 forlenget brennvidden fra 24-60 til 24-90, som iallfall for min del er helt greit område. Gode vidvinkel og grei nok tele. Dette er jo tross alt ikke kameraet til å dra på fuglekikkerfotojakt.

Noen førsteinntrykk samt en del testbilder kan du ellers se på min kameraside.

Som tilleggsutstyr kan man også kjøpe seg ekstra (elektronisk) søker til å feste i blitsskoen om dagslyset skulle bli for sterkt, det finnes også en optisk søker, men den er jo noe enkel, og følger ikke med ved zooming, men har markeringer for omtrentlig utsnitt.

Ellers finnes det en forsatshylse til å feste på objektiver, og såvel vidvinkel- som teleovergang til å montere på for å utvide brennviddeomfanget. M.a.o. et greit kamera for utvidelser...

Lenke til kommentar

Reiste med LX3 (LX5s forgjenger) til/gjennom Asia med tog i sommer. Fungerte etter min smak ypperlig; skulle gjerne hatt mer rekkevidde, men det er rettet opp på LX5. En gorillapod bør være med i bagasjen.

LX5 er imidlertid en del større enn en del andre kompaktakameraer, om man er villig tilå dra på denne ekstra størrelsen er opptil enhver; en får alltids trykt kameraet ned i en jakkelomme, men det føles ikke alltid særlig nett.

Lenke til kommentar

Reiste med LX3 (LX5s forgjenger) til/gjennom Asia med tog i sommer. Fungerte etter min smak ypperlig; skulle gjerne hatt mer rekkevidde, men det er rettet opp på LX5. En gorillapod bør være med i bagasjen.

LX5 er imidlertid en del større enn en del andre kompaktakameraer, om man er villig tilå dra på denne ekstra størrelsen er opptil enhver; en får alltids trykt kameraet ned i en jakkelomme, men det føles ikke alltid særlig nett.

Vel, jeg får faktisk lurt mitt LX5 ned i en Tamrac 5690-veske, som jeg har festet i beltet. Med sin lille "karnapp" har jeg da faktisk også plass til både ekstra batteri og et par minnekort, hvilket gjør den reisevennlig og grei å ha med for min del.

TAM569001.PNG?CELL=370,370&QLT=67&FTR=3&BGCOLOR=FFFFFF&CVT=jpeg

5690_07-opn-Blu_M.jpg

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Får den på beltet om man er villig til å gå med slikt, for min egen del drar jeg stort sett alltid rundt på en sekk eller veske av et slag, så problemet er mildt sagt marginalt. Begrensningen kommer om en ønsker å ha LX3/5 i en normal størrelse jakkelomme uten at det ser alt for merkelig ut.

Lenke til kommentar

Kan anbefale disse lumix skinveskene man får kjøpt til lx3/lx5. De koster 800 -900 kroner her men du får samme veska på ebay til noen få dollar. Litt uvant i begynnelsen, men etter å ha brukt en slik veske en stund nå så synes jeg det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...